باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

از سیر تا پیاز صندوق پس انداز مسکن/ حرف های که هنوز قطعیت پیدا نکردند

ما قصد داریم صندوقی راه اندازی کنیم که تسهیلاتی با سود 14 درصد پرداخت کند و 50 درصد از قیمت یک واحد 75 متری شامل شود این حرف ها بخشی از سخنان وزیر راه وشهرسازی در خصوص طرح جامع مسکن است طرحی که هنوز بعد از گذشت یک سال هیچ قطعیتی پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  موضوع صندوق پس انداز مسکن یک ماهی است که  جدی تر فکر جامعه و فعالان بخش مسکن را به خود مشغول کرده است.

براساس این گزارش آنچه که تاکنون مشخص شده این است که وام این صندوق برای خرید 50 درصد از قیمت یک‌ آپارتمان 75 متری طراحی شده آن هم با نرخ سود 14 درصد!!!

حالا اینکه مبلغ این وام 80 ،60و یا40 میلیون تومان واینکه مدت زمان بازپرداخت آن 12 یا 15 سال واینکه به چه افراد و با چه سقفی در سال پرداخت می شود هنوز مشخص نیست.

بر اساس این گزارش علی اصغرمیرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه دل نگرانی های بسیاری در رابطه با ارائه این تسهیلات وجود دارد ،افزود: بحث کسری منابع این صندوق ها و اینکه دولت به طور قطع در این رابطه باید کمک کند.

وی درادامه افزود: بازپرداخت این اقساط ممکن است در سناریورهای مختلفی که ارائه شده یک مقدار برای برخی از افراد سنگین باشد.

 البته یک موضوع مهم دیگر هم تا کنون مشخص شده  و آن ،این است این صندوق با کسری 20 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

بسیاری از مسولان دلیل این کسری را این گونه عنوان می کنند که متقاضی با یک سال سپرده گذاری 5 برابر سپرده اش را  به عنوان  وام مسکن آن هم با سود14 درصد  دریافت می کند.

در همین خصوص وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه ما قصد داریم به متقاضیان تسهیلاتی با سود 14 درصد پرداخت کنیم ،افزود: پرداخت این تسهیلات باعث می شود یک مابه التفاوتی ایجاد شود که وزارت راه وشهرسازی باید این ما به التفاوت را تامین کند.

براساس این گزارش به هر حال برای چاره جویی تامین کسری صندوق پس انداز مسکن 20 روزی است که نامه مشترک وزیر راه وشهرسازی و رییس کل بانک مرکزی به رییس جمهور ارسال شده است.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که در این 20 روز  ترمز معاملات در بازار مسکن کشیده شد و خریدار و فروشنده  را در انتظاراتفاقات جدید گذاشت  اما فرصتی ایجاد کرد تا نقاط ضعف و قوت این طرح را به خوبی بررسی نماییم.

براساس این گزارش ایجاد تورم در بخش مسکن ،بی توجهی به بخش ساخت مسکن ، و ابهام در تامین مسکن سایر اقشار به ویژه اقشار کم در آمد مهمترین ایراداتی  است که به این صندوق گرفته شده است.

در مقابل این ایرادات آخوندی وزیر راه شهرسازی معتقد است که این صندوق به هیچ وجه تورم زا نیست .

وی با اشاره به اینکه ما تنها عرضه را در جامعه تحریک نمی کنیم افزود: ما هم عرضه و هم تقاضا را در جامعه افزایش می دهیم اما آنچه که برای ما مهم است عرضه متناسب با این تقاضا در جامعه ی هدف است.

براساس این گزارش وزارت راه وشهرسازی معتقد است که جامعه هدف صندوق پس انداز مسکن قشر متوسط جامعه است و برای اقشار کم درآمد طرح مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده است.

در همین خصوص پژمان رییس سازمان زمین و مسکن می گوید : درطرح مسکن اجتماعی با تناسب حداکثر 40 درصد از درآمد خانوارهای مورد هدف این واحدها به عنوان اجاره در اختیار افراد قرار می گیرد.

براساس این گزارش تمامی این موضوعات را گفتیم تا بگوییم هنوز هیچ چیز مشخص نیست و هرچه  می شنوید و هرچه می خوانید هنوز قطعیت ندارد و آنچه مشخص است ،این است که بازار مسکن به دلیل وابستگی 120 صنعت دیگربه خود باید از رکود خارج شود.

چشم گوش جامعه در انتظار شنیدن اخبار جدید از بزرگترین طرح مسکن کشور به نام طرح جامع مسکن است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مسکن ، صندوق ، پس انداز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار