هفته قوه قضاییه/6

رمزناکامی دشمن در مواجهه با دستگاه قضا

تبیین و ترسیم شش اولویت اصلی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دوره جدید پنج ساله ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، نشان می‌دهد قوه قضاییه در مسیر تعالی و بالندگی قرار گرفته و می‌تواند با ترمیم برخی اشکالات و مشکلات پیش روی، دوره شکوفایی خود را رقم بزند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، هفته قوه قضاییه فرصتی است که به واکاوی فعالیت‌های این دستگاه تامین کننده عدالت و امنیت در کشور بیشتر بپردازیم.

یادداشت زیر به نکات ارزشمندی در این زمینه اشاره داشته که در ادامه می‌خوانید.
 
"بیانات حکیمانه رهبرانقلاب در دیدار روز گذشته با رئیس و مسئولان قوه قضاییه، حاوی نکات راه گشا و ارزشمندی است که بدون شک آنچه که مشخصا درباره دستگاه قضا عنوان نمودند؛ نقشه راه این قوه باید باشد.

تبیین و ترسیم شش اولویت اصلی(سازوکار ویژه برای اجرای سیاست‌ها، نظارت بر عملکردها، عدم تاخیر در اجرای احکام، کادرسازی و جانشین پروری، پیشگیری از جرم و افزایش همکاری‌های سه قوه ) از سوی رهبری برای دوره جدید پنج ساله ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، نقطه عطف این نقشه راه است که نشان می‌دهد قوه قضاییه در مسیر تعالی و بالندگی قرار گرفته و می‌تواند با ترمیم برخی اشکالات و  مشکلات پیش روی، دوره شکوفایی خود را رقم بزند.

همچنان‌ که قدردانی و تشکر "آقا" از رییس ومسئولین  عالی این قوه ، مهر تاییدی بود بر مسیری که در پنج سال گذشته طی شده است.

در این دیدار، رهبر معظم انقلاب ،توقعات از قوه قضاییه را بالا دانستند اما در تحقق این توقعات و اهداف مورد نظر بر نکته‌ای انگشت تاکید گذاشتند :"با توجه به توانایی‌ها و صلاحیت‌های برجسته ریاست این قوه که عالمی فاضل، متدین، مجتهد، خوش فکر، انقلابی، آگاه به مسایل و شجاع است، تحقق توقعات و اهداف مورد نظر امکان پذیر به نظر می‌رسد.

دوم- نکته حضرت آقا که دربالا بدان اشاره شد و با دقایق و ظرایفی گره خورده است؛ عمق استراتژیک دستگاه قضاست که مسیر و جهت این دستگاه را در اقامه حق و عدل پاسداری می‌کند تا خدای ناکرده در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت ساز که نگاه‌ها به قوه قضاییه دوخته شده است، هیچگونه انحرافی پیش نیاید.

جالب اینجاست که دقیقا دشمن در سال‌های اخیر در مواجهه با قوه قضاییه به عنوان رکن بی بدیلی که باید از حقوق عامه وقانون صیانت کند، بارها نقاطی را نشانه رفته است که ساختار این قوه را به لحاظ برخورداری از فقه و موازین اسلامی از یکسو و ریاست قوه قضاییه را به لحاظ مزین بودن به دانش اجتهاد به اصطلاح تضعیف نماید که البته طرفی نبسته است.

اشاره به کدها و مستندات مصداق مثنوی هفتادمن کاغذ است ولی از باب نمونه  می‌توان به اتاق فرمان رسانه‌های بیگانه، ضدانقلاب و اپوزیسیون خارج نشین اشاره کرد که در سناریویی واحد و در حلقه شبکه عنکبوتی خود، بر نقطه اصلی این میدان –لیدری دستگاه قضا- متمرکز شدند.

در این میان رسانه دولتی وابسته به استعمار پیر تلاش کرده است تا پیشاهنگ این تحرکات خزیده و خزنده باشد. طرفه آنکه علی رغم ادعای حرفه‌ای گری و البته شیطنت‌های رسانه‌ای و ترفندهای شیطانی، ناشیانه" فکر" پشت پرده آن اتاق فرمان برملا شده است.

بازهم تاکید می‌کنیم که این تنها یک نمونه از حجم دسیسه‌های رسانه‌ای جبهه دشمنان ملت ایران است.

اما آن یک نمونه؛ گزارش چندی پیش شبکه بی بی سی است که از ابتدای سال جاری، موضوع پایان یافتن دوره اول ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه را به پیش کشیده  و کوشیده  با فضاسازی رسانه‌ای و آدرس غلط به برخی جریان‌های مرموز داخلی از تمدید و تداوم مدیریت فعلی دستگاه قضا جلوگیری کند.

بی بی سی برای به اصطلاح تحریک جریان اپوزیسیون و رسانه‌ای معاند آنها می‌نویسد:" در سال ۱۳۹۳ اگر چه انتخاباتی در ایران برگزار نمی‌شود و صاحبان قدرت در دولت و مجلس تغییر نخواهند کرد، اما موعد تغییر در یکی از مهم ترین ارکان حکومت است؛ رییس قوه قضاییه در مرداد ماه امسال دوره ۵ ساله‌اش به پایان می‌رسد و باید رییس نهاد دادرسی کشور برای ۵ سال آینده تعیین یا تجدید شود."

 و بلافاصله این خط را در پیش می‌گیرد که جایگاه  رییس قوه‌قضاییه را بیرون از بستر اجتهاد و محکمات نظام جمهوری اسلامی تعریف نماید.چرا؟ چون در این صورت است که می‌توان عقبه راهبردی قوه قضاییه در جهت حرکت به سمت موازین اسلامی و احکام ناب دینی را به اصطلاح متزلزل کند.البته این تحرکات و تکاپوی واهی در حالی است که رهبر معظم انقلاب دیروز و در همان جمع مسئولان قضایی، اولویت‌های این قوه را با تاکید بر دوره دوم ریاست آیت الله لاریجانی تبیین کردند که بیش از هرچیزی گویای تداوم مدیریت ایشان بر دستگاه قضاست.

 بنابراین نکته حکیمانه آقا و جلب توجهات به وجود یک شخصیت مجتهد، فاضل و انقلابی در راس هرم قوه قضاییه، زمانی بهتر فهمیده می‌شود که این نگاه بصیر ، خط دشمن و حریف در مواجهه با قوه قضاییه را روشن می‌کند و جای غفلت و تردید باقی نمی‌گذارد مگر برای آنها یی که متاسفانه جدول دشمن را پر می‌کنند!

سوم-و بالاخره از میان بیانات دیروز آقا، بخش دیگری نیز قابل توجه بیشتر برای برخی‌ها است که یا از خواب بیدار نمی‌شوند یا خود را به خواب زده‌اند و آن بخشی است که رهبر بصیر انقلاب تصریح  فرمودند که  مواضع آیت‌الله آملی لاریجانی در مسائل گوناگون، "بسیار خوب"، "متقن"، "مستدل" و "منطقی" است.

 واکاوی این مواضع کار سختی نیست و شایسته و بایسته است  که در فرصت و نوشته دیگری بدان پرداخت ولی اشاره به برخی رئوس خالی از لطف نیست.

شاید بتوان این مواضع ستودنی از سوی رهبری را بدین شکل فهرست کرد:

1-مواضع روشنگرانه درباره جریان فتنه و به چالش کشاندن فتنه گرانی که علیه قانون و حقوق مردم شورش کردند

2- نقد مستدل اندیشه و تفکرات لیبرالی رسوخ کرده در برخی مراکز تصمیم گیری

3-برملا کردن برخی گرایش‌های روشنفکری که تلاش آنها ستاندن نگاه دینی از جامعه است.

4-تبیین احکام فقهی  جزایی

5- نقد مبانی حقوق بشر غربی و وارداتی

 6-روشنگری پیرامون سرانجام برخی جریان‌های سیاسی که به فتنه منجر شد

7-تاکید بر فصل الخطاب بودن قانون در همه امور کشور

8- تصریح بر مجازات قاطعانه مفسدان اقتصادی همزمان با حفاظت ازامنیت اقتصادی و سرمایه گذاری

9-پرده برداشتن ار فضاسازی رسانه‌ای ضدانقلاب و بیگانه پیرامون هجمه به قوه قضاییه

10-پافشاری در برخورد با اشرار و تامین امنیت اجتماعی

11-تبیین تحولات منطقه  ورویکرد متناقض و دروغ آمیز غرب درباره مردم سالاری

 12- تشریح کارگردانی آمریکا در فعال کردن جریان‌های تکفیری و تروریست‌های اجاره‌ای و...

گفتنی‌های دیگری هست که در فرصت‌های دیگری ادامه خواهیم داد. ان شاء الله"

یادداشت:‌ حسام الدین برومند

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار