شاپرک‌های نمکی

نمکی که در زمستان برای یخ زدایی سطح جاده‌ها استفاده می‌شود، ممکن است تبدیل به دست و پای شاپرکی در فصل تابستان شود.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ پیش از آنکه پروانه‌ها بال در بیاورند، کرم‌هایی کوچک هستند که از برگ درخت توت و سایر درختان تغذیه می‌کنند.



محققان با جمع آوری برگ و صمغ درختان کنار جاده‌ای و مقایسه آنها با برگ و صمغ درختانی که حداقل 100 متر دورتر از جاده روییده بودند دریافتند درختان کنار جاده 30 برابر بیشتر از درختان دورتر حاوی سدیم هستند.

سدیم اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده نمک‌های مورد استفاده در یخ زدایی جاده‌هاست. سدیم همچنین از عناصر مهم مورد نیاز بدن جانداران است. اما استفاده بیش از اندازه از این عنصر، بدن را دچار ناراحتی‌های کلیوی می‌کند.

یک اکولو‍ژیست در دانشگاه مینستا، در پژوهشی جدید دریافته است که برخی پروانه‌ها، از اشک سایر جانوران می‌نوشند، که منبع غنی سدیم است.

تیم تحقیقاتی اسنل رود همچنین آزمایشات خود را در محیط آزمایشگاهی نیز تکرار کردند. در این مرحله اما پروانه‌های مذکر و مونث، درست به اندازه‌ی ملکه‌ی خود، دارای عنصر سدیم بودند. ملکه معمولا فقط از برگ و صمغ یک درخت تغذیه می‌کند. این مشاهده حاکی از آن است که خوراک این موجودات بر ساختار بدنشان موثر است.

اسنل رود، سرپرست این پژوهش می‌گوید: ما در این آزمایش متوجه شدیم که نمک جاده‌ها بر بدن موجودات از جمله پروانه‌ها تاثیر می‌گذارد. اما هنوز نمی‌دانیم که این تاثیرات خوب است یا بد.


انتهای پیام/
برچسب ها: شاپرک ، سدیم ، برگ درختان ، صمغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار