یک روانشناس:

کودکان بیش فعال نیازمند توجه هستند

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس گفت: علاوه بر مسائل ژنتیک، تغذیه ناسالم باعث افزایش بیش فعالی کودک می‌شود.

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران درباره علل ایجاد اختلال یادگیری در کودکان گفت: به طور کلی اختلالات یادگیری به مجموعه اختلالات و مشکلات گفته می‌شود که فرد براساس آن دچار مشکلات آموزشی و یادگیری خواهد شد. یادگیری عبارت است از تغییرات نسبتا پایدار در توان رفتاری یا رفتار بالقوه که ناشی از تمرین تجربه شده است.
 
ابراهیمی مقدم درادامه تاکید کرد: بنابراین، کسی که دچار اختلال یادگیری است، در کف آموزش نگهداری و پس دادن اطلاعات می‌باشدشش، کودکان بیش فعال کودکان مبتلا به نارساخوانی، کودکان مبتلا به زبان بیانی، کودکان مبتلا به اختلال یادگیری لغاتی از این جمله می‌باشند.
 
وی افزود: از مهمترین این اختلالات اختلال بیش فعالی است که با کمبود توجه مواجه شده است کودکان مبتلا به این اختلال عمدتا دارای تحرک بیش از اندازه هستند که همواره تمرکز خودشان و تمرکز اطرافیان را دچار مشکل می‌کنند.
 
مقدم ادامه داد: این افراد نقص و کمبود در توجه دارند به عبارت دیگر نمی‌توانند به خوبی به یک موضوع توجه کنند در نهایت در یادگیری به مشکل برمی‌خورند و از سوی دیگر اگر مطلبی را یادگرفته باشند در زمان امتحان تمرکز ندارند در نهایت در ارزیابی، نمره پایین به دست می‌آورند و در خیلی از موارد کودکان بیش فعال مورد سرزنش یا ضرب و شتم قرار می‌گیرند که در نهایت به کاهش اعتماد به نفس، افزایش اضطراب و افسردگی منجر خواهد شد.
 
ابراهیمی مقدم تصریح کرد: گذشته از مسئله ژنتیک رنگ‌های افزودنی در غذا و استفاده از مواد رنگی، همچون چیپس، پفک، اسمارتیز مواد کافئین دار همچون چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار به عنوان عوامل تاثیرگذار بر افزایش بیش‌فعالی شناخته شده است گذشته از این موارد، تحقیقات نشان داده است سرب موجود در هوا نیز منجر به افزایش بیش فعالی می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش فعالی در پسران بیش از دختران دیده می‌شود، اظهار داشت: این اختلال در کودکی خود را نشان می‌دهد و در نوجوانی کاهش می‌یابد اما بی‌توجهی به درمان این اختلال در کودکی باعث می‌شود که پایه‌های روانی در کودک سست شود و صدمات جبران ناپذیری به کودک وارد می‌شود.
 
ابراهیمی مقدم در خاتمه با بیان اینکه شرایط آب و هوایی مناسب، استفاده از راهکارهای رفتاری همچون تخلیه انرژی فرد تاثیر مثبتی بر کاهش این اختلال دارد،‌ تاکید کرد: اگر رعایت این موارد تاثیرگذار نبود مراجعه به روانشناس الزامیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: روانشناس ، ژنتیک ، کودک ، رنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار