گزارشی از تنوع مضامین فیلم‌های ویدئویی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛

بخش ویدئویی جشنواره مقاومت؛ از "عملیات تفحص" تا "فتنه 88"

تنوع مضمونی بخش ویدئویی جشنواره امسال شامل آثار مختلفی با محوریت انقلاب اسلامی، رزمنده ها و حال و هوای زمان جنگ،خانواده شهدا و مفقودالاثرها، دید جانبازان و آزادگان از هشت سال جنگ تحمیلی است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تنوع مضمونی بخش ویدئویی جشنواره امسال شامل 4اثر  با محوریت انقلاب اسلامی، 2اثر درباره رزمنده ها و در حال و هوای زمان جنگ ، 2اثر به شهدا و مفقودالاثرها با تمرکز بر خانواده آنها ، 3اثر از زاویه دید جانبازان و 2اثر متعلق به سهم آزادگان از هشت سال جنگ تحمیلی است .
 
تنوع خرده مضامین در ژانری مانند دفاع مقدس از جمله ویژگی هایی است که مخاطبان گسترده با سلایق گوناگونی را به خود جلب می کند و همین تنوع مضامین یکی از ویژگی های خوب بخش مسابقه سینمایی ویدئویی جشنواره فیلم مقاومت امسال است. در این دوره از جشنواره 14 اثر به بخش مسابقه ویدئویی راه یافتند که در این میان 4اثر با محوریت انقلاب اسلامی، 2اثر درباره رزمنده ها و در حال و هوای زمان جنگ ، 2اثر به شهدا و مفقودالاثرها با تمرکز بر خانواده آنها ، 3اثر از زاویه دید جانبازان و 2اثر متعلق به سهم آزادگان از هشت سال جنگ تحمیلی است . البته در این میان یک فیلم هم به یکی از وقایع مهم پس از جنگ یعنی عملیات تفحص شهدا پرداخته است.
 
انقلاب اسلامی
 
انقلاب اسلامی یکی از ژانرهای سینمای ایران است که در سایه عظمت جنگ تحمیلی واقع شده و آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است . البته در سال های اخیر موضوع ترور دانشمندان و فتنه 88 روزنه های جدیدی را به سوی سینمای انقلاب باز کرده است. 4فیلم زیر نیز با همین محورها به بخش مسابقه راه یافتند.
 
«آنچه گذشت» به کارگردانی  سجاد امیریزدانی با موضوع ساواک و مبارزات مردم با این نهاد
 
«سایه بان» به کارگردانی مسعود تکاور با محوریت انقلاب اسلامی به حواشی پیرامون فتنه 88 می پردازد
 
«ذهن خاموش» به کارگردانی مهرداد خوشبخت با محوریت انقلاب اسلامی درباره ترور دانشمندان غلمی در سال های پس از انقلاب است
 
«سال های حادثه» به کارگردانی سعید چاری درباره نقش امام خمینی و رابطه حسنه ایشان با نوجوان و ارادت این قشر در طول وقایع انقلاب اسلامی است
 
رزمندگان در حین جبهه
 
پس از انقلاب ، جامعه دچار عارضه جنگ شد و نسل اول فیلم های دفاع مقدسی یا اصطلاحا فیلم های خاکریزی شکل گرفت که اگرچه اکنون دوره خود را سپری کرده اما هنوز هم اگر فیلم های خوبی در این زمینه ساخته شود مخاطب لازم را به خود جلب خواهد کرد.
 
«رادیو آبادان» به کارگردانی حمیدرضا هنری با محوریت اهالی رسانه و تقویت روحیه رزمندگان  و «شیخ شریف» به کار گردانی اسماعیل فلاح پور درباره مقاومت 45روزه رزمندگان در خرمشهر و نقش موثر روحانیت در آن روزها ، 2نمونه از فیلم های خاکریزی بخش ویدئویی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت است.
 
پس از جنگ نیز ما با 4گروه مختلف از رزمندگان مواجه شدیم ؛ عده ای که شهید شده بودند و حالا خانواده هایشان این قصه را ادامه می دادند، عده ای مفقود الاثر شدند و پس از سال ها فقط یک پلاک از آنها برگشت و یا هنوز هیچ خبری از آنها نشده است، عده ای اسیر شده و بعد از سال ها به عنوان آزاده به وطن بازگشتند و گروهی نیز یکی از اعضای بدن خود را در جبهه ها جا گذاشتند و با جانبازی روزگار می گذرانند. هر کدام از این گروه ها می توانند سوژه های بی نهایتی برای خلق آثار هنری و سینمایی باشند که ما نیز درجشنواره امسال در بخش ویدئویی از هر 4گروه نامبرده فیلم داریم که در گروه های زیر باهم مرور می کنیم.
 
شهدا / مفقودالاثر/ خانواده شهید (مادر شهید، فرزند شهید)  
 
فیلم های «سبز به رنگ زمرد» به کارگردانی سید روح اله حجازی با موضوع مفقودین و  انتظار مادران شهدا و فیلم  ویدئویی «در اعماق قلب» به کارگردانی اکبر منصور فلاح که درباره فرزند شهید است.
 
جانبازان
 
فیلم های«مروارید» به کارگردانی سید روح ا... حجازی با محوریت خانواده جانبازان  و «ناشناس» به کارگردانی حمید بهمنی درباره زندگی جانبازان 2نمونه دیگر از این فیلم ها می باشد و  «شیپورچی» به کارگردانی سید وحید حسینی نگاهی به قشر گسترده ای از جانبازان در ارتش جمهوری اسلامی ایران انداخته و از زاویه سربازان ارتش ماجرا را روایت می کند.
 
آزادگان
 
«مثل دریا» به کارگردانی جواد مزدآبادی و «سکوت دریا» به کارگردانی سیامک صرافت نیز درباره شهدا و آزادگان ساخته شده است.
 
تفحص
 
فیلم ویدئویی «فریادهای خاموش» به کارگردانی جواد مزدآبادی تنها فیلم این دوره با موضوع تفحص است.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار