اولين هواپيماي بدون سرنشين دانشجویان واحد اصفهان پرواز کرد

نخستین پهپاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) را گروهي هفت نفره از دانشجویان واحد اصفهان به سرپرستي محمد يزداني در طول 18 ماه طراحي و ساخته اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ پیام نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با اعلام این خبر افزود: دانش ساخت پهپاد تلفيقي از علوم‌ هوا فضا، الكترونيك و معماري است و اين پهپاد 100 درصد بومي است.

وي هزینه ساخت این پهپاد را حدود پنج میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بومی سازی قطعات، افزایش مدت پرواز نسبت به نمونه‌های مشابه و استفاده از سامانه‌های پرواز خودکار ساخت داخل از دیگر مزایای این پهپاد است. 

یزدانی عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و مجری این طرح با اشاره به اینکه این پهپاد با هدایت اساتید و مشاوره پایگاه هشتم شکاری ساخته شده است گفت: به كارگيري چوب بالسا در بدنه اين پهپاد و استفاده از سوخت الكلي در راه‌اندازي موتور آن، از مزایای ساخت آن محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: این پهپاد توانایی پرواز مستمر به مدت نیم ساعت را دارا می‌باشد و به گونه‌ای طراحی شده است که در هر شرایط جوی عملیات خود را به خوبی انجام دهد و از اين پهپاد مي‌توان در بخش‌هاي ويژه مانند تصويربرداري جغرافيايي، امداد و نجات و مرزباني استفاده کرد. 

یزدانی افزود: هدف سرپرستان و اعضا گروه دانشجويي از ساخت اين هواپيماي بدون سرنشين تنها شركت در مسابقات كشوري، جهاني و كسب مدال نبوده است چرا كه سياست اصلي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان)، انجام پژوهش‌هاي كاربردي به منظور کارآفرینی و توسعه صنعت و اقتصاد دانش بنیان است.

عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) خاطر نشان كرد: دانش ساخت پهباد در جهان، دانشی رو به پیشرفت است اما دانشجويان پر تلاش ايراني در حال حركت به سمت بومي‌سازي اين دانش هستند بطوريكه با استفاده از تجربيات موجود و با ابتکار و خلاقیت‌های جدید در این عرصه گام‌هاي موثري را در پيشبرد این فناوری داشته‌اند.

اعضاي تيم دانشجويي پهباد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) نیز هدف از ساخت اين هواپيمای تك سرنشين را شركت در رقابت‌هاي گزينش كشوري دانسته و عنوان داشتند: پس از تكميل طرح آزمايشي ساخت اين هواپيما و مشاهده پيشرفت قابل ملاحضه اعضاي گروه در فراگيري علوم مرتبط با ساخت پهباد، اين طرح تبديل به يك طرح پژوهشي شد و هدف ما تنها ديده شدن نبوده، بلكه تمام سعي ما نمود علني اين شعار بود كه "جوان ايراني مي‌تواند" .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار