اهمیت "کرانه باختری" از نگاه مقامات رژیم صهیونیستی

مقامات رژیم صهیونیستی ضمن درک اهمیت حفظ کنترل اسرائیل بر کرانه باختری، از عملیات "صخره سخت" در نوار غزه این درس را گرفته‌اند که قدرت گرفتن گروه های مبارز در کرانه باختری تونل‌های مقاومت تا قلب اسرائیل کشیده خواهد شد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،رهبر معظم انقلاب مردادماه امسال در دیدار با دانشجویان به مسئله مسلح کردن کرانه باختری اشاره کردند. ایشان با اشاره به حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه فرمودند: "این جنایات خارج از تصور، واقعیت ذاتی رژیم گرگ‌صفت و کودک‌کشی است که تنها علاجش نابودی و از بین رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه فلسطینی‌ها و گسترش آن به کرانه باختری، تنها راه مقابله با این رژیم وحشی است."
اهمیت کرانه باختری را علاوه بر بیانات رهبری، می‌توان در اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و تحلیلگران داخلی و خارجی نیز مشاهده کرد. با توجه به همین اهمیت حیاتی است که "نفتالی بنت" وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی چند روز قبل هشدار داد که رهاکردن کرانه باختری، اسرائیل را در معرض خطر تونل‌هایی قرار خواهد داد که تا مرکز اسرائیل کشیده شده است. "بنت" خاطرنشان کرد: "پس از رهاکردن غزه و در عملیات "صخره سخت" بود که فهمیدیم یک دولت فلسطینی نه تنها برای امنیت اسرائیل مضر خواهد بود، بلکه به‌لحاظ دیپلماتیک اسرائیل را منزوی خواهد کرد."




نفتالی بنت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی

وزیر اقتصاد اسرائیل افزود: "شلیک یک موشک از طرف "ساماریا" که شش کیلومتر از فرودگاه بن‌گوریون فاصله دارد یا شاید حتی پرتاب یک راکت می‌تواند موفقیت راکت‌های شلیک‌شده از غزه به "یهودیه" را تکرار کند. همچنین خطر تونل‌های حماس که در خلال عملیات صخره سخت آشکار شد، از جانب کرانه باختری هم متوجه اسرائیل خواهد بود."

"بنت" سال گذشته نیز گفته بود که بخشی از کرانه باختری به نام "منطقه ج" باید به اراضی اشغالی فلسطین بپیوندد که تحت سیطره نظامی اسرائیل قرار دارند. رئیس حزب راست‌گرای افراطی "خانه یهودی" متذکر شده بود: "بهتر است اسرائیل کنترل منطقه‌ای را در اختیار بگیرد که 400 هزار شهرک‌نشین اسرائیلی در آن حضور دارند و فقط 70 هزار عرب در آن ساکن هستند. این در حالی است که "منطقه ج" 60 درصد از مساحت کرانه باختری را شامل می‌شود.

برابر توافق صورت گرفته در قاهره که به "اسلو 2" معروف است، کرانه باختری و نوار غزه به سه بخش "الف"، "ب" و "ج" تقسیم شد. منطقه "الف" تحت حاکمیت کامل حکومت خودگردان قرار گرفت و منطقه "ب" از نظر امنیتی زیر نظر رژیم صهیونیستی باقی ماند اما امور غیرنظامی و غیرامنیتی آن در اختیار حکومت خودگردان گذاشته شد. منطقه "ج" شامل آن دسته از شهرهای کرانه باختری می‌شود که به لحاظ اداری و امنیتی زیر نظر رژیم صهیونیستی باقی می‌مانند. حدود 60 درصد وسعت کرانه باختری به‌عنوان "منطقه ج" و در اختیار صهیونیست‌ها می‌باشد.


بنیامین نتانیاهو پس از افزایش حملات هوایی اسرائیل طی هجوم اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و متقابلاً شدت گرفتن حملات موشکی حماس به اسرائیل، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دور جدید خشونت‌ها نشان می‌دهد چرا اسرائیل نمی‌تواند به طور یک‌جانبه کنترل کرانه باختری را رها کند. این درگیری‌ها نتیجه رها کردن کنترل نوار غزه در سال 2005 است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: "من فکر می‌کنم مردم اسرائیل آن‌چه را من همیشه می‌گویم اکنون درک می‌کنند: تحت هیچ توافقی، قابل قبول نیست که ما از کنترل امنیتی منطقه غرب رود اردن چشم‌پوشی کنیم."

حتی مقامات آمریکایی نیز در راستای حمایت‌های همه‌جانبه خود از رژیم صهیونیستی و برای کمک به اسرائیل جهت حفظ منطقه حیاتی کرانه باختری، اواخر سال گذشته پیشنهادات به دقت طرح‌ریزی شده‌ای را برای تأمین امنیت در کرانه باختری تحویل نخست‌وزیر اسرائیل دادند. این طرح‌ها که تحت عنوان قرارداد به اصطلاح صلح با فلسطین تنظیم شده بود توسط ژنرال "جان آلن" فرمانده سابق آمریکا در افغانستان و مشاور وزیر جان کری در مذاکرات صلح خاورمیانه تسلیم نتانیاهو شد. این در حالی است که جان کری طی چندین دیدار قبلی خود با نخست‌وزیر اسرائیل در همین رابطه، کلیات این طرح‌ها را با وی در میان گذاشته بود و ژنرال "آلن" صرفاً درباره جزئیات این نقشه‌ها با نتانیاهو دیدار کرد.
تلاش‌های اسرائیل و حامیانش برای حفظ کنترل کرانه باختری به هر قیمتی، باز هم نشان می‌دهد که این منطقه تا چه اندازه برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی حیاتی است و نه تنها مقامات صهیونیست، بلکه مقامات آمریکایی نیز چه‌قدر از تسلط نیروهای مسلح شده مقاومت بر این منطقه هراس دارند. کرانه باختری هم از نظر وسعت و هم از نظر موقعیت جغرافیایی و هم از نظر شرایط استراتژیک اهمیت بسیار زیادی دارد. از نظر وسعت، این منطقه بیش از 5،600 کیلومتر مربع مساحت و بیش از دو میلیون و ششصدهزار نفر جمعیت دارد، در حالی که نوار غزه تنها 360 کیلومتر مربع مساحت و یک میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت دارد. از نظر موقعیت جغرافیایی، کرانه باختری مرز مشترک زیادی با سرزمین‌های اشغالی دارد که باعث می‌شود نیروهای مقاومت بتوانند با استفاده از موشک‌های کوتاه‌برد در این منطقه به راحتی تقریباً تمام شهرهای مهم اسرائیلی را در تیررس خود قرار دهند. و از نظر استراتژیک نیز، این منطقه عملاً یک منطقه اسرائیلی است، نه یک منطقه فلسطینی، چرا که کرانه باختری نقشی در مقاومت فلسطین علیه نیروهای اشغالگر ایفا نمی‌کند و گروه‌های فلسطینی مستقر در این منطقه خلع‌سلاح شده و در واقع با اسرائیل مصالحه کرده‌اند.


"سید امیر موسوی" رئیس "مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل" در بیان اهمیت منطقه کرانه باختری برای هر دو طرف درگیری می‌گوید: "تعداد بسیار زیادی شهرک‌نشین صهیونیست در این منطقه هستند و شهر بیت‌المقدس هم در کرانه باختری قرار دارد، بنابراین این منطقه هم برای اسرائیل و هم برای فلسطین بسیار مهم است. به علاوه، چون این منطقه بزرگ است و در مرکز فلسطین قرار گرفته، با بسیاری از شهرهای مهم مرز مشترک دارد و به مناطق اشغالی هم بسیار نزدیک است. بنابراین اگر قرار باشد موشکی از کرانه باختری به تل‌آویو، حیفا، اشدود و یا حتی دیمونا مرکز هسته‌ای رژیم صهیونیستی، شلیک شود، دیگر نیازی به موشک‌های با برد 80 و 100 کیلومتر نیست، بلکه برد 15 تا 20 کیلومتر کافی است."

وی در ادامه پیرو تأکید مقام معظم رهبری بر مسلح کردن کرانه باختری خاطر نشان می‌کند: "رساندن سلاح به این منطقه به معنای به خطر افتادن بسیار جدی منافع و امنیت اسرائیل است، ضمن این‌که در خود این منطقه هم اهدافی وجود دارد، مثل شهرک‌نشین‌هایی که برای اسرائیل خیلی مهم هستند. به این شکل مردم فلسطین با امکانات حداقلی می‌توانند هم مناطق خود را پس بگیرند و هم ناامنی دائم برای اسرائیل ایجاد کنند. شهرک‌نشین‌های صهیونیست هم در صورت احساس کوچک‌ترین خطری، مهاجرت معکوس را آغاز خواهند کرد، چرا که این‌ها به وعده اسرائیل و با فراهم شدن همه امکانات رفاهی برای زندگی به این منطقه آمده‌اند، نیامده‌اند که بجنگند."

از آن‌جا که کرانه باختری تا کنون هم‌دست اسرائیل بوده است، اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب بدون شک موجب ترس و وحشت مقامات رژیم صهیونیستی شده است، حتی اگر این هراس را به ظاهر در واکنش‌ها یا صحبت‌های خود نشان ندهند. مسلح شدن کرانه باختری می‌تواند به معنای پایان کار رژیم اشغالگر قدس باشد و این در حالی است که "مهدی طائب" کارشناس مسائل سیاسی معتقد است مسلح شدن کرانه باختری منطقی‌ترین راه‌حل برای مسئله فلسطین است. وی می‌گوید: پس از صدور فرمان رهبر انقلاب، رژیم صهیونیستی، مرگ خود را نزدیک‌تر از هر زمان دیگری می‌بیند چرا که وقتی غزه در محاصره بود و آن‌ها فکر می‌کردند با جایی ارتباط ندارد، غزه مسلح شد. از این رو تسلیح کرانه باختری به مراتب راحت‌تر از دسترسی به غزه و تسلیح آن است.



به علاوه، کرانه باختری امکانات بسیار بیش‌تری از نوار غزه دارد و بنابراین کوچک‌ترین کمکی به این منطقه می‌تواند نقطه آغازی باشد برای آن‌که نیروهای مقاومت در منطقه با امکانات خود ادامه این مسیر را طی کنند. در این میان، نامه اخیر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران خطاب به نیروهای مقاومت در فلسطین و تأکید روحیه‌بخش وی بر تبدیل زمین و آسمان به جهنمی برای اسرائیل نشان از همت مضاعف ایران به افزایش حجم کمک‌های آموزشی و نظامی و تسلیحاتی به فلسطین برای آزادی هرچه سریع‌تر مردم مظلوم این کشور از اشغالگری رژیم کودک‌کش اسرائیل دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.