زنجان؛

خرید تضمینی محصولات کشاورزی، راه‌کوتاه کردن دست دلالان

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی زنجان اظهار کرد: خرید تضمینی محصولات از کشاورزان می‏‌تواند دست دلالان این حوزه را کوتاه کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ نازخند صبحی، گفت: اثر تخریبی دلالان در حوزه کشاورزی بسیار بغرنج است و باعث می‌شود که این حوزه به خاطر یک عده دچار بحران شود.

وی ادامه داد: گرفتن وام‎های کشاورزی از بانک‎ها و همین طور قادر به پرداخت نبودن این وام‎ها به دلیل خسارت‎هایی که کشاورز می‎بیند باعث می‌شود اموال کشاورزان به تاراج رود.

این مسوول خاطرنشان کرد: کشاورزان برای پرداخت وام‎های خود مجبورند به طریقی اموال و حتی محصولات باغی خود را پیش‌فروش کنند و این باعث می‌شود خود کشاورز اصلاً بهره‌ای نبرد.

صبحی افزود: محصولی که از کشاورز به قیمت نازل خریداری می‌شود تا رسیدن به دست خریدار توسط چند دلال خریداری شده و دوباره به دست دلال دیگری می‌رسد و این باعث می‌شود که قیمت محصولات کشاورزی به طور باورنکردنی افزایش یابد.

وی هم‌چنین در خصوص راهکار جلوگیری از دلال‌بازی در حوزه کشاورزی، ادامه داد: اگر دولت بتواند به طریقی بازار کشاورزی را به خود کشاورزان واگذار کند شاید بتوان دلالان را از این بازار حذف کرد و سود حوزه کشاورزی را به خود کشاورزان رساند.

وی ادامه داد: خرید تضمینی محصولات، امیدی برای کشاورزان است که باعث می‌شود واسطه‎ها و دلالان کنار گذاشته شده و دست آن‌ها از این حوزه کوتاه شود.

این مسوول ادامه داد: از کشاورزان انتظار می‎رود که راضی به پیش‌فروش محصولات خود نشوند و همین طور از دولت‌مردان این انتظار وجود دارد که با خرید تضمینی محصولات از سودجویی عده‎ای جلوگیری کنند.

وی در خصوص این‌که از زمان برداشت محصول و خرید محصول از کشاورز تا فروش محصولات در بازار هیچ کنترلی بر قیمت محصولات وجود ندارد، ادامه داد: انتظار می‎رود که مسوولان در این خصوص فکری کنند و همچنان تعزیرات استانی دقیق‏‌تر صورت گیرد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: زنجان ، کشاورزی ، دلالان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.