پژوهشگران دانشگاه اصفهان خبر دادند

ساخت "نانو کامپوزیت‌های شفاف" کم هزینه با عمری طولانی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید پوشش‌های نانوکامپوزیتی شفاف شدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید پوشش‌های نانوکامپوزیتی شفاف شدند.
 
محققان می‌گویند این پوشش‌ها نسبت به پوشش‌های شفاف مورد استفاده در صنعت از خواص مکانیکی بهتری برخوردار بوده و علاوه‌ بر طول عمر بالا، از قیمت پایین‌تر و چسبندگی به زیر لایه بالاتری برخوردار است. 
 
یکی از نانوذرات پرکاربرد در صنعت پوشش‌های پلیمری که مصرف زیادی به عنوان افزایش دهنده مقاومت در برابر خش دارد، نانوسیلیکا است. از نقاط قوت سیلیکا در مقابل آلومینا می‌توان به پراکندگی کمتر نور اشاره نمود که باعث شفافیت بالای پوشش نانوکامپوزیتی می‌شود. امروزه در صنعت، عموما از نانوسیلیکای فومی به عنوان پرکننده، برای افزایش خواص پوشش‌های شفاف استفاده می‌شود. در صورت جایگزینی این نوع پوشش با نوع رسوبی، می‌توان از هزینه‌های تولیدی کم کرد. 
 
در این کار تحقیقاتی، تولید پوشش‌های شفاف نانوکامپوزیتی پلی یورتان اکریلیکی/نانوسیلیکا مد نظر بوده است که با اعمال آن بر روی سطح فولاد ساده کربنی، خواص مکانیکی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا از دو نوع نانوسیلیکای فومی و رسوبی به عنوان پرکننده در پوشش فوق استفاده شد. 
 
رضا اسلامی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نانوسیلیکا به علت ضریب شکست نزدیک به ضریب شکست پوشش‌های شفاف می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افزایش خواص پوشش‌ها باشد. هدف ما در این تحقیقات مشاهده‌ی توانایی جایگزینی نانوذرات سیلیکای فومی با نوع رسوبی بوده است. سیلیکاهای رسوبی به علت ارزانی می‌تواند از نظر اقتصادی گزینه‌ی مناسبی برای این جایگزینی باشد. 

اسلامی افزود: با افزایش درصد ذرات نانوسیلیکا، بر میزان طیف جذبی به خصوص در ناحیه‌ی فرابنفش افزوده شده و این جذب برای گونه‌ی رسوبی بالاتر است. جذب این طیف‌ها به طول عمر و کیفیت پوشش‌های براق در طول مصرف بسیار کمک کرده و از تخریب زود‌هنگام جلوگیری می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار