سلطانی فر عنوان کرد:

صنعت گردشگری نیازمند پشتیبانی و نظارت دولت است/ گردشگری موتور محرکه خروج از رکود

سلطانی فر با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری فراوانی در کشور وجود دارد اظهار داشت: عزم و اراده عمومی دستگاه های اجرایی بویژه حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی در بهبود صنعت گردشگری نقش بسزایی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در مراسمی که به مناسبت روز جهانی گردشگری در حال برگزاری است  اظهار داشت؛ در زمانی که رشد اقتصاد در جهان با بحران‌ها شکننده می‌شود رشد بخش گردشگری ادامه دار است به گونه‌ای که این صنعت به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان تبدیل شده است و همچنین با رشد 3 الی 4 درصدی مهمترین شاخص اقتصادی حداقل 60 کشور جهان است.

وی در ادامه گفت: در سال 2012 با 5 درصد تولید ناخالص داخلی جهان، 98 میلیون شغل به طور مستقیم و 255 میلیون شغل به طور غیر مستقیم که معادل 8 درصد مشاغل دنیا است.

سلطانی فر در ادامه تصریح کرد: میزان ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری 6 برابر اشتغال ایجاد شده در صنعت خودرو سازی، 5 برابر صنایع وابسته شیمیایی، 4 برابر بخش معدن و نفت است.

معاون رئیس جمهور گفت: بخش گردشگری چه از لحاظ صنعتی، اقتصادی ، فرهنگی و یا سیاسی به آن نگاه شود برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و فرهنگ غنی ایران حائز اهمیت است.

سلطانی فر بیان کرد: صنعت گردشگری می‌تواند یکی از مهمترین منبع درآمد ارزی برای کشور باشد.البته باید نقاط ضعف گردشگری که یکی از آنها حمل و نقل است رفع شود،که برای جذب گردشگران جدید موثر واقع شود.

وی یکی از مهمترین مشکلات گردشگری را نگاه گردشگران خارجی به داخل کشور دانست و افزود: نگاه گردشگر به ایران به عنوان عدم ثبات سیاسی و امنیتی است که رسانه‌های بین‌المللی نقش بسزایی دارند که باید با اطلاع رسانی این موضوع رفع شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: باید نگاه به صنعت گردشگری از بخشی به فرابخشی تغییر پیدا کند که از راهبردهای میراث فرهنگی و گردشگری در دولت جدید است.

سلطانی فر در ادامه گفت: صنعت گردشگری می‌تواند نرخ‌های شکننده در اقتصاد، اشتغال، بیکاری، تورم و رکود را تا حدودی برای مدتی پایدار و ثابت نگه دارد.

سلطانی فر بیان کرد: یکی از هدفهای سازمان استفاده از ظرفیت‌هایی برای توسعه صنعت  گردشگری است که یکی از آنها همسایگان  و وکشورهای اسلامی هستند که براساس گزارش جهانی گردشگری در سال 2012 یک میلیارد نفر به ثبت رسیده که سهم کشورهای اسلامی چشم‌گیر است.

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی هم می‌توانند از ویزای مشترک استفاده کنند تا تردد خود را تسهیل نمایند.

وی افزود: دولت متولی رسمی و قانونی و حقوقی گردشگران داخلی و خارجی است، البته حقوق گردشگران باید از طرف همه رعایت شود.

سلطانی فر گفت: صندوق توسعه ملی برای احداث هتلها و مراکز گردشگری منابعی را اختصاص داده است.

سلطانی فر از رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس که در این مراسم حضور داشتند درخواست کرد: ظرفیت‌های مناسب گردشگری و وجود جاذبه های کم نظیر طبیعی، تاریخی،‌فرهنگی، مذهبی، زیارتی و توریسم سلامت امکان رشد و توسعه را با فراهم کردن شرایط مناسب، صنعت گردشگری می‌تواند موتور محرکه خروج از رکود درکشور باشد که نیاز به عزم و اراده عمومی و دستگاه‌های اجرایی و پشتیبانی و نظارت مجلس شورای اسلامی را دارد.

رسیدن به هدف سند چشم‌انداز تا 10 سال آینده

در ادامه سلطانی‌فر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: با هدف‌گذاری کمی که در سند چشم‌انداز و افق 1404 در بخش گردشگری قرار بود در 1404 یا 2025 میلادی، پذیرای 20 میلیون گردشگر خارجی با درآمد حدود 20 تا 30 میلیارد تومان باشیم.

وی افزود: اما در حال حاضر 9 سال از این سند چشم‌انداز گذشته و هنوز وضعیت صنعت گردشگری مطلوب نیست.

معاون رییس جمهور تصریح کرد:البته به خاطر جاذبه‌های فراوان طبیعی، تاریخی، زیارتی، تفریحی و گردشگری سلامت این امکان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری‌ بر روی زیربناها و ایجاد ارتباط مناسب با کشورهای دیگر و همچنین فراهم کردن حمل‌ونقل هوایی و ایجاد فضای اقامتی حدود 10 سال آینده به هدف چشم‌انداز برسیم.

سلطانی‌فر در پایان گفت: در تعطیلات آخر ماه رمضان حدود 12 تا 15 میلیون نفر در داخل کشور جابه‌جا شدند که باید متوجه فعال شدن اقتصاد کشور از این طریق باشیم.



تجلیل از بانک گردشگری در آئین بزرگداشت روز جهانی گردشگری

در این آئین که صبح امروز و با حضور "علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی"، "مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری"، "مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور"، مدیران و مسوولان دولتی و بخش خصوصی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، جمعی از فعالان برگزیده گردشگری و منتخبان جشنواره مشارکت ملی گردشگری به مناسبت روز جهانی جهانگردی مورد تجلیل قرار گرفتند. در جریان این گردهمایی، از "مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری" به‌عنوان کارآفرین برتر در صنعت گردشگری تقدیر به‌عمل آمد.


در پایان این مراسم، بازدید از نمایشگاه جانبی این مراسم توسط مسوولان انجام شد و دستاورهای جدید بخش‌ها و شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری برای حضار تشریح شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار