برای ساخت فیلم با موضوع آزادگان عزم جدی و همگانی لازم است

در برابر آدم‌های بزرگواری که به گردن ما حق دارند سرم را به نشانه شرمندگی پایین می‌آوریم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزادگان ما از جمله انسان‌هایی هستند که به خاطر شرف، ناموس و عزت این مرز و بوم سال‌ها تحت شکنجه و آزار و اذیت دشمن قرار گرفتند اما هیچ وقت از آرمان‌های خود دست برنداشتند و پرچمشان همیشه سرافراز خواهند ماند.

ساخت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در مدح و ستایش آن‌ها از جزئی‌ترین کارهایی است که ما می‌توانیم انجام دهیم و حداقل بخش کوچکی از دلدادگی‌های آن‌ها را جبران کنیم اما اینکه تا چه حد از ورود آن‌ها در سال 1368 تا به امروز توجه شده بحث دیگری است.

آمار نشان می‌دهد از سال 1368 تا به امروز فقط 10 فیلم سینمایی و 3 سریال تولید شده که به نظر مقدار کمی است. البته باید توجه داشت که چرا تا حدودی کم‌توجهی شده و بیشتر به این جریان پرداخته نشده است. علت کم‌کاری در این زمینه موضوعی بود که ما را وادار به نظرسنجی از برخی سینماگران کرد که در این گزارش می‌خوانید:

عزم جدی همه متولیان امر لازم است

سیروس مقدم کارگردان تلویزیون در این باره گفت: جواب این سوال مفصل و قابل تامل است. خود من دو سال پیش علاقه داشتم رمان «پایی که جا ماند» را بسازم که تا حد زیادی به این موضوع نزدیک بود اما این قدر مشکلات و موانع دست و پاگیری به وجود آمد که ساخت آن به تعویق افتاد. باید یک عزم جدی از بزرگترین عضو در ساخت این‌گونه موضو‌عات تا ما که کوچک‌ترین عضو هستیم، اتفاق بیفتد و با یک هماهنگی وسیع‌تری به سوی ساخت و تولید و عرضه برویم. خود من به شخصه وظیفه خود می‌دانم و هر نمونه همکاری را انجام خواهم داد.

ساخت فیلم درباره آزادگان نیاز به تحقیق دارد

احمد مهران‌فر بازیگر سریال «پایتخت» بیان کرد: این موضوع نیاز به یک کار کارشناسی‌شده و تحقیق و بررسی زیاد دارد. فکر می‌کنم این موضوع مقوله‌ای است که سیاست‌گذاران سینما و تلویزیون باید آن را بررسی کنند. به هر حال همه ما مدیون این عزیزان هستیم و باید به بهترین و درست‌ترین شکل از آن‌ها نام برده و فیلم ساخته شود.

خود من صد درصد تمایل برای همکاری در این زمینه دارم و می‌توانم بگویم که یکی از آرزوهای من است. باید توجه داشت اثری که ساخته می‌شود قابل تامل و در شأن این عزیزان باشد و در این شرایط به خودمان اجازه دهیم که نقش یکی از این افراد را بازی کنیم.

متولیان امر برای ساخت این فیلم‌ها پیش‌قدم شوند

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما عنوان کرد: اینکه چرا فیلم‌های فراوان با موضوع آزادگان ما ساخته نشده، سوال بسیار خوبی است. خود من اشتیاق زیادی در خصوص همکاری در این حوزه دارم. منتهی متولیان این بخش باید سفارش‌دهنده باشند. اما برای ساخت فیلم‌هایی تحت این عنوان پا پیش نمی‌گذارند که امیدوارم پیشقدم شوند و ما نیز با انرژی فراوان همکاری خود را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: آزادگان، شهیدان،‌ مفقودین، و ... از تاثیرگذارترین انسان‌ها در این مرز و بوم هستند و ما باید احساس دین کنیم و به هر شکلی حرمت آن‌ها را به جا آوریم.

وی ادامه داد: خود این اشخاص از فاخرترین آدم‌های مملکت ایران هستند و سختی‌های فراوانی برای آسایش امروز ما کشیده‌اند، پس ارزش‌ این را دارند که تعدادی فیلم در مدح و ستایش آن‌ها ساخته و ماندگار شود.

نوروز بیگی در پایان خاطرنشان کرد: پس بیاییم با یک عزم راسخ و توجه بیشتر فیلم‌هایی که لایق و شایسته این افراد است را بسازیم.

مسئولان امر کوتاهی کرده‌اند

عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: من که در برابر این سوال درخشان شما و آن آدم‌های بزرگواری که به گردن همه ما حق دارند، فقط می‌توانم سرم را به نشانه شرمندگی پایین بیاورم.

وی افزود: به طور قطع حق این دوستان بیشتر از آن چیزی است که تا به حال برای آن‌ها انجام داده‌ایم و در این زمینه مسئولان امر کوتاهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر من مقداری از بودجه‌هایی که صرف برخی پروژه‌های به اصطلاح فاخر می‌کنند و در نهایت اکران می‌شود و یا نه و یا در اکران موفق نیستند، باید به آزادگان عزیز ما تعلق بگیرد و با تولید اثر در مدح آن‌ها حداقل تشکری را از این عزیزان کرده باشیم.

غزالی ادامه داد: حواس مسئولان باید بیشتر به این عزیزان باشد و مقام و شان آن‌ها را به بهترین شکل حفظ کنند.

پرداخت‌نشدن به آزاده‌ها فقط خاص سینما نیست

امیر حسین علم الهدی مدیر گروه هنر و تجربه بیان کرد: هر روز اسارت خودش گنجینه‌ای است که باید اطلاع‌رسانی شود. متاسفانه در حوزه ادبیات این مقوله کم‌کاری شده و امیدوارم در ابتدا خاطرات به صورت مکتوب بیرون بیاید و داستان‌نویسی اوج بگیرد و با کمک ابزارهای تشویقی دولت بهترین اتفاقات در جهت ساخت آثار در مدح این بزرگان بیفتد که قطعا می‌توانیم شاهد تولید فیلم‌هایی در رابطه با آزادگان عزیز در سینما باشیم.

وی افزود: صرف اینکه بگوییم ساخت و پخش فیلم‌هایی در رابطه با آزادگان وظیفه سینماست تا حدی بی‌انصافی است چون در این زمینه حوزه ادبیات، تلویزیون و دولت باید همکاری‌های تمام و کمال انجام دهند.

علم‌الهدی عنوان کرد: خود این عزیزان مفاخر ما هستند و جدا از  بحث برگشت سرمایه و تولید فیلم خوب باید به آن‌ها توجه بیشتر می‌شود و یادمان باشد به خاطر آزادگان، اسیران،‌ شهیدان، و ... است که نفس می‌کشیم.

تولید یعنی عزم به علاوه سرمایه

خشایار الوند فیلمنامه‌نویس تلویزیونی اظهار داشت: وقتی از ساخت فیلم صحبت می‌شود، تولید مطرح است و تولید یعنی عزم به علاوه سرمایه. در زمینه فیلم‌های دفاع مقدس نباید انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی کار کند. ژانر دفاع مقدس ژانری است که به تجهیزات و امکاناتی فراتر از پتانسیل سینمای ایران نیاز دارد. این پتانسیل را دولت باید به وجود بیاورد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

الوند در ادامه افزود: بسیاری از آزادگان پس از برگشت به وطن خاطراتشان را چاپ کردند. البته در تیراژ محدود. کتاب‌هایی جذاب که منبع بسیار خوبی برای اقتباس می‌توانند باشند اما باید سرمایه‌ای در کار باشد تا بتوان به فیلمنامه و سپس به فیلم تبدیل شود. با این وضعیت اکران فیلم‌ها در کشور باید با برنامه‌ریزی و فکر جلو برویم.

وی اظهار داشت: متولیان این عرصه باید بودجه‌ای را برای دعوت از آزادگان که کتاب چاپ کرده‌اند یا خاطراتی دارند اختصاص دهد که فیلمنامه‌نویس مطمئن شود آن فیلم ساخته خواهد شد. نه اینکه پس از نوشتن فیلمنامه به دنبال تهیه‌کننده و کارگردان برویم. اگر در سینمای ایران بررسی کنید از 300 پروژه‌ای که پروانه ساخت دارد، 100 پروژه ساخته شده است که برخی از آن‌ها به اکران نمی‌رسد. این چرخه معیوب اجازه کار کردن درباره این سوژه‌ها را به شما نخواهد داد.

الوند با اشاره به نهاد‌های دولتی و خصوصی سینمایی گفت: به نظر من انجمن دفاع مقدس، فارابی، وزارت ارشاد، صدا و سیما و هر جایی که احساس می‌کند باید بر این حوزه قدم بگذارد باید سرمایه لازم را در ابتدا فراهم کند. عوامل آماده خواهند شد چرا که به این سوژه‌ها علاقمندیم و وظیفه خودمان می‌دانیم که به آن بپردازیم، اما سرمایه لازم است.

این فیلمنامه‌نویس عنوان کرد: احساس امنیت و آرامش و رفاهی که در این کشور داریم و کشورهای اطراف ما ندارند، از همین فداکاری‌ها و دلاوری‌های آزادگان و رزمندگان است. هر کاری برای مفقود‌الاثرها، جانبازان، شهدا و آزادگان کنیم کم است. متولیان باید بودجه پرداخت به این موضوعات را فراهم کنند. بخش خصوصی نمی‌تواند به تنهایی حریف این پروژه‌ها و اکران سنگین شود.

وی ادامه داد: عظیم‌ترین اثر دفاع مقدس را حاتمی کیا ساخته است. چرا از بخش خصوصی توقع داریم 78 میلیارد سرمایه‌گذاری کند؟ طبیعتا نظام و دولت باید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. از هدر دادن هزینه برای مراسم‌ها و همایش‌های بی‌فایده و ریخت و پاش‌های بیهوده  صرف نظر کند. باید این‌گونه فیلم‌ها را ساخت تا ماندگار شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۱:۳۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
نه مجید دلبندم اون «عزم» نه «عظم»
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۱۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
عنوان خبر، غلط املایی دارد
عزم نه عظم
Iran (Islamic Republic of)
ooo
۱۹:۱۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
عزم نه عظم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۵۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
تیتر خبر غلط املایی داره زشته درستش کنید . عزم درسته
آخرین اخبار