مسجدی مدرن با نورپردازی زیبا

مسجد "بن مدیا" نمونه‌ای از مساجد مدرن است که در کشور امارات متحده عربی بنا شده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مسجد "بن مدیا" توسط یک کارفرمای خصوصی، برای استفاده عموم در شهر دبی، امارات متحده عربی وقف شده است.

در سال 1982، مأموریت طراحی این مسجد به یک شرکت یونانی واگذار شد.

هر چند که معمار هنری این شرکت که در آتن تحصیل کرده بود، تجربیات فراوانی را در طراحی طیف گسترده‌ای از ساختمان‌ها داشت، لیکن این اولین پروژه وی در زمینه طراحی مسجد در سال 1999، به کارفرما تحویل داده شد.

این مسجد در نزدیکی میدان الناصر در مرکز شهر دبی قرار گرفته و با شماری از ساختمان‌های بلند و خیابان‌های شلوغ محاصره شده است.

مسجد "بن مدیا" در واقع جایگزین یک مسجد قدیمی مربوط به دهه 70 ساخته شده است، این مسجد می‌تواند در نمازخانه اصلی خود، واقع در طبقه همکف که بالاتر از سطح زمین است، 500 نفر را در خود جای دهد و در نیم طبقه بالا که برای بانوان در نظر گرفته شده پذیرای 230 نفر باشد، همچنین طبق زیرین آن گنجایش 360 نمازگزار را دارد.

دیوارهای خارجی که با آجرهای دست‌ساز شنی رنگ، (قرمز مایل به زرد) پوشیده شده‌اند‌، بازشوهای معدودی دارند، پوشش فضای داخلی، ترکیبی از پانل‌های مرمری با ظرفیت کاری ماهرانه، گچ رنگ‌آمیزی شده به رنگ سفید است.

جالب توجه‌ترین بخش ساختمان، ترکیب‌بندی مقطع آن است، این مقطع تشکیل شده از یک سقف پلکانی با پنجره بام‌هایی که موجب می‌شود نور طبیعی به ساختمان راه یابد و قسمت بالایی دیوار محراب در نور قرار گیرد.

دیوار نیز با طرح‌های موزاییکی آبی و قهوه‌ای روشن مایل به زرد خاکستری (بژ)، در این روشنایی ارزان، بخش‌هایی از آیات قرآن کریم توسط علمای محلی انتخاب شده است و مسجد علاوه بر بهره‌گیری از نور طبیعی، از نورپردازی مصنوعی زیبایی نیز برخوردار است.

مساحت کل بنا 2100 متر مربع است و ارتفاع مناره آن به 45 متر می‌رسد، هزینه کل پروژه به استثنای زمین آن معادل دو میلیون دلار آمریکا شده است.

آنچه در نگاه اول در این مسجد جالب توجه است، منظره ساده و قدرتمند و با شکوه آن است.

این ویژگی موجب شده این مسجد ارتباطی صریح و شفاف با خیابان و فضای پیرامون خود برقرار کند، این نمونه با بکارگیری زیرکانه نور طبیعی توانسته است از نظر بیان حجمی نیز به پاسخ مناسبتری دست یابد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار