رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

بیمارستان‌هایی داریم که بدون هیچ دلیل منطقی ساخته شدند/ در بیمارستان‌سازی کپی‌برداری می‌شود

پیوندی گفت: 50 تا 80 درصد هزینه‌ها در بیمارستان‌ها صرف می‌شود در حالی که بیمارستان‌های فرسوده بسیاری داریم که بدون دلیل منطقی ساخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علی‌اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات گفت: در کشور 1.7 تخت به ازای هر هزار نفر داریم که این شاخص در کشورهای دیگر 3 تخت است این شرایط در بیمارستان‌های خیریه، دانشگاهی و تأمین اجتماعی به همین گونه‌ است.

وی ادامه داد: 40 تا 50 درصد بیمارستان‌ها فرسوده‌اند و گاهی اشغال تخت را تا 110 درصد داریم با این وجود در برخی موارد اشغال تخت کمتر از 20 درصد است و این نامتناسب بودن وضعیت اشغال تخت را می‌رساند.

پیوندی گفت: ما در ساخت بیمارستان‌ها با این چالش‌ها مواجهیم، حدود 44 هزار تخت در دست ساخت داریم که در حالت خوشبینانه طی 10 تا 15 سال آینده تکمیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: باید به فکر پرسنل، تجهیزات پزشکی و فضای بیمارستانی‌ باشیم تا در شرایط بحرانی هم این بیمارستان‌ها هم بتوانند کمک کنند و خدمات ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه استانداردهای ایمن‌سازی باید در بیمارستان‌ها رعایت شوند، گفت: برای سلامت، دولت هزینه زیادی پرداخت می‌کند و به عنوان نقش حاکمیتی باید خدماتی در خور شأن مردم ارائه دهد با این وجود با کمبود منابع دست به گریبان است.

پیوندی ادامه داد: 50 تا 80 درصد هزینه‌ها در بیمارستان‌ها صرف می‌شود در حالی که بیمارستان‌های فرسوده بسیاری داریم که بدون دلیل منطقی ساخته شده‌اند.

 وی گفت: بیمارستان‌های 32 و 64 تختخوابی که اشغال پایینی دارند نیز وجود دارند حتی در مرکز شهر بیمارستانی با 50 سال قدمت داریم که باید تمام این موارد بازنگری شوند و بخش خصوصی را وارد عمل کنیم.

وی گفت: باید بخش خصوصی منابع را بیاورد و ما مدیریت کنیم و این تنها راهی است که می‌تواند ما را از مشکلات فعلی نجات دهد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها باید از نظر ایمن‌سازی مورد قبول باشند گفت: در سالهای اخیر سبک و سیاق بیمارستان‌ها را می‌بینیم که به 40 سال پیش برمی‌گردد و مقاوم‌سازی در آنها برآورد نشده است.

همچنین در بیمارستان‌سازی کپی‌برداری احساس می‌شود و نقشه یکسانی برای کاهش هزینه‌ها طراحی می‌شود، بیمارستانی که در اردبیل است با بیمارستانی که در خوزستان است یک نقشه واحد دارند در حالی که شرایط اقلیمی آنها باید لحاظ شود.

پیوندی گفت: فضاهایی که در بیمارستان وجود دارد باید برای بیمار، پرسنل و همراهان آنها جوابگو باشد تا دغدغه‌ای به جز بیماری به آنها ندهد و آرامش‌دهنده هم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از ساخت بیمارستان‌های کوچک باید به سمت بیمارستان‌های بزرگ و بیش از 500 تختخواب برویم و آن را کم کم مدنظر قرار دهیم چرا که اداره بیمارستان‌ با تخت‌های کم مقرون به صرفه نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار