از حیاط‌خلوت‌های بدحجابی غافل شده ایم!

با پایان یافتن فصل گرما طبق روال باز هم مقوله حجاب و عفاف به حاشیه می‌رود و بسیاری از دست‌اندرکاران مقوله حجاب و عفاف در جامعه این روزها از یک موضوع مهم غافل شده‌اند، این موضوع مهم همان حیاط خلوت‌های بدحجابی در برخی اماکن، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی است که این روزها بیش از گذشته این حیاط خلوت در جامعه خودنمایی می‌کند!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،همیشه در جامعه هستند افرادی که خود را تافته جدا بافته می‌دانند و در رویارویی با قانون به نحوی رفتار می‌کنند که جزو استثناها طبقه‌بندی شوند اما زمانی که این قانون‌گریزی درباره یک هنجار تعریف شده اجتماعی مانند حجاب اتفاق افتد ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

 

این موضوعی است که این روزها در برخی ادارات، شرکت‌ها یا اماکن خاص در حال جریان است و برخی افراد با نادیده گرفتن قانون حجاب برای خود حیاط خلوتی را درنظر گرفته‌اند تا با هرنوع پوشش و حجابی در آن ظاهر شوند. به طور حتم برای شما هم پیش آمده است که هنگام مراجعه به برخی شرکت‌ها یا بیمارستان‌های خصوصی و آژانس‌های هواپیمایی با نگاهی به طرز پوشش و حجاب کارمندان از خود پرسیده باشید مگر اینجا ایران نیست؟!

 

توقف قانون پشت دروازه ساحل

تا پیش از این برخی خانم‌ها با این استدلال که خودرو حریم خصوصی است چندان مقید به حفظ حجاب خود زمانی که سوار بر خودروی‌شان هستند نبودند یا اینکه برخی سواحل را استثنا در نظر گرفته و وضعیتی را به وجود آورده‌اند که انگار قانون پشت دروازه‌های شهرهای ساحلی متوقف شده است اما به نظر می‌رسد این استثنا قائل شدن‌ها ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و از خودرو و سواحل به برخی شرکت‌ها، بیمارستان‌های خصوصی، آژانس‌های هواپیمایی و نمایشگاه‌هایی که گاه و بی‌گاه در شهر دایر می‌شود، کشیده شده است.

 

جالب این جاست که در این اماکن تابلوهایی درباره حفظ حجاب و رعایت شئونات اسلامی هم نصب شده اما مراجعه‌کنندگان به محض ورود متوجه تفاوت آشکار نوع پوشش کارمندان آن با سایر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی می‌شوند. این طرز پوشش مختص خانم‌ها نبوده و کارمندان مرد نیز ظاهر متفاوتی دارند. خانم‌ها هم همگی با وضعیت حجاب نه چندان مناسب و البته با انواع و اقسام آرایش در محل کار خود حاضر می‌شوند طوری که انگار آرایشگاهی برای کارمندان درنظر گرفته شده است که باید همگی قبل از شروع به کار سری به آنجا بزنند!

 

انگشت اتهام به سمت مدیریت

در مواجهه با چنین شرایطی مدیریت در نوک پیکان توجه قرار می‌گیرد و این فرضیه مطرح می‌شود که مقوله حجاب و عفاف از دید مدیران این سازمان‌ها و شرکت‌ها مغفول مانده و کارمندان در سایه بی‌توجهی مدیریت خود را مجاز به هنجارشکنی دانسته‌اند اما با مشاهده مدل و رنگ یونیفرم انتخاب شده و همچنین نحوه گزینش پرسنل فرضیه مطرح شده بطور کلی رد و این احتمال قوت می‌گیرد که به صورت آگاهانه و هدفمند برای پوشش و حجاب کارمندان برنامه‌ریزی شده باشد.

 

این درحالی است که حجاب در جامعه ما به عنوان یک واجب شرعی مطرح است و از طرفی در قانون هم نسبت به استفاده از حجاب برای همه اقشار و اقلیت‌ها تاکید شده است اما برخی مراکز و شرکت‌ها به این بهانه که فعالیت‌های بین‌المللی انجام می‌دهند با میهمانان خارجی سروکار دارند، ارتقای پرستیژ شرکت خود را در زیر پا گذاشتن قانون دانسته و شرکت، بیمارستان یا سازمان خود را جزیره‌ای مجزا از جامعه متصور می دانند و آن را حیاط‌ خلوتی می‌دانند که از تیررس قانون به دور است.

 

علاوه بر تفاوت حجاب در بین ادارات گوناگون، نوع رفتار کارمندان زن با یکدیگر و بویژه با کارمندان مرد هم متفاوت است، این موضوعی است که به دنبال باور غلط حیاط خلوت بودن چنین اماکنی در ذهن کارمندان و پرسنل شکل گرفته و از آسیب‌های کم توجهی به مقوله حجاب است. 

 

 زنان و مردان در این ادارات به خود اجازه می‌دهند در تعامل با هم چارچوب‌های اداری مرسوم را رعایت نکنند و در برخورد با یکدیگر حالتی نه چندان رسمی داشته باشند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سالم‌سازی روابط اداری کارمندان زن و مرد و همچنین اصلاح نوع حجاب برخی زنان شاغل باید مورد توجه بیشتری قرارگیرد و چنین نباشد که برخی شرکت‌ها یدک کشیدن پسوند خصوصی را مساوی با رفتار آزادانه بدانند و آن را همانند سپر مقابل نهادهای نظارتی قرار دهند.

 

سنگرگیری پشت واژه خصوصی

اما به دنبال این موضوع نهاد‌های نظارتی هم باید سازوکارهای تازه‌ای را برای کنترل شرکت‌های خصوصی درنظر بگیرند و ضوابطی را تدوین کنند که حجاب و عفاف کارمندان خصوصی و دولتی را دربرگیرد و مانع یکه‌تازی‌های برخی از این دست شرکت‌هایی شود که پشت سنگر واژه خصوصی پناه گرفته‌اند و عملکرد گذشته خود درباره مقوله حجاب و عفاف را بهبود بخشند. چرا که به باور کارشناسان طی چند ساله گذشته در مقوله حجاب و عفاف آنطور که باید موفق عمل نکرده‌ایم. برخی مشکل را در نبود قانون کافی و وجود خلأهای قانونی می‌دانند اما با توجه به مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و تعیین تکلیف همه نهادها و ارگان‌ها درباره حجاب و عفاف به نظر می‌رسد گره اصلی کار در اجرا و نظارت بر این مقوله باشد.

 

چرا مروجین حجاب تشویق نمی‌شوند؟

اگر دولت با جدیت اجرای این مصوبات را پیگیر باشد نه تنها در ادارات و شرکت‌ها بلکه در تمام جامعه وضعیت حجاب ساماندهی خواهد شد. این درحالی است که توجه بیشتر و نظارت بر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که راه خود را در مقوله حجاب و عفاف از جامعه جدا کرده‌اند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و با انجام برنامه‌های فرهنگی و ترویجی مسیری را انتخاب کرد که به باور حجاب در جامعه ختم شود و با فرهنگ‌سازی حالتی را در کارمندان ایجاد کرد که مطالبه‌گر حجاب شوند. می‌توان با تشویق مروجین حجاب و عفاف در ادارات یا مدیران فعال در زمینه بسط و گسترش فرهنگ حجاب یا حتی برپایی جشنواره کارمند نمونه در حوزه حجاب استارت فعالیت‌های فرهنگی را زد یا با ارائه نوع پوشش و یونیفرم یکدست در همه ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی از نظر عملیاتی هم وارد گود شد و راه سوءاستفاده اندک شرکت‌های متخلف را مسدود کرد.

 

وطن امروز

برچسب ها: حیاط ، خلوت ، بد حجابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۰۹:۵۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۳
به نظر بنده با تجربه ایی که دیدم
هرجا بافت عشایری و فرهنگ اصیل قبیله ایی بر شهر یا استان حاکم باشد می تواند مانعی و سدی محکم جلوی بدحجابی باشد.
United States of America
الهه
۲۳:۰۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
حتماباغیرتی مردمسلمان بااسیدریختن رودختراوزناهستش اره؟یه دخترهرچقدرم که بی حجاب باشه اون بلایی که سرش اومده حقش نبوده ونیست.اقایون اینقدرراحت نظرندین.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
بی حجابی زن مسلمان از بی غیرتی مرد مسلمان است
Iran (Islamic Republic of)
سجاد فصاحت
۲۰:۴۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۳
هرحجابی که از سر دختران ما می افتد پایمال شدن یک قطره خون شهید و اصابت تیری زهر آلود از طرف دشمنان غربی بر پیکر جامعه اسلامی و از دست رفتن هویت ملی و لرزیدن اصالت خانواده را در بر دارد .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۵۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۳
اگر چه ما میگیم که بد حجابی بده ولی باید این را از خود سوال کرد که چرا این افراد بد حجابی را انتخاب کردهاند
واقعا چرا؟
-
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۳
باسلام. دیگه کار از تاسف خوردن و شرمنده شدن گذشته .مسئولین خواهشا بیدارشین چون فردا نوبت بچهاتون میشه .کجاست اسلام ناب محمدی که مقام معظم رهبری بارها فرموده اند.
Iran (Islamic Republic of)
كاملي
۱۰:۲۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۳
متاسفانه بيشترمون وقتي كارمون گيره دست به دعا ميشيم و هزار جور عهد باخودمون و خدا ميبنديم ، اما همين كه مشكل حل ميشه ديگه نه خدايي و نه تعهدي و نه ديني و نه مذهبي و لذت ماديات بر اعتقادات پيروز ميشه. مشكل اصلي ضعف ايمانه كه داره همه جا خودشو نشون ميده . از زيرميزيها و رشوه هاي جورواجور بگير تا كم فروشي و رياكاري و تظاهر و بدحجابي و خيلي چيزاي بدتر از اينا . خداعاقبت همه رو بخير كنه !
Iran (Islamic Republic of)
هکر سافت
۱۷:۲۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
ببینید وقتی فیلم های غربی ما را به بد حجابی می کشونن
و در فیلم های ایرانی.. کسانی نقش باحجاب را بازی می کنند که در بیرون فیلم ، بدترین نوع پوشش را دارند
بقول شاعر که میگفت
از ماست که برماست..اینجوری مگه میشه جلوی فعالیت های اجنبی ها را بگیریم یا فرهنگ سازی کنیم ...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
وقتی کار شهردار را بعضی برنمی تابند طبیعی است که اینها تشویق شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
واقعا آدم حالش بهم میخوره تو این خیابونا راه میره...بیرون رفتن ما شده فقط در حد ضرورت...
-
فرهاد
۱۲:۳۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
متاسفانه كساني كه دم از بدحجابي مي زنند خودشان نيز جزو اين دسته هستند چه بسا بسيار از ماشينهايي هستند كه پشت شيشه اشان شعارهاي مذهبي نوشته اند ولي اكثرا جزو انسانهايي هستند كه هيچي را رعايت نمي كنند ...........
Iran (Islamic Republic of)
خیرخواه
۱۲:۲۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
اگر حرکت مناسبی انجام نشود فاجعه ای در پیش خواهیم داشت وخیم تر از اوضاع کنونی.
واقعاً جای تأسف و شرمندگی دارد.
فارغ از موضوع واجب بودن حجاب در اسلام ، انسانیت هم حکم به حجاب دارد.
ارزش ها در حال تغییر سریع هستند و تبلیغات رسانه های غربی تغییرات را به سود آنان و به ضرر بشریت رقم خواهد زد.
کارشناسان مسائل اجتماعی به غلط تمامی ناهنجاریهای رفتاری را به مسائل اقتصادی گره زده اند که بهانه ای بیش نیست.
مسولین رسیدگی کنید لطفا،اوضاع خیلی بی ریخت شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
در خصوص بد حجابی متاسفانه بند را آب برده است اگر فکری اساسی صورت نگیرد در آینده نزدیک دچار مشکل میشویم . بوی تعفن بدحجابی همه جا را آلوده کرده است .
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۱:۱۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
آنچه در خیابانها میبینیم فقط در شو های تبلیغ لباس غربی ها دیده میشه
...که بطورواضح نشان دهنده ی تهاجم فرهنگی
است.مسوولا فکری کنند.