رئیس هشتمین کنگره بین المللی " دانش اعتیاد " :

باید به تمامی ابعاد معضل اعتیاد به شکل کامل و به هم پیوسته در نظام سلامت پرداخته شود

محمدتقی جغتایی گفت: با توجه به اینکه حل معضل اعتیاد ، جزو اولویت های نظام سلامت کشور قرار گرفته ، باید به تمامی ابعاد آن به صورت کامل و به شکل زنجیره ای به هم پیوسته پرداخته شود.

خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  " محمدتقی جغتایی " با اشاره به اینکه معضل اعتیاد دارای علتهای متعدد و ناشناخته است ، افزود: این معضل علتهای متعدد دارد و مسایلی ازجمله  پرداختن ناقص به موضوع توانمندسازی جامعه ، پیشگیری از اعتیاد ، درمان اعتیاد ، بازتوانی و دیگر موارد  به مشکلات درمسیر کنترل و مهار معضل اعتیاد ، می افزاید.

وی تاکید کرد : درصورتی که اگر ابعاد اعتیاد به صورت کامل و به شکل زنجیره ای به هم پیوسته در نظام سلامت دیده شود ، نتیجه مطلوب از اقدامات و برنامه ها بدست می آید.

وی براساس نظرسنجی انجام شده از جامعه که اعتیاد را بزرگترین معضل اجتماعی می دانند ، اظهارداشت : اعتیاد ، بزرگترین معضل اجتماعی است که علتهای متعدد و ناشناخته دارد و به همین دلیل مداخلات متفاوتی را برای حل آن ، می طلبد که حتی این مداخلات در کشورهای گوناگون نیز ، متفاوت است .

 جغتایی افزود: اما آنچه که مهم است ، فرصت تاریخی بدست آمده در این مقطع زمانی است که دولت یازدهم ، سلامت جامعه را جزو اولویت های خود قرار داده ، و این درحالی است که اعتیاد نیز جزو اولویت های نظام سلامت کشور است . ضمن آنکه مقام وزارت کشور که ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر را به عهده دارد ، وزیربهداشت و جمع کثیری از متخصصان کشور که هم اکنون در این کنگره حضور دارند ، همگی به حل معضل اعتیاد ، علاقه مندند .

رییس کنگره دانش اعتیاد در پایان ابراز امیدواری کرد که اولویت اعتیاد در نظام سلامت کشور باعث شود که اعتیاد ، در اولویت های پژوهشی و آموزشی دانشگاهها ، مراکز مطالعاتی و علمی کشور نیز قرار بگیرد.

 در این کنگره ، از یک هزارو 350 مقاله رسیده ، 300 مقاله به صورت سخنرانی در سالن های مختلف ارایه می شود وحدود 800 مقاله نیز به شکل پوستر در محل کنگره قرار می گیرد.18 پانل با همکاری صاحبنظران ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد که سه پانل فقط به مباحث پیشگیری اختصاص دارد ضمن آنکه یک پانل خاص اعتیاد زنان با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین بخش هایی در ارتباط با پیشگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان برگزار می شود. برگزاری سه کارگاه در زمینه سوء مصرف مواد محرک توسط مدرسان دانشگاه UCLA کالیفرنیا امریکا از برنامه های بخش بین الملل کنگره دانش اعتیاد است که برای شرکت کنندگان آنها ، گواهی نامه حضور در این کارگاهها صادر خواهد شد. صاحبنظران و فعالان حوزه اعتیاد از کشورهای امریکا ، دانمارک ، استرالیا ، ایتالیا ، مصر، کانادا ، پاکستان ، انگلستان و اسپانیا نیز در هشتمین کنگره دانش اعتیاد در تهران حضور دارند ضمن آنکه مشارکت تشکل های غیردولتی و NGO های فعال داخل کشور نیز در این کنگره چشمگیر است . مقالاتی با عنوان " تشخیص و سنجش اعتیاد - مصرف الکل و عوارض آن – روان درمانی های اعتیاد - رفتارهای جنسی در سوءمصرف مواد - پرستاری و مددکاری در اعتیاد - مشکلات جسمی در مصرف مواد - اختلالات همراه روانپزشکی در اعتیاد پژوهش در اعتیاد و اپیدمیولوژی مصرف مواد- پیشگیری از اعتیاد - اعتیاد و مسایل قانونی - اعتیاد و ابعاد فرهنگی- درمان و بازتوانی در اعتیاد- اعتیاد در کودکان ومسائل اجتماعی " از جمله مباحث این کنگره سه روزه است .

 هشتمین کنگره دانش اعتیاد ، دو نوع امتیاز بازآموزی (18 امتیاز مداوم و 15 امتیاز مدون ) برای پزشکان و متخصصان شرکت کننده در نظر گرفته است .

 این کنگره با همکاری مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، با حمایت بسیار خوب دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ، معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی ، دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ، انجمن علوم اعصاب ایران و دهها انجمن علمی ، تشکل غیردولتی و دولتی و سازمانهای بین المللی همچون سازمان جهانی بهداشت ، دفتر کودکان سازمان ملل ، دفتر مبارزه با جرائم سازمان ملل و پلیس مبارزه با مواد مخدر ، برگزار شده است

 در این کنگره  از طیف های مختلف پزشکان شامل روانپزشکان، پزشکان عمومی، متخصصان داخلی ، روانشناسان ، مددکاران ، مشاوران ، پرستاران ، تا افرادی همچون متخصصان علوم اعصاب، فیزیولوژی، فارماکولوژی، آناتومی، سم شناسی، بیولوژی و کارشناسان پیشگیری از اعتیاد از شبکه های کشوری ، ، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ، که در زمینه مباحث پایه اعتیاد مطالعه و تحقیق می کنند، در این کنگره بین المللی شرکت کرده اند.

هشتمین کنگره بین المللی " دانش اعتیاد " به عنوان بزرگترین کنگره علمی منطقه مدیترانه شرقی در حوزه اعتیاد، با محوریت " پیشگیری " ، از 19 تا 21 شهریور ماه به مدت سه روز در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار