نیویورک تایمز:

با نزدیک شدن سقوط کوبانی آمریکا ترک‌ها را تحت فشار گذاشته است

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: درحالی که داعش در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارند، مقامات دولت اوباما روز چهارشنبه اعلام کردند که آمریکا برای دفاع از کوبانی با محدودیت هایی مواجه است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "مارک لندلر و اریک اشمیت" افزود: مقامات کاخ سفید، وزارت امور خارجه و پنتاگون هشدار دادند که حملات هوایی به تنهایی برای محافظت از شهر کوبانی کافی نخواهند بود.  

این سخنان یک ماه پس از آن بیان شد که باراک اوباما دامنه مقابله با داعش را به سوریه هم گسترش داد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد این کشور روز چهارشنبه هشت حمله هوایی دیگر به منظور متوقف کردن پیشرفت داعش در کوبانی انجام داده است که در مجموع تعداد حمله های هوایی آمریکا را به 19 مورد در چهار روز گذشته می رساند. اما به گفته این مقامات میان اوضاع عراق و سوریه تفاوت زیادی وجود دارد.

"جاش ارنست"، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: اکنون چنین عملیات زمینی در سوریه وجود ندارد و این مسئله باعث محدود شدن کارآیی ارتش آمریکا در کوبانی می شود. 

باراک اوباما روز چهارشنبه در پنتاگون با فرماندهان ارتش دیدار و گزارش هایی درمورد عملیات دریافت کرد. وی سپس با تیم امنیت ملی خود نشستی برگزار کرد. 

وی این عملیات را دشوار خواند و گفت: همانگونه که از ابتدا اعلام کردم مسئله داعش مسئله ای نیست که یک شبه حل شود.  

به نظر می رسد لحن گفتار مقامات آمریکایی از این حکایت دارد که می خواهند انتظاراتی را در مورد مقابله مطرح کنند و ترکیه را که جزئی از ائتلاف بوده اما تاکنون از مداخله در عملیات نظامی خودداری کرده است، تحت فشار بگذارند. 

مقامات آمریکایی گفتند از ترک ها خواسته اند با استقرار نیرو در سوریه، شلیک توپخانه به سمت تروریست‌ها، کمک به آموزش و تسلیح شورشیان سوری، تبادل اطلاعات جاسوسی یا باز کردن مرزهایش به روی مبارزان کرد ترکیه برای پیوستن به کردهای سوریه وارد عمل شوند.

البته کاخ سفید به طور خاص از ترکیه نخواسته است برای دفاع از کوبانی نیرو اعزام کند، شاید به خاطر این که کردهای سوریه در این شهر خواهان قدرت گرفتن ترکیه نیستند. 

نقش نیروهای ترک در سوریه پیچیده است زیرا رجب طیب اردوغان، تمایل خود را به بر کناری بشار اسد از قدرت مخفی نمی کند.  
نکته ای که وجود دارد این است که ترکیه مدت زیادی است خواستار تشکیل منطقه حائل در شمال سوریه است اما پنتاگون به خاطر هزینه و پیچیدگی های اجرای این طرح در برابر آن مقاومت کرده است.

اما روز چهارشنبه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایده تشکیل منطقه حایل ارزش بررسی را دارد و در راس گفتگوهای مقامات ترک و هیئت ویژه اوباما در امور سوریه قرار خواهد داشت. 

البته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که تشکیل منطقه حایل موضوعی نیست که در حال حاضر بررسی شود. 

مقامات آمریکایی می گویند ترکیه و آمریکا در مسیر خوبی پیش می روند که در آن حضور نظامی ترکیه مشروط به تشکیل منطقه حایل شده است. 

مقامات پنتاگون می گویند باوجود آن که حملات هوایی آمریکا توانسته است تاکتیک های تروریست ها را تغییر دهد اما برای متوقف کردن پیشروی آنها در کوبانی و دیگر شهرها کافی نیست. 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار