بازارسازی در بازار حجاب

هرچند فلسفه حجاب در تار و پود زندگی ما از طریق اعتقادات دینی و باورهای فرهنگی تنیده شده است اما حفظ و توسعه پایدار آن نیاز به استفاده از ابزار بازارسازی دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،روزنامه کسب و کار در سرمقاله  خود به قلم مینا مهرنوش نوشت: در بحبوحه برگزاری جام جهانی فوتبال فردی اروپایی کمپینی تبلیغاتی برای حجاب برگزار کرد. در این کمپین همه افراد می‌توانستند یک‌بار از حجاب استفاده کنند و با دیدن خود در آینه درباره زیبایی خود پس از استفاده از حجاب قضاوت کنند.

بسیاری از فرهنگ‌ها و ارزش‌ها در جامعه وجود دارد که برای پیاده‌سازی آن به نحو احسن باید علاوه بر تشریح فلسفه آن، بازارسازی کرد.

هرچند فلسفه حجاب در تاروپود زندگی ما از طریق اعتقادات دینی و باورهای فرهنگی تنیده شده است اما حفظ و توسعه پایدار آن نیاز به استفاده از ابزار بازارسازی دارد که در سه سطح باید انجام شود.

اول در سطح کلان که سازمان‌ها یا نهاد‌های دولتی یا متولی بازار در چارچوب تنظیم بازار دست به کار می‌شوند. مثلا تجارب تاریخی لامپ کم مصرف، کمربند ایمنی، کاهش جمعیت و... ازاین قبیل به شمار می‌آیند. بدیهی است بازارسازی در این سطح در چارچوب قوانین مربوطه و با استفاده از ابزار‌های تشویقی یا اجباری انجام می‌شود و جایگاه‌سازی حجاب با توجه به منشورهای ارزشی و اخلاقی و دینی تعیین می‌شود.

در خبری می‌خواندم که رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس اظهار کرده بود که از بین 28 دستگاه متولی اجرای قانون عفاف و حجاب فقط نیروی انتظامی وظایف خود را به خوبی انجام داده است. بسیار متاسفم که در مراحل آگاهی، بازارسازی، تبلیغات و اجرای قانون عفاف و حجاب موفق نبودیم و فقط در مرحله برخورد با بی‌حجابی موفق عمل کرده‌ایم.

وقتی در رسانه ملی ما تمام زنان و مردان پولدار و طبقه بالای اجتماع کم حجاب نشان داده می‌شوند و زنان و مردان طبقات پایین اجتماع حجاب کامل‌تری را ارائه می‌کنند، ناخوداگاه به ذهن هر بیننده‌ای پدیده حجاب کم ارزش انگاشته می‌شود. پس سازمان‌ها و نهاد‌های متولی باید از روش‌های بهتری برای بازار‌سازی حجاب استفاده کنند.

دوم در سطح صنعت که مسئولیت بازارسازی بر عهده تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و بنگاه‌های بزرگ است، این نهاد‌ها باید بازار‌سازی حجاب مد روز را با توجه به وضعیت فعلی جامعه و سلیقه‌های فرهنگی پوششی مردم ارائه دهند.

سوم بنگاه‌ها هستند که باید اقدامات کلیدی برای بازارسازی محصولات و برند با توجه به شناسایی ذی نفعان و ارزش مورد انتظار آنها انجام دهند و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی، ترغیبی، ترفیعی و تشویقی بیشتری انجام دهند. به هر حال در مواجهه با موضوع عفاف و حجاب تکیه بر اعتقادات دینی و ارزشی مردم و رها‌سازی جامعه به حال خود درست نیست و باید در سه سطح گفته شده برای رونق بازار حجاب فعالیت کرد تا ذی نفعان حجاب بتوانند با لذت بیشتر، ارزشی بیشتر از آنچه در ذهن دارند به دست بیاورند و شیرینی استفاده از حجاب کم کم در فرهنگ آنها ماندگار و در رفتارشان هویدا شود.

برچسب ها: حجاب ، بازار ، فلسفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.