گزارش ویژه

دهمين رييس رژيم صهیونیستی پس از "گرگ پیر" که خواهد بود؟+ جزئیات و تاریخچه

پنج نفر برای جانشینی "شیمون پرز" 90 ساله در این سمت "تشریفاتی" نامزد شده‌اند. جانشین رئیس کنونی اسرائیل را کنست، پارلمان رژیم صهیونیستی، تعیین می‌کند.

در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به روند انتخاب جانشین شیمون پرز در کنست رژیم صهیونیستی و گزینه‌ها و حواشی آن می‌پردازیم:

امروز سه شنبه ٢٠ خرداد، ١٢٠ عضو كنست اسراييل دهمين رييس اين رژيم را از ميان ٦ نامزد انتخاب خواهند كرد.

بنابر گزارش روزنامه جروزالم پست، اين ٦ نامزد عبارتند از: "رئوون ريولين" عضو كنست از حزب ليكود، "بنيامين بن اليعاذر" عضو كنست از حزب كارگر، "مئير شيتريت" عضو كنست از حزب "هاتنوا"، "داليا ايتزيك"، "دان شختمن" (برنده نوبل شيمى) و "داليا دورنر". البته روز شنبه بنيامين بن اليعاذر، یکی از سياستمداران رژيم صهيونيستى از حزب كارگر، اعلام كرد كه به دليل اتهام فساد مالى از نامزدى اين سمت كناره گيرى كرده است. اين تصميم پس از آن اعلام شد كه پليس به اتهام دريافت مبالغی غیرقانونی برای اهداف نامعلوم  از وى بازجويى كرده است. 


به دليل زيادی شمار نامزدها و در نتيجه دشوارى كسب اكثريت آرا براى يك نامزد، احتمالا انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد. در دور دوم، دو نامزد كه بيشترين تعداد راى را كسب كنند با يكديگر بر سر تصدى كرسى رياست رقابت خواهند كرد.  
 
ريولين ٧٤ ساله، بخت اول كسب كرسى رياست رژيم صهيونيستى، از سال ١٩٨٨ ميلادى تا كنون به عنوان نماينده حزب ليكود عضو كنست اسراييل بوده است. در طى اين دوران تنها ٤ سال به عنوان وزير ارتباطات و سخنگوى كنست فعاليت داشته است. وى متولد قدس اشغالی است و خانواده اش از سال ١٨٠٩ ميلادى در اين شهر زندگى مى كنند.     


 
وى پنجشنبه گذشته گفته بود كه هر رييس برنامه خاص خود را دارد و قرار نيست ادامه دهنده راه گذشتگان باشد. وى مى گويد به عنوان رييس قصد دارد يهوديت و دموكراسى را به هم پيوند دهد.در سال ١٩٨٩ ميلادى اظهار نظر وى درباره يهوديت رژيم صهيونيستى با مقايسه كردن آن با بت پرستى و چيزى كه كمترين شباهت را با ديانت يهودى دارد، جنجال برانگيز شد.  


***  مداخله نتانیاهو در روند انتخاب رییس رژیم صهیونیستی
در همين حال بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستى، به دخالت در روند برگزارى انتخابات متهم شده است. 

نتانياهو تلاش كرده در لحظات آخر و بوسيله مذاكره با اعضاى  كنست بر فهرست نهايى نامزدهاى انتخابات تاثير گذاشته و براى نامزد مورد نظر خود جلب حمايت كند. به نظر كارشناسان دليل اقدام نتانياهو جلوگيرى از تكيه زدن "رئوون ريولين" بر كرسى رياست  است. بنا به نظر كارشناسان ريولين بخت اول كسب اين مقام به شمار مى‌رود.  



به گزارش رسانه‌هاى صهیونیستی، وى در تلاش بوده حمايت اعضاى پارلمان را براى نامزدى الى ويزل برنده جايزه صلح نوبل كسب كند. در حاليكه "ويزل" شهروند ايالات متحد بوده و طبق قانون نمى تواند نامزد انتخابات شود، نتانياهو چند ساعت پيش از اعلام فهرست نهايى نامزده طى تماس تلفنى با اعضاى كنست از آنها خواسته نام ويزل را نيز در فهرست بگنجانند.  


در تلاشى ديگر براى مداخله در روند انتخابات، نتانياهو با بيان اين مطلب كه رياست سمتى بيهوده است و تاثير بسيار اندكى بر روند سياست هاى رژيم دارد، سعى در مخدوش كردن انتخابات داشته است. پس از آن نيز وى از كنست اسراييل خواست تا انتخابات را براى شش ماه به تعويق بياندازد كه اين درخواست توسط شيمون پرز رييس فعلى رد شد. 


"جدعون ساعر" وزیر امور داخلی اسرائیل از تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم برای حذف کامل و همیشگی سمت ریاست این رژیم خبر داد.

وی در این باره گفت که نخست وزیر اسرائیل قصد دارد، ظرف چندماه آینده این امر را عملی و محقق سازد، از این رو وی اکنون می‌ کوشد برگزاری انتخابات ریاست این رژیم را به زمان دیگری تا فراهم شدن زمینه و بستر لازم برای لغو آن به تعویق بیندازد. ساعر می‌ افزاید: من شخصا  با تعویق و تاخیر برگزاری انتخابات ریاست به شدت مخالف هستم از این رو با طرح لغو و حذف کامل این سمت هم مخالف هستم.

وی در این خصوص افزود: با حذف این مقام هرگز نمی‌تواند قاعده بازی سیاسی را در اسرائیل برهم زد از این رو من با حذف این مقام مخالفت خواهم کرد و اصول اداره اسرائیل باید به روال کنونی ادامه یابد. این موضع نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در قبال مقام ریاست رژیم صهیونیستی زمانی زمزمه آن مطرح شد که دفتر نخست وزیری چندی قبل ناگزیر شد سخنان منتسب به "شیمون پرز" رئیس رژیم صهیونیستی را که ۳ سال قبل به نقل از شیمون پرز درباره سازش اسرائیلی و فلسطینی بیان شده بود تکذیب کرد.

رادیو رژیم صهیونیستی در ان زمان در این باره به نقل از دفتر نخست وزیری اعلام کرد: سخنان شیمون پرز که ۳ سال قبل مطرح شد و وی در بیانیه‌ ای اعلام کرده بود، در ان زمان می‌ توانست با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به توافق سازش دست یابد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مانع از حصول این توافق شد را رد می‌ کنیم، چرا که این سخنان عاری از واقعیت هستند.

در شرایطی که بنیامین نتانیاهو تلاش می‌ کند تا با تصویب قوانینی پست ریاست اسرائیل را حذف کند، شیمون پرز نیز به شدت تلاش می‌کند تا نتانیاهو را از قدرت برکنار کند. شیمون پرز، رئیس اسرائیل از دو سال قبل تلاش می‌ کند تا یک فراکسیون سیاسی به ریاست ایهود باراک، نخست وزیر پیشین اسرائیل را تشکیل دهد تا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و حزب لیکود را از قدرت برکنار کند تا نه تنها با فلسطینی‌ ها بلکه با ایران نیز به صلح(!) دست یابد.

از زمانی که ایهود المرت و همچنین گابی اشکنازی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل از قدرت کنار رفتند، شیمون پرز تلاش می‌ کند تا از طریق تشکیل این فراکسیون سیاسی، ایهود باراک را به قدرت برساند.

از نظر شیمون پرز، بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی را در وضعیت فلج سیاسی قرار داده و از پرونده ایران گرفته تا مذاکره با فلسطینی‌ ها نتوانسته به نتیجه‌ ای دست یابد. 



*** روند انتخابات رياست اسراييل و تاريخچه آن 
رييس رژيم صهيونستى با راى اكثريت كنست انتخاب مى شود. در صورتى كه هيچيك از نامزدها تا دور سوم قادر به كسب اكثريت مطلق آرا نباشد، بيشترين تعداد راى براى انتخاب رييس كفايت مى كند. در هنگام برگزارى انتخابات راى اعضاى كنست محرمانه است. رييس براى يك دوره ٧ ساله انتخاب شده و نمى تواند براى دوره دوم نامزد شود. در گذشته اما رييس مى توانست براى دو دوره ٥ ساله نامزد شود.  

در صورت پايان دوره، استعفا، و يا تصميم سه چهارم از اعضاى كنست، دوره رياست به پايان خواهد رسيد. به دليل عدم وجود پست معاونت رياست، در صورت خالى ماندن كرسى رييس، سخنگوى كنست موقتا به عنوان جانشين عمل خواهد كرد.  

اولين انتخابات رياست این رژيم در ژانويه سال ١٩٤٩ برگزار شد و "خاييم وايزمان" برنده آن شد. به تاسى از مدت دو ساله كنست در آن دوران، انتخابات بعدى دو سال ديگر و در سال ١٩٥١ ميلادى برگزار شد. يك سال بعد و پس از مرگ وايزمان انتخابات سوم نيز برگزار گرديد.   
از آن زمان تا كنون ١٣ انتخابات ديگر نيز در سال هاى ١٩٥٧، ١٩٦٢، ١٩٦٣ (به دليل مرگ اسحاق بن زوى)، ١٩٦٨، ١٩٧٣، ١٩٧٨، ١٩٨٣، ١٩٨٨، ١٩٩٣، ١٩٩٨، ٢٠٠٠ و ٢٠٠٧ برگزار شده است. شش انتخابات بين سال هاى ١٩٥١ تا ١٩٨٨ ميلادى تنها با حضور يك نامزد به راى گذاشته شده است.


***  پرز کیست؟
شیمون پرز یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های تاریخ رژيم جعلی اسرائیل که از زمان تاسیس این رژیم تاکنون همواره در پست های مهم ایفای نقش کرده است. وی از سال ٢٠٠٧ به عنوان نهمین ريیس این رژیم فعالیت می کند و با وجود تشریفاتی بودن این مقام، به عنوان پدر معنوی جناح ها و گروه های مختلف به شمار می‌آید.

او نخستین بار در سال ١٩٥٩ به کنست راه یافت و تا پیش از ریاست، در پست هایی همچون نخست وزیری (دو بار)، وزیر امور خارجه (سه بار) و وزیر جنگ (دو بار) ایفای نقش كرده است.


شیمون پرز در ٢ اوت ١٩٢٣ در لهستان متولد شد. پدرش اسحاق و مادرش سارا ملتز نام داشتند و شيمون نخستین پسر آنها بود. پدر وی تاجر چوب و مادرش کتابدار بود و به طور کلی او در یک فرهنگ یهودی –لهستانی و روسی بزرگ شد.

به گفته وی، پدربزرگش خاخام "زوی ملتز "که نوه خاخام چایم ولوزین بود، بیشترین تاثیر را در زندگی وی گذاشته است. پرز در مصاحبه ای تلویزیونی تصریح کرد: من در خانه پدربزرگم و تحت نظارت او بزرگ شدم و او به من آموزش می داد.

پدرش در سال ١٩٣٢ به سرزمینهای اشغالی مهاجرت کرد و دو سال بعد، وی به همراه خانواده اش در تل آویو مستقر شدند و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در تل آویو به پایان رساند.

او در سال ١٩٤٥ با "سونیا گلمن" ازدواج کرد و سه فرزند دارد. با این حال به دلایل نامشخص سونیا کمتر در انظار عمومی دیده شده است و حتی به بهانه بیماری در مراسم تحلیف پرز نیز حضور نداشت.


*** سوابق سیاسی
پرز در سال ١٩٤٧ به سازمان هاگانا پیوست و "بن گوریون" مسئولیت خرید اسلحه را بر عهده وی گذاشت. در سال ١٩٥٢ وی معاون وزیر دفاع شد و دو سال بعد در ٢٩ سالگی به مقام وزارت رسید. او نقش برجسته ای در خرید تسلیحات نظامی، به ویژه دستیابی رژیم صهیونیستی به تسلیحات هسته ای و راه اندازی دیمونا داشته است.

در سال ١٩٦٩ پرز به عنوان وزیر جذب مهاجر، در سال ١٩٧٠ به عنوان وزیر حمل و نقل و در سال ١٩٧٤ پس از یک دوره فعالیت در وزارت اطلاعات، در سمت وزارت دفاع قرار گرفت.


وی چند دهه از اعضای اصلی حزب کارگر بود و چندین بار نیز رهبری این حزب را بر عهده داشت؛ اما در سال ٢٠٠٥ پس از شکست در انتخابات داخلی این حزب، آن را ترک و به حزب تازه تاسیس کادیما پیوست.

پرز در سال‌های آخر نخست وزیری "آریل شارون" معاون او بود و در نهایت پس از کناره گیری موشه کاتساو به دلیل رسوایی اخلاقی، در سال ٢٠٠٧ به مقام ریاست رژیم صهیونیستی رسید.
گزارش از مغانی

منابع:

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/06/israel-new-president-big-shoes-fill-20146811115230648.html

http://en.wikipedia.org/wiki/President_of_Israel

http://www.haaretz.com/news/national/1.591478

http://www.reuters.com/article/2014/06/07/us-israel-president-idUSKBN0EI0OF20140607


انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار