تدابیر امنیتی ویژه در آستانه برگزاری انتخابات افغانستان

تدابیر امنیتی ویژه ای در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کابل اتخاذ و محدودیت های سختگیرانه ای برای ورود خودروها و افراد به پایتخت افغانستان وضع شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان دیروز (چهارشنبه) که همزمان با دوره سکوت انتخابات ریاست جمهوری این کشور است، با حضور پرشمار در چهار راهها و خیابانهای شهر کابل به دقت اوضاع را تحت نظر دارند و با بازرسی خودروها، افراد مشکوک را نیز تحت بازرسی بدنی قرار می دهند.
 
وزارت کشور افغانستان از روز گذشته با تشدید تدابیر امنیتی ویژه محدودیت هایی را برای رفت و آمد شهروندان در کابل و ورود وسایل نقلیه سنگین به پایتخت افغانستان وضع کرده است.
 
بر اساس این تدابیر ویژه از شب گذشته ورود خودروها و وسایل نقلیه سنگین به استثنای کامیون های حامل مواد غذایی فاسد شدنی، تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به کابل ممنوع اعلام شده است.
 
فقط کارمندان کمیسیون انتخابات٬ ناظران داخلی و بین المللی٬ بیماران و کارمندان مراکز بهداشتی حق ورود به کابل را خواهند داشت و از ورود دیگر افراد تا پس از برگزاری انتخابات روز شنبه به پایتخت افغانستان، جلوگیری می شود.
 
دولت افغانستان تمامی مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی این کشور را نیز تا پایان برگزاری انتخابات تعطیل اعلام کرده است.
 
نیروهای طالبان چندی پیش تهدید کردند که با تمام قوا امنیت انتخابات را برهم خواهند زد.
 
مقامات نظامی و امنیتی افغانستان با ناتوان دانستن نیروهای طالبان برای اخلال در انتخابات تاکید می کنند که نیروهای طالبان قادر به هیچ گونه تحرک قابل توجهی برای اخلال در انتخابات، نیستند.
 
طالبان در یک هفته گذشته تلاش های خود را برای اخلال در انتخابات افزایش دادند که از آن جمله می توان به سوء قصد نافرجام به جان عبدالله عبدالله کاندیدای پیشتاز دور دوم انتخابات این کشور اشاره کرد.
 
افزایش عملیات انتحاری، انفجار بمب و حملات مسلحانه نیز از دیگر اقدامات نیروهای طالبان در چند روز گذشته بوده است.
 
روز جمعه گذشته یک عامل انتحاری خودروی بمب گذاری شده خود را در مسیر حرکت خودروی عبدالله عبدالله منفجر که بر اثر آن 6 تن کشته و شماری زخمی شدند، اما به عبدالله آسیبی نرسد.
 
اداره امنیت ملی افغانستان نیز با اعلام شمار تلفن ویژه از مردم این کشور خواسته است هرگونه تحرک مشکوک را به این اداره، اطلاع دهند.
 
نیروهای زمینی و هوایی افغانستان نیز در همین حال در سراسر این کشور به حالت آماده باش کامل در آمده اند.
 
مقامهای دولتی و امنیتی افغانستان نیز از مردم این کشور خواسته اند با اطمینان خاطر در پای صندوق های رای حاضر شوند و حماسه ای دیگر را از مشارکت سیاسی مردم افغانستان رقم بزنند.
 
قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت عبدالله عبدالله که در دور اول با کسب 45 درصد آرا در جایگاه اول و اشرف غنی احمدزی با کسب 31.6 درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند، روز شنبه 24 خرداد ماه در سراسر افغانستان برگزار شود.
 
براساس زمان بندی اعلام شده از طرف کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پس از برگزاری انتخابات، 11 تیرماه نتایج ابتدایی و پس از رسیدگی به شکایات نامزدها نتایج نهایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 31 تیرماه بطور رسمی اعلام خواهد شد.
 
در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در 16 فروردین ماه با مشارکت حدود هفت میلیون نفر از 12 میلیون واجدین شرایط شرکت در انتخابات برگزار شد، عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، عبدالرب الرسول سیاف، قطب الدین هلال، گل آغا شیرزی، داود سلطان زوی، هدایت امین ارسلا به رقابت پرداختند اما هیچ یک از نامزدان نتوانستند آرای 50 درصد بعلاوه یک رای را برای ورود به کاخ ریاست جمهوری بدست آوردند.
 
میزان حضور مردان در دور اول انتخابات 64 درصد و حضور زنان 36 درصد اعلام شد.
 
جهانیان دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی کرد.
 
صندوق های اخذ رای از 19 هزار و 700 صندوق به 23 هزار و 313 صندوق افزایش یافته است تا مردم افغانستان در دور دوم این انتخابات با کمبود برگه رای در حوزه ها که مشکلاتی را در دور نخست به وجود آورد، مواجه نشوند.
 
کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان برای نظارت بیشتر نامزدها ، شمار ناظران آنها را نیز از 50 هزار نفر به 70 هزار نفر افزایش داده است تا هر یک از نامزدها با 35 هزار ناظر بر روند برگزاری انتخابات در حوزه های رای گیری نظارت داشته باشند.
/انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.