یک نویسنده:

از ابعاد گوناگون هنر مقاومت غافل نشویم

آریا بخشایش با بیان این كه هنر مقاومت بیشتر در حوزه جنگ و پایداری شناخته شده است، گفت: مخصوصا در دهه اخیر و بعد از جنگ تحمیلی، هنر مقاومت بیشتر در نشان دادن حوزه‌ها و روش‌های مقاومت به كار گرفته شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ یحیی آریا بخشایش با بیان این كه هنر مقاومت بیشتر در حوزه جنگ و پایداری شناخته شده است، گفت: مخصوصا در دهه اخیر و بعد از جنگ تحمیلی، هنر مقاومت بیشتر در نشان دادن حوزه‌ها و روش‌های مقاومت به كار گرفته شد. 

وی با تاكید بر این كه مقاومت جنبه‌های مختلف دارد، گفت: در فرهنگ، هنر و زمینه‌های مختلف می‌توان ابعاد متفاوتی از مقاومت را دید اما تمام این‌ها در شرایطی می‌تواند كارساز باشد كه حالت فرمایشی نداشته باشد بلكه به متن زندگی مردم برود، در همه زمینه‌های زندگیشان قابل لمس باشد و آن‌ها را درگیر كند. باید هنر مقاومت را از حالت بخشنامه‌ای و دستوری خارج كرد و آن را طوری فرهنگ سازی كرد كه مردم آثار آن را شناخته و خودشان آن را به كار بگیرند.  
 
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: آنچه به نظرم می‌رسد این است كه این اتفاق تاكنون نیفتاده و بیشتر در گروه‌های خاصی جای خودش را پیدا كرده؛ در حالی كه توقعی كه از فرهنگ مقاومت می‌رود بیشتر از این مسائل است.  
 
این عضو دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری همچنین افزود: هنر مقاومت تاكنون بیشتر در جنبه‌های نظامی تبلور پیدا كرده در حالی كه به جای تك بعدی نگاه كردن به این موضوع می‌توان آن را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم نشان داد.  
 
آریا بخشایش تأكید كرد: باید مقاومت را آن طور كه معنای مقاومت بدهد نشان دهیم كه شامل پایداری، تسلیم نشدن، صبر و استقامت در تمام زمینه هاست. باید مقاومت را تعریف كنیم تا هم هنرمندان هم مردم جامعه و حتی كشورهای دیگر بدانند وقتی از مقاومت حرف می‌زنیم، منظورمان چیست. این كار باید توسط تلویزیون، سینما و سایت‌های مختلف انجام شود و حوزه هنری هم كه همیشه در چنین مواردی پیشگام بوده، نقش بسزا و موثری در ترویج و تعمیق فرهنگ مقاومت دارد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار