تبریز/

ذخیره رطوبت مهم ترین دلیل واردشدن آیش در تناوب زمین های دیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وارد نمودن آیش در تناوب زمین‌های دیم برای ذخیره رطوبت صورت می‌گیرد.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بارندگی تاثیر بسزایی بر مقادیر عملکرد دارد و میزان آن کشت و کار هر منطقه را تعیین می‌کند.

وی تشریح کرد: این نزولات به صورت برف و تگرگ و... بوده و منبع اصلی تامین‌کننده رطوبت زمین می‌شود و عواملی نیز نظیر جنس خاک، نگهداری رطوبت توسط ذرات خاک، نفوذپذیری خاک، شدت تبخیر در استفاده بیشتر گیاه از رطوبت نقش دارند.

ایرانی فام ادامه داد: در نواحی معتدل و سرد بیشتر از گیاهان خانواده بقولات مثل نخود و عدس استفاده می‌شود که علاوه بر استفاده از محصولات، این نباتات خود موجب تقویت زمین از نظر ذخیره ازت می شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سزمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در زراعت دیم که آبیاری صورت نمی‌گیرد مقدار بارندگی سالیانه اولین عامل مهم موقعیت زراعت دیم است و به طور کلی مناطقی که آب و هوای معتدل و بارندگی سالیانه‌ ای بیش از 300 میلی‌متر دارند برای زراعت گندم و جو به صورت دیم مساعد می‌باشند.

وی اظهار داشت: آیش یا نکاشتن زمین به مدت یک سال زراعی یا بیشتر در مناطقی صورت می‌گیرد که بارندگی کمتر از 350 میلی متر در طول سال باشد و با اجرای عملیات زراعی صحیح در دوره آیش می‌توان 30 تا 35 درصد رطوبت سالانه را ذخیره نمود.

ایرانی فام تاکید کرد: با توجه به این نکته که مناطق دیم‌خیز کشور به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی دارای امکانات فراوان و خدادادی است و استفاده از این امکانات و مواهب خدادادی در صورت بهره گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته امکانپذیر بوده و انجام تحقیقات در زمینه دیم کاری در کشور امری ضروری به نظر می‌رسد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زمین ، دیم ، رطوبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.