قرارگیری اصطلاح نامه‌های علمی ایران در سایت‌های جهانی

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با سازمان‌های بین‌المللی در حوزه اصطلاح شناسی مانند «ترم نت» و «اینفوترم» همکاری داشته و با کمک «یونسکو» موفق شده تا برخی از اصطلاح‌نامه‌ها را در سایت‌های جهانی قرار دهد.

سیروس علیدوستی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با خبرنگار اورژانس it‌ باشگاه خبرنگاران بیان داشت: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با استفاده از توانایی متخصصان زبده خود آمادگی دارد تا نسبت به طراحی تولید، تدوین و روزآمدسازی اصطلاح‌نامه‌ها و تدوین فرا اصطلاح‌نامه‌ها اقدام نماید.

وی با بیان اینکه اصطلاح‌نامه ارتقای بهداشت، جامعه شناسی، ریاضیات،‌ شیمی و مدیریت بحران از جمله اصطلاح نامه‌های تولید شده هستند اذعان داشت: اصطلاح نامه‌های تولیدی توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران دو زبانه بوده و با همکاری و مشارکت متخصصین موضوعی و نظرخواهی از اساتید گروه‌های واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تهیه شده است.

به گفته‌ وی اصطلاح نامه گنجینه‌ای از واژه‌هاست که علاوه بر نظم الفبایی متداول در فرهنگ‌ها دارای نظام شبکه‌ای و مفهومی بین واژه‌های یک یا چند حوزه از دانش بشری است.

وی تصریح کرد: این نظام مفهومی که شامل انواع ارتباطات بین واژه‌ها می‌شود در سازمان‌دهی و بازیابی اطلاعات، برنامه‌ریزی آموزشی و تحلیل اطلاعات و علم سنجی کاربردهای فراوانی دارد و در تولید آنتولوژی به مثابه ابزاری برای وب، نیازی اساسی و غیرقابل جایگزینی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.