نفت در هفته‌ای که گذشت

بازنگری قراردادهای نفتی نباید در حاشیه قرار گیرد / استقبال سرمایه‌گذاران از طرح پالایش سیراف

بازنگری قراردادهای نفتی، ایجاد ابزارهای و سیاست‌های جدید برای خروج از رکود تورمی، افزایش ظرفیت تولید گاز کشور و فراخوان ساخت واحدهای مینی ال‌ان‌جی توسط بخش خصوصی از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در حوزه صنعت نفت طی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از مهره‌های اصلی اقتصاد کشور است که بی‌توجهی به این صنعت می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

براساس این گزارش برای رسیدن به اهداف چشم انداز در این صنعت باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.


مديرعامل شركت ملي گاز ايران، از سرمایه گذاری ١٠٠ میلیون دلاری برای احداث واحدهای مینی ال ان جی خبر داد و گفت: پس از ارائه این فراخوان، شرکتهای سرمایه گذار می توانند برای حضور در ساخت و سرمایه گذاری در واحدهای مینی ال ان جی حضور یابند.


نجابت گفت: بنزین‌های تولیدی دارای کیفیت قابل قبولی هستند ولی ممکن است کیفیت آنها به استانداردهای جهانی نرسیده باشد.


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور از استقبال بیش از ٣٥ سرمایه گذار در اجرای طرح پالایشی سیراف خبر داد و گفت: ورود سرمایه گذار خارجی به این طرح با رعایت برخی ملاحظات امکان پذیر است.


کاتوزیان با تاکید بر این که پژوهشگاه صنعت نفت با اراده و استقامت در مسیر سیاستهای اقتصاد مقاومتی حرکت می کند گفت: بايد گستره تعامل و همکاری بین پژوهشگاه صنعت نفت و پیمانکاران عمومی افزایش یابد تا زمینه لازم برای حرکت بیشتر پیمانکاران به سمت بهره مندی از ظرفیتهای پژوهش و فناوری در کشور فراهم شود.


معاون فناوري و روابط بين الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه توسعه و ارتقاء توان مالي شركت هاي پيمانكار عمومي (GC) به منظور ايجاد توانايي مديريت پروژه هاي تحقيق و توسعه بزرگ و هم راستا با پروژه هاي عملياتي و آينده صنعت نفت است گفت: بايد توسعه و انتقال دانش فني عملياتي و بنيادي مرتبط با فناوري هاي منطبق با سياست هاي اقتصاد مقاومتي باشد.


معاون وزير نفت در امور پژوهش و فناوري با اشاره به اينكه منابع انساني جايگاه ويژه اي در توسعه ارتباطات و افزايش فناوري دارد گفت: صنعت نفت به طور دائم ساليانه اهداف مشخصي را دنبال مي كند كه در اين زمينه فضاي بين المللي با توجه به استراتژي هاي خاص بايستي در راستاي افزايش توان رقابتي باشد.


معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت: شاکله اصلی بسته خروج از رکود تورمی توسط دولت تدوین شده اما کلید اصلی موفقیت این طرح بستگی به دیدگاه نمایندگان دارد که بایستی این تغییرات به گونه‌ای باشد که برای دولت قابلیت اجرایی داشته باشد تا زمینه برای کاهش تورم در کشور ایجاد شود.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تاکنون 4 دکل در میدان آزادگان جنوبی اضافه شده است گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان نیمه نخست امسال 10 دکل دیگر در این میدان افزایش یابد.


بهمنی با اشاره به اینکه استمرار تولید از مخازن نفت وگاز در دستان متخصصان حفاری کشور است گفت: هم اکنون بیشتر مخازن کشور دوره میان سالی خود را طی می کنند لذا حفر چاه های جدید تولیدی و چاه های تزریقی در این مخازن، نقش مؤثری را در ادامه تولید برای مدت طولانی تر تضمین می کند.


مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به تخلف برخی شرکت‌های کوچک تولیدکننده قیر در کشور گفت: این شرکت‌های متخلف نه تنها به منافع ملی ضربه می‌زنند، بلکه حتی منافع بلندمدت خود را نیز به خطر می‌اندازند تا جایی که به اسم شرکت معتبر داخلی به خارج از کشور صادر می‌کنند.


مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: 16 پروژه صنعتی و عمرانی که با اعتباری افزون بر ٩٥٠ میلیارد ریال در مناطق نفتخیز جنوب همزمان با هفته دولت افتتاح و بهره برداری رسمی می شود.


آستانه گفت: ما در حال حاضر به دنبال جنگ قیمتی و مسائل اقتصادی نیستیم؛ ما در مذاکرات می‌توانیم سیاست‌های تشویقی را ارئه کنیم تا منافع ایران در دراز مدت تامین شود.


یک دستگاه گیت ولو پیکرو برقی 30 اینچ در مسیر تراپ ورودی خط لوله 30-32 اینچ نفت خام ری- ساری تعمیر اساسی شد.


معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت وزیر نفت ازموافقت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری برای جذب بخشی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی شرکت ملی نفت در آینده نزدیک خبر داد.


بروز شرایط رکود تورمی و دشواری‌های قابل توجه حاصل از آن در زندگی و معیشت مردم، انتظاری به‌حق و شایسته را در جامه بوجود آورده است این موضوع می‌تواند پشتوانه ای قوی برای اجرای درست سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است تا آرامش را در بازار و کاهش قابل توجه انتظارات تورمی منعکس سازد.


عضو هیات مدیره شرکت نفتی نیکو گفت: لغو یکطرفه قرارداد سوآپ نفت ضررهای معنوی و مالی زیادی برای ایران داشت چرا که اعتبار ایران در بین شرکت‌های نفتی و سوآپرهای منطقه حوزه خزر زیر سوال رفت و اگر بخواهیم قراردادها را دوباره منعقد کنیم کار سختی خواهیم داشت.


زنگنه، از فراخوان ساخت واحدهای مینی ال.ان.جی تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: البته در این زمینه وزارت نفت سرمایه گذاری نمی کند، این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود.


معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت نفت است گفت: زمین برای احداث این مجموعه آماده شده است امیدواریم با همت سرمایه‌گذاران تا پایان امسال عملیات عمرانی این پالایشگاه آغاز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار