تکرار/ در مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرکی مطرح شد

دولت الکترونیک با مفاسد اقتصادی مبارزه می کند/بررسی کارمزد کارتخوانها در شورای پول و اعتبار/افزایش 130 درصدی درآمد گمرک

روز گذشته طی مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک از سامانه جامع گمرکی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران روز گذشته طی مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک از سامانه جامع گمرکی رونمایی شد.


اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در این مراسم اظهار داشت: امروز دولت از تیم اقتصادی خوبی برخوردار است و در مدت زمان کوتاه آثار تصمیم‌گیری بر مردم آشکار شده است همچنان که جهت‌ گیری در مساله تورم و خروج از رکود بسیار مناسب بود.  

وی در ادامه با اشاره به میزان صادرات غیر نفتی در شش ماهه نخست امسال گفت: میزان صادرات در مدت یاد شده بیش  از 20 درصد رشد داشت البته واردات نیز در این مدت رشد داشته و کالاهای فرمایشی و ماشین آلات به کشور وارد شده که این امر خود نشان دهنده ورود اقتصاد به رونق است. 

جهانگیری افزود: یکی از برنامه های اصلی در دولت یازدهم اصلاح نظام اداری و همچنین ایجاد دولت الکترونیک است که با استقرار دولت الکترونیک میزان رضایتمندی مردم و فعالان اقتصادی بیشتر شده و همچنین با مفاسد اقتصادی نیز تا حد زیادی مبارزه می‌شود.  

وی همچنین افزود: در برخی مرزهای زمینی هفتاد روز طول می‌کشد تا کالا از کشور خارج یا وارد شود که این امر مناسب نیست و تصمیم بر این شده برخی از گمرکات به صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند.  


علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم اظهار داشت: بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی در سال 2014 به لحاظ شاخص توامند سازی تجاری ایران در بین 138کشور رتبه 131 را داشته و هم چنین در زمینه تجارت فرامرزی نیز در بین 186 کشور رتبه 153 را کسب کرده است. 

وی تصریح کرد:‌بر اساس سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی باید تعداد دروازه‌ های مشترک با کشورهای همسایه به 9 عدد برسد و همچنین زمان ترخیص کالا در زمینه واردات به 8 ساعت و در زمینه صادرات به 6 ساعت کاهش یابد. 

طیب نیا افزود: همچنین هزینه ترخیص کالاهای وارداتی باید به 200 دلار و کالاهای صادراتی به 150 دلار کاهش یابد و شاخص مربوط به تجارت سراسری تا سال 96 دو رقمی و تا سال 1404 باید به رتبه اول در منطقه برسیم، همچنین در شاخص لجستیکی نیز باید به رتبه سوم دربین  گمرکات جهانی برسیم. 

وی تأکید کرد: اسناد گمرکی تا سال 96 باید در رویه وادرات به 5 و در رویه صادرات به 2سند کاهش یابد و یکی دیگر ازاهداف پیش بینی شده در این سند اجرایی شدن پنجره واحد تجارت فرامرزی به طور کامل در کشور و صفر شدن تخلفات گمرکی است. 

وزیر اقتصاد همچنین در جمع خبرنگاران از بررسی طرح دریافت کارمزد از کارتخوان ها در جلسه شورا پول و اعتبار خبر داد.


همچنین مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک در این مراسم با اشاره به این که وضعیت گمرک در چند سال گذشته تفاوت کرده و از منبع درآمد تبدیل به یک مرجع برای واردات وصادرات کالاهای استاندارد تبدیل شده است اظهار داشت: در کشور 150 گمرک، 18 منطقه ویژه و 7 منطقه آزاد وجود دارد.

وی با بیان اینکه این سامانه ظرف ده ماه و به صورت کاملا بومی راه اندازی شد، افزود: طبق مصوبه دولت در رابطه با ایجاد دولت الکترونیک و پنجره واحد فرامرزی تکلیف شده بود که سامانه جامع راه اندازی شود. 

کرباسیان تصریح کرد: با استفاده از این سامانه ارتباط از راه دور از گمرکات از 26روز به 3روز کاهش یافته و همچنین 280 هزار میلیون صرفه جویی برای  تولید کننده و وارد کننده ایجاد شده است، همچنین در آمد گمرک نیز با راه اندازی این سامانه 130درصد افزایش یافته است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار