پایگاه اینترنتی وورلد سوسیالیست در گزارشی نوشت اعضای گروه هفت کشور صنعتی جهان در نشستشان به سبب نگرانی از پیامدهای اقتصادی تشدید تحریم ها علیه روسیه نتوانستند بر سر دور جدید تحریم ها به توافق دست یابند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی وورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم "بیل وان اوکن" درباره اختلاف نظر کشورهای عضو گروه هفت بر سر تشدید تحریم های روسیه نوشت :اعضای گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت که برای نخستین بار در دو دهه گذشته بدون حضور روسیه در بروکسل با یکدیگر دیدار کردند ،  با انتشار بیانیه ای مشترک از دولت راستگرای کیف حمایت و اقدامات روسیه را در شرق اوکراین و نیز الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور محکوم کردند. 

در حالی که این نشست نیز همچون گذشته با انتشار بیانیه های مختلف درباره اقتصاد جهان ، تغییرات آب و هوایی و انرژی همراه بود ، اوضاع اوکراین تنها مسئله مهمی بود که سران کشورهای آمریکا، آلمان ، انگلیس ، فرانسه ، ژاپن ، ایتالیا و کانادا بایستی درباره آن گفتگو می کردند. 

شرکت کنندگان در این نشست که بدون حضور مهمانان و ناظران همیشگی برگزار شد به سبب نگرانی از پیامدهای اقتصادی تشدید تحریم ها علیه روسیه نتوانستند بر سر دور جدید تحریم ها به توافق دست یابند؛ تحریم هایی که پیامدهایی قابل توجه بر اقتصاد کشورهای غرب اروپا خواهد داشت و اقتصاد آمریکا را چندان تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

واشنگتن از طریق همکاری با آلمان و دیگر قدرت های اروپایی در زمینه سازماندهی و حمایت از خشونت ها و نیز کودتای ماه فوریه که به برکناری "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور منتخب اوکراین انجامید،  در تشدید تنش ها با روسیه نقش داشته است. 

آمریکا نه تنها در تصویب تحریم های اقتصادی علیه روسیه نقش داشته بلکه جنگنده های خود را نیز در لهستان مستقر و اقدام به اعزام نیرو به لهستان و سه جمهوری شوروی سابق کرده است.  

اعزام کشتی های جنگی به دریای سیاه و نیز استقرار نظامیان آمریکایی در مرزهای روسیه از دیگر اقدامات آمریکا در این زمینه بوده است. 

آشکار است که راهبرد امپریالیستی آمریکا چیزی جزء احاطه نظامی روسیه و فراهم آوردن امکان حذف این کشور به عنوان مانعی بر سر راه هژمونی آمریکا در منطقه اوراسیا و خاورمیانه نمی تواند باشد. 

بیانیه گروه هفت در ارتباط با سیاست خارجی نشان از رویکرد دوگانه کشورهای عضو این گروه دارد. 

در این بیانیه از " برگزاری موفقیت آمیز " انتخابات اوکراین در 25 ماه مه استقبال شده است ؛ انتخاباتی که پترو پوروشنکو " سلطان شکلات " پیروز آن بود . 

در این بیانیه این حقیقت نادیده گرفته شده است که میلیون ها اوکراینی در مناطق شرق این کشور که تحت محاصره نظامی قرار دارد نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. 

بالافاصله پس از موضوع مرتبط با انتخابات اوکراین ، انتخابات سوریه که یک هفته پس از آن و در شرایطی مشابه برگزار شد مورد انتقاد قرار گرفت و ساختگی توصیف شد. 

در این بیانیه بیش از پیش دولت اوکراین به حفظ رویکرد سنجیده خود برای ادامه عملیات ها در شرق این کشور به منظور  برقراری نظم و قانون ترغیب شده و تمایل این کشور برای ادامه گفتگوی ملی به شیوه جامع مورد تمجید قرار گرفته است. 

همچنانکه سران گروه هفت در نشست بروکسل درباره " رویکرد سنجیده " و " گفتگوی جامع" در ارتباط با اوضاع شرق اوکراین مذاکره می کردند ،  اسناد و مدارک از حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان و جنایات جنگی علیه آنها حکایت داشت. 

دولت روسیه درباره بروز فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داده است. 

مسکو روز پنجشنبه اعلام کرد طی بیست و چهار ساعت گذشته بیش از هشت هزار و سیصد پناهجوی اوکراینی که اکثر آنان زنان و کودکان هستند برای فرار از حملات هوایی و توپخانه ای نیروهای هوادار رژیم اوکراین وارد روسیه شده اند. 

رژیم اوکراین به طور گسترده به استفاده از تسلیحاتی روی آورده است که کاربرد آن‌ها مطابق با کنوانسیون بین المللی ممنوع است. 

این رژیم هفته گذشته با استفاده از بمب های خوشه ای ساختمانی دولتی در منطقه لوهانسک را هدف قرار داد که بر اثر آن هشت غیرنظامی جان خود را از دست دادند. 

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای گارد ملی اوکراین به دنبال حمله هوایی به شهری واقع در منطقه دونتسک، به بیمارستان این شهر حمله و 25 مجروح انتقال داده شده به بیمارستان را اعدام کردند. 

آمریکا و متحدان این کشور در غرب اروپا بروز بحران انسانی در این منطقه را رد می کنند و به هرگونه اقدامات وحشیانه و سرکوبگرانه چراغ سبز نشان داده اند. 

دولت کیف در عین حال قصد دارد در مناطق دونتسک و لوهانسک مقررات نظامی اعمال و از این طریق زمینه را برای تشدید اقدامات سرکوبگرانه فراهم کند. 

در بیانیه بروکسل به سرکوب خشونت بار در شرق اوکراین و یا استفاده رژیم اوکراین از نیروهای فاشیست برای شرکت در این اقدامات اشاره ای نشده و در عوض از روسیه خواسته شده است نیروهای خود را در این منطقه خلع سلاح کند. 

در بیانیه گروه هفت از توافقات با صندوق بین المللی پول و دیگر نهادها و دولت ها بر سر اعطای وام استقبال شده و در عین حال در زمینه حمایت مالی جدید از اقتصاد اوکراین که در سراشیبی رکود قرار دارد هیچ پیشنهادی مطرح نشده است. 

در این بیانیه با تصمیمات برای تحریم اشخاص و تعداد اندکی از شرکت ها در روسیه موافقت و در عین حال تاکید شده است گروه هفت آماده است تا در صورت لزوم این تحریم ها را تشدید و تدابیر تنبیهی بیشتری علیه روسیه اعمال کند. 

سران گروه هفت به اینکه چه اقدامی موجب تشدید این تحریم ها خواهد شد اشاره ای نکرده اند. 

به دنبال اختلاف نظر" باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه بر سر تصمیم دولت فرانسه برای فروش دو ناو جنگی پیشرفته به مسکو ، اختلافات میان واشنگتن و متحدان اروپایی این کشور بیش از پیش آشکار شد. 

این ناوها برای شرکت در عملیات های خاکی آبی طراحی شده اند و ارزش آنها بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار براورد شده است. 

فرانسه قرار است اواخر این ماه آموزش حدود 400 ملوان روس را برای شرکت در عملیات این ناوها آغاز کند. 

باراک اوباما به دنبال نشست بروکسل در کنفرانسی خبری اعلام کرد : " گمان می کنم بهتر است تصمیم فروش ناوهای جنگی میسترال به روسیه متوقف شد و فرانسوا اولاند تا به حال تصمیم های متعددی گرفته است. "

این در حالی است که اولاند هرگونه پیشنهادی را درباره لغو فروش این ناوها رد و اعلام کرد هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. 

"آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان نیز با اعلام حمایت از مواضع اولاند اعلام کرد از آنجا که اتحادیه اروپا تحریم ها علیه روسیه را تشدید نکرده است دلیلی برای لغو این قرارداد وجود ندارد. 

مخالفت علنی اوباما با درخواست اولاند برای حل و فصل منطقی مسئله تحقیق وزارت دادگستری آمریکا درباره اقدام بانک فرانسوی پاریبا در نقض تحریم های آمریکا علیه سودان ، ایران و کوبا موجب شد تا مناسبات آمریکا و فرانسه بیش از پیش تیره شود. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که این بانک احتمالا بیش از ده میلیارد دلار جریمه خواهد شد و اولاند معتقد است جریمه این بانک پیامدهایی جدی برای اقتصاد این کشور خواهد داشت.

درحالی که اوباما در مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد ورود نیروهای متفقین به نورماندی فرانسه و پایان جنگ جهانی دوم ، با "ولادیمیر پوتین "رئیس جمهور روسیه دیدار نکرد ، بیشتر سران گروه هفت در این مراسم با پوتین به صورت دوجانبه دیدار و گفتگو کردند. 

"دیوید کامرون "نخست وزیر انگلیس نیز به طور جداگانه با پوتین دیدار کرد و "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن در کنفرانسی خبری در بروکسل ابراز امیدواری کرد گفتگوها ادامه یابد و درباره عدم حضور پوتین در این اجلاس ابراز تاسف کرد.

پوتین به نوبه خود برای سازش بر سر مسئله اوکراین ابراز تمایل کرده و از نیروهای این کشور خواسته است تا از مرز اوکراین عقب نشینی کنند. 

وی انتخابات ماه مه در اوکراین را نیز به رسمیت شناخته است همچنانکه روز پنجشنبه گزارش ها حاکی از آن بود سفیر روسیه در مراسم تحلیف پوروشنکو شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار