بادام‌های تلخ شرقی، تراژدی غم بار ناداوری و قربانیان طلایی

در رقابت‌های بازی‌های آسیایی اینچئون ناداوری‌ها و بی‌عدالتی‌هایی صورت گرفت که البته بیشتر از سوی چشم بادامی‌ها بود، به جز اندوه و حسرت چیزی برای قربانیان باقی نگذاشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ناداوری همیشه یکی از بزرگترین مشکلاتی بوده که ممکن است گریبان ورزشکاران را بگیرد و به یکباره تمام زحمات ورزشکاران را پایمال کند رقابت‌های آسیای اینچئون نیز از قاعده مستثنی نبود و در پاره‌ای موارد با جهت‌گیری‌هایی به نفع کشور میزبان اعتراضات زیادی را به همراه داشت که از این میان کاروان ورزشی کشورمان به خصوص در رشته‌های انفرادی متضرر این قضیه شد و رنگ‌های مدالش تغییر یافت.

در ادامه نیز به مهمترین‌ها آنها اشاره می‌کنیم.
 


**کشتی/عبد ولی اسطوره قربانی ناداوری

 
یکی از اتفاقات بارز و فراموش نشدنی این دوره از بازی‌های آسیایی در تیم ملی کشتی فرنگی با ناداوری و قضاوت عجیب و مغرضانه در مبارزات ملی پوشان ایران به ویژه سعید عبد ولی رخ داد که به طور یقین تا سال‌ها از یاد و خاطره علاقمندان به کشتی پاک نخواهد شد و به نوعی خاطره تلخ بازی‌های المپیک 2012 لندن را برای تمامی اهالی کشتی زنده کرد.

"سعید عبد ولی" در حالی که در نیمه نهایی، رودرروی فرنگی‌کار 71 کیلویی میزبان ایستاد، هیچگاه تصورش را نمی‌کرد به رغم اجرای 4 فیتوی بی‌نقص و ضربه فنی، بازنده میدان باشد.
 
اما وی در این مرحله با ناداوری محرز داوران باخت و در عین شایستگی با یک مدال برنز به کار خود خاتمه داد، هر چند که متولیان وزارت ورزش نیز اعلام کردند، پاداش مدال برنز عبدولی معادل مدال طلای بازی‌های آسیایی به او پرداخت می‌‌شود.

جان کیو کیم، رئیس فدراسیون کشتی آسیا نیز در واکنش به ناداوری در حق سعید عبدولی گفت: من هم ناداوری را احساس کردم ولی من فنی نیستم و نمی‌توانم درمورد آن اظهار نظر قطعی کنم.

پس از این اظهار نظر، علیرضا دبیر، نایب رئیس کمیته ملی المپیک و حمید سوریان قهرمان کشتی فرنگی کشورمان به "کیم" اعتراض کرده و به وی اعلام کردند به لالوویچ رئیس اتحادیه کشتی نامه می‌نویسند.

"پیام بویری" نایب قهرمان جوانان جهان در وزن 75 کیلوگرم در اولین تجربه خود در رده سنی بزرگسالان جانانه جنگید و تا نیمه نهایی پیش آمد اما در ادامه با ناداوری در برابر حریفی از کشور میزبان دچار شد و در نهایت به مدال برنز این رقابت‌ها بسنده کرد.

"مجتبی کریمی‌" فرنگی کار خوزستانی وزن 75 کیلوگرم که بسیاری وی را بخت نخست مدال طلای این بازی‌ها می‌دانستند در یک لحظه داور مسابقه مدال طلایش را با برنز عوض کرد و از چنگش درآورد او تا نیمه نهایی به خوبی پیش رفت، اما از بخت "بد" باید با دو نماینده از کشور میزبان می‌جنگید، یکی کشتی‌گیر و دیگری داور، در حالیکه وی در یک کشتی برتر، تنها چند ثانیه تا پیروزی فاصله داشت، ضربه‌ای را به صورت فرنگی کار کره‌ای روانه کرد تا بهترین بهانه را برای داوران به ارمغان آورد و اخطار سوم را دریافت کند و به صورت ناباورانه در مرحله نیمه نهایی متوقف شود و از راه یابی به فینال بازماند، هر چند در ادامه توانست در دیدار رده بندی صاحب مدال برنز شد.

در بخش سنگین وزن "بشیر باباجازاده" نیز طعم تلخ ناداوری را چشید و در نیمه نهایی برابر حریف قزاق در شرایطی که تنها نیاز به یک امتیاز برای پیروزی داشت و همچنان منتظر بود که داوران با اخطار به حریف، یک امتیاز هم به او بدهند این گونه شد. وی هر چه تلاش کرد به در بسته خورد و در نهایت با حداقل امتیاز کشتی نیمه نهایی را واگذار کرد و با مدال برنز از این دوره از رقابت‌ها وداع کرد.



**کاراته


رهاورد تیم ملی کاراته کشورمان درخشش در بازی‌های آسیای اینچئون با وجود تمام ناداوری‌های صورت گرفته با کسب سه مدال طلا و 2 مدال برنز بود اما طبق روال گذشته شاهد ناداوری فراوانی توسط مسئولان فدراسیون آسیا بودیم که نمونه بارزش را در مسابقات "پگاه زنگنه" کاپیتان تیم ملی بانوان مشاهده کردیم.

زنگنه در حالی از دریافت مدال در مسابقات آسیایی اینچئون بازماند که در خرداد ماه بدون از دست دادن یک امتیاز از چهار مبارزه خود، قهرمان لیگ جهانی کاراته شد.

پگاه زنگنه نماینده وزن 58- کیلوگرم تیم ملی بانوان که ابتدا در برابر نماینده پاکستان به برتری رسیده بود در دومین مبارزه مغلوب نماینده قزاقستان شد و با رسیدن به کاراته‌کا به فینال، زنگنه هم برای کسب مدال برنز مقابل نماینده مالزی قرار گرفت و با قبول شکست در برابر وی از دریافت مدال برنز بازماند.
 
"فریبا بداغی" مربی تیم ملی کاراته بانوان با بیان این مطلب که ناداوری‌ها بر اساس سیاست تقسیم مدال بوده است گفت: ما درباره 8 کاراته‌کا اعزامی به مسابقات آسیایی اینچئون به فکر مدال طلا بودیم و آقای سجاد گنج‌زاده، حسین سمندر، پگاه زنگنه، فاطمه چالاکی و نازنین دوستی قربانی این سیاست شدند، یعنی به محض آنکه تعداد مدال طلای ما زیاد می‌شد شروع  کردند به جلوگیری از دریافت مدال طلای تیم ملی و من نمی‌خواهم بگویم فقط برای تیم ما این طور بود چون به وضوح دیدم که حق تعدادی از بازیکنان خیلی خوب ژاپن را هم خوردند و سر آنها نیز همین بلا آمد.
 
**ووشو
 
در رشته مدال آور ووشو نیز ملی‌پوشان کشورمان با وجود کسب مدال، قربانی ناداوری‌ها شدند که اشک‌های پسر برنزی ووشو شاهد این ادعا است.
 
"سجاد عباسی" ووشوکار بخش ساندا کشورمان با ناداوری مغلوب حریف چینی شد و مدال برنز دست یافت. وی پس از مسابقه از شدت ناراحتی اشک ریخت و نای صحبت کردن نداشت .

"محسن محمدسیفی" طلایی ووشوی‌ ایران که جزو معدود ورزشکارانی‌ است که دو مدال طلای پیاپی بازی‌های آسیایی را کسب کرده در خصوص ناداوری‌ها این دوره از رقابت‌ها گفت: کره‌ای‌ها امسال شیطنت زیادی کردند تا بتوانند در چند وزن قهرمان شوند. ووشو‌ مانند تکواندو و کاراته نیست که امتیاز هر ضربه در تابلو ثبت شود بلکه داوران در هر پایان راند امتیازات را اعلام کرده و به همین دلیل احتمال دست برده شدن در امتیازات و جابه‌جایی آنها وجود دارد به هر حال با توجه به اینکه فقط داوران از امتیازاتی که می‌دهند،خبر دارند، این مسئله شرایط را برای حریفان کشور میزبان سخت می‌کند.
 
اتفاقی که برای حمیدرضا‌ دلاور رخ داد دست ودست او را به راحتی از کسب مدال برنز کوتاه کرد البته کرهی‌ای ها در چند دیدار دیگر مقابل رقیبایشان‌از همین ترفند استفاده کردند، آنها حتی سالن برگزاری مسابقات را در فاصله دو ساعته با محل اقامت ورزشکاران خارجی انتخاب کرده اند و این در حالی بود که خودشان طی ده دقیقه به سالن می‌رسیدند و مسلما از خستگی مسیر رنج نمی‌ بردند .
 

**بوکس
 
در شرایطی که قزاق‌ها که ادعای قهرمانی بوکس را در جهان دارند توانستند سهم زیادی در درو مدال‌های بوکس داشته باشند ملی‌پوشان کشورمان به کسب دو مدال نقره و یک برنز توسط مظاهری، دلاوری و روزبهانی بسنده کردند.
 
در این میان نقش داوری نیز بسیار پر رنگ جلوه کرد، به طوریکه "اکبر احدی" سرمربی تیم ملی بزرگسالان با تاکید بر ناداوری‌های موجود در این دوره از رقابت‌ها گفت: مطمئن باشید اگر در حقمان ناداوری نشده بود،‌حتما هر 6 بوکسور ما روی سکو بودند، اما متاسفانه خیلی راحت و در کمال خونسردی حق بچه‌های ما را خوردند و نتوانستیم کاری کنیم.
 
قزاق‌ها نیز که هفت مدال طلا در این بخش را کسب کردند متضرر داوری به سود کشور میزبان شدند به طوریکه در واکنش به این اقدام کره‌ای‌ها بوکسور قزاق حاضر به ترک رینگ نمی‌شد در این دیدار داوران رای نهایی به پیروزی را به سود نماینده میزبان صادر کردند و همین اقدام باعث ایجاد جنجال‌هایی از سوی تماشاگران شد و هواداران دو طرف با پرتاب اشیاء به رینگ اعتراضشان را نشان دادند.
 
 بوکسور هندی نیز پس از شکست جنجالی مقابل حریفی از تیم میزبان که اعتراض همسرش را هم در پی داشت در واکنش به تصمیمات داوری حاضر نشد مدال برنز خود را دریافت کند.
 
**تکواندو
 
 در رشته پرمدال تکواندو نیز شاهد ناداوری در دو بخش بانوان و آقایان بودیم، در بخش بانوان "اکرم خدابنده" ملی‌پوش وزن 73+ کیلوگرم در دیدار فینال به مصاف تکواندوکار چینی رفت در این بخش وی در حالیکه با نتیجه 7 بر 6 از حریف خود پیش بود بازی را با نتیجه 10 بر 8 واگذار کرد، حریف چینی خدابنده 4 امتیاز را پس از اعتراض به رای داور کسب کرد.
 
 خدابنده معتقد است که داوران اشتباه کردند و نباید چهار امتیاز به وی می‌دادند.

"سجاد مردانی" تکواندوکار وزن 87+ کیلوگرم کشور از دیگر ورزشکاران ارزنده کشورمان است که قربانی ناداوری شد.
 
"بیژن مقانلو‌" سرمربی تیم ملی تکواندو کشورمان در این خصوص گفت: اگر داوران حق مردانی را نمی‌خوردند هم‌اکنون 4 طلا کسب کرده بودیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: بادام ، تلخ ، تژادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار