عضو هیات مدیره انجمن داروسازان:

بیشترین داروهای تقلبی مربوط به آنتی بیوتیک‌ها است

دکتر فاطمی گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بیشترین داروهای تقلبی به ترتیب رده بندی دارویی مربوط به آنتی بیوتیک، اعصاب مرکزی، گوارشی و قلبی- عروقی است.

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان داشت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی داروهایی که به صورت عمدی واز روی فریب، به لحاظ هویت و منشأ دارای برچسب اشتباه هستند؛ داروی تقلبی نامیده می‌شوند. 

 وی با بیان اینکه کیفیت این فراورده‌ها غیر قابل پیش بینی است، افزود: بعضی از آن‌ها دارای مواد موثره به صورت صحیح، اما در بسته‌بندی‌های جعلی (تقلید از بسته‌بندی یک مارک تجاری معتبر) هستند، بعضی دیگر مواد تشکیل‌دهنده اشتباه دارند و یا گاهی بدون ماده موثره و یا با مواد موثره ناکارآمد (کمتر از ۸۰%) ارائه می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه متولیان نظام سلامت باید با برنامه‌های آموزشی آگاهی لازم را در جامعه ایجاد کنند، اذعان داشت: با توجه به اینکه منشاء واردات بسیاری از داروهای قاچاق و تقلبی، کمبودهای دارویی در داخل کشور است، با اتخاذ راهکارهای جدید و مناسب (به عنوان مثال استفاده از فن‌آوری اطلاعات)، بر توزیع صحیح و عادلانه دارو در سراسر کشور نظارت داشته باشند و کمبودهای دارویی را به موقع برطرف نمایند. 

وی همچنین به توجه و همکاری جامعه پزشکی در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: در صورتی که مصرف یک دارو را خارج از فهرست رسمی داروهای ایران برای یک بیمار ضروری می‌دانند او را به مراکز تک نسخه‌ای تدارک دارو (معرفی شده توسط مراکز اطلاع رسانی دارویی) راهنمایی کنند. 

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: پزشکان باید در نظر داشته باشند که فروش دارو و هر فرآورده مشابه (غذایی، بهداشتی و آرایشی و...) در داخل مطب ممنوع است. 

 به گفته این دکترای داروسازی مردم نیزباید آگاه بوده و تحت تاثیر القاء دیگران یا تبلیغات، از پزشک خود تقاضای تجویز داروی غیرمجاز نکنند و هیچگاه خرید دارو، مکمل‌های غذایی و فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی را از طریق اینترنت و رابطین شبکه‌های ماهوارهای انجام ندهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۳
متاسفانه بیشترین مصرف هم آنتی ببوتیکه
آخرین اخبار