در مراسم اختتامیه جشنوراه فیلم کوتاه تهران:

"حجت الله ایوبی": مسئولان و دولتمردان با سینما آشتی کنند/ "فرشته طائرپور": فیلمی که از فقر و مرگ و جنگ می گوید سیاه نما نیست، حساسیت اجتماعی را نشان می دهد

در مراسم اختتامیه جشواره فیلم کوتاه تهران حجت الله ایوبی با تشویق فیلم سازان جوان از بودجه ناچیز سازمان سینمایی گفت.

به گزارش  خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ مراسم پایانی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مسولان سینمایی، فیلمسازان، میهمانان خارجی و اهالی رسانه شامگاه روز یکشنبه 27 مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوتی از آیات قرآن از "حبیب ایل بیگی" رئیس هیئت مدیره، مدیر عامل و دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دعوت به سخنرانی شد.

وی با تشکر از ایوبی رئیس سازمان سینمایی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده باشد.

وی ابراز داشت: اگر انتظار داریم که جشنواره بعدی رشد و پیشرفت داشته باشد باشد شرایط آن را فراهم کنیم.

وی گفت: از کشت ناکرده نمی توان امید درو داشت و ما باید در فضای امیدبخشی که ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم و جشنواره های بعدی را بهتر برگزار کنیم.

ایل بیگی گفت: امسال در این جشنواره 1786 فیلم ایرانی و 2800 فیلم خارجی داوطلب حضور در جشنواره بودند. البته این حجم از آثار به این معنا نیست که تمام آثار قابلیت حضور در جشنواره را داشته باشند.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان ادامه داد: هیئت داوران 183 فیلم را مناسب حضور در این جشنواره دانسته است.

وی با بیان اینکه تعدادی از فیلم ها نشان دهنده چهره مقاومت در منطقه و ارزش های دفاع مقدس بودند گفت: باور داریم نمایش اینگونه فیلم ها به مخاطبان غیر ایرانی نگاه آنها را نسبت به ایران و مسائل آن تغییر خواهد داد.

وی در پایان از هیئت انتخاب و داوران به علت دقت در ارزیابی فیلم ها تشکر کرد.

در بخش اهدای جوایز به برگزیدگانی که توسط داوران بین المللی انتخاب شده اند فرشته طائرپور که یکی از داوران بود گفت: نمایش و تماشای فیلم های کوتاه این نکته را یادآوری می کند که ما هیچ مجالی برای دیدن فیلم های کوتاه بجز همین جشنواره ها نداریم. 

وی با  خطاب قراردادن حجت الله ایوبی گفت: متاسفم برای بضاعت برخی از ارگان ها که چنین گنجینه ای را در کنار خود دارند ولی قدر نمی دانند.

وی افزود: صحبت از مرگ و جنگ و فقر و مسائل جامعه سیاه نمایی نیست، بلکه حساسیت اجتماعی است.

در بخش گرامیداشت، 2 هنرمند به نام های "فرهاد مهرانفر" و "شهرام مکری" از حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جهان، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و "محمد احسانی "معاون ستاد ارزرشیابی فیلم ها دعوت بعمل آمد برای تقدیر از این دو هنرمند حضور بهم رساند.

فرهاد مهرانفر پس از دریافت لوح تقدیر خود از مدیریت سازمان سینمایی تشکر کرد و گفت: هر جا فرصتی باشد که بتوانم خدمتی به سینما بکنم فیلم سازی می کنم و انجام وظیفه خود را خواهم داشت. من پیوسته دغدغه مسائل و مشکلات را داشته ام و اینبار کویر و بی آبی برای من دغدغه است.

شهرام مکری نیز پس از ابراز خشنودی از این اتفاق گفت: وقتی قرار شد فیلم خود را به جشنواره بدهم مقایسه ای با فیلم های دیگر انجام دادم و باید بگویم فیلمهای این فیلمسازان جوان از من بسیار بهتر است و من از همه عقب تر هستم، امیدوارم این مراسم برای این فیلمسازان نیز برگزار شود.

سپس حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به بیان سخنرانی پرداخت.

وی ابراز داشت این آثار غرورآفرین که ادامه سینمای ایران و در واقع آینده سینمای ایران است باعث افتخار ماست.

وی افزود: هر بار شهرام مکری را می بینم به آینده سینمای ایران امیدوار می شود و امیدوارم شهرام مکری ها موفق باشند و آینده سینمای ایران را رقم بزنند.

ایوبی در ادامه گفت: یکی از مشکلات فیلم سازان جوان انجمن سینمای جوانان ایران دیده شدن بود و همچنین هست.

رئیس سازمان سینمایی همچنین اظهار داشت: ما سیصد و اندی سالن سینما داریم که تعداد معدودی از آنها به سینمای هنر و تجربه اختصاص یافته است. این بخش از سینما اتفاق خوبی بود که امیدواریم این تجربه خوب بتواند با موفقیت ادامه بیابد.

ایوبی گفت: برای اینکه شما فیلم سازان جوان دیده شوید فقط سازمان سینمایی کافی نیست ما باید از سازمان صدا و سیما برای مطرح کردن و دیده شدن این فیلم سازان استفاده کنیم .

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: ما جوانان ایرانی مستعد داریم با ذوق سرشار که کشورهای مختلف حسرت داشتن این جوانان مستعد را می خورند.  باید بگویم که امروزه زبان تصویر بهترین زبان برای رساندن پیام ما به کشورهای دیگر است. من مطمئنم این هنرمندان خوش ذوق با زبان تصویر زبان گویای تمدن و فرهنگ ایران اسلامی خواهند بود.

ایوبی در ادامه بیان کرد: همین امروز در کشورهای دیگر شاهدیم که با زبان گلوله با هم صحبت می کنند ولی ما باید با زبان هنر پیام خود را برسانیم.

ایوبی عنوان کرد: من از مسئولان، دولتمردان و نمایندگان مجلس درخواست دارم که با سینما آشتی کنند و آن را با نگاهی ویژه ببینند.

وی افزود: اگر قبول دارید که ما جز سینماهای معتبر جهان هستیم و هنر سینما معجزه می کند باید به ادامه حیات و موفقیت آن کمک کنیم.

وی با تشکر از حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان گفت: این تمرکز زدایی که انجام شده است و سینما در شهرهای مختل ایران توزیع و تقویت شده به لطف خدا و همکاران بوده. باید بگویم که مسئولان کشور صدای من را بشنوند که با این بودجه اندک سازمان سینمایی هیچ کاری نمی تواند کرد.

ایوبی خاطرنشان کرد: جوانان مستعد شهرستانی نباید فکر کنند که برای شهرام مکری شدن نباید حتما در تهران باشند، تمام شهرهای ایران می تواند باعث پیشرفت جوانان فیلمساز باشد.

وی در پایان گفت: به امید روزها ، ماهها و سالهای بهتر برای کشور هنر خیز ما.

پس از صحبت های ایوبی، علیرضا قربانی و گروه موسیقی او سه قطعه "ارغوان"، "مدار صفر درجه" و "تو ای پری کجایی" را به صورت زنده برای حضار اجرا کردند.

امیرشهاب رضویان در بخش جوایز سینمای ایران اظهار داشت: بخشی از تاریخ سینمای ایران را در نقل مکان ها دور ریخته اند.

وی خطاب به حجت الله ایوبی گفت: آقای ایوبی بودجه یک میلیاردی را به فیلم های فاخر اختصاص ندهید، بلکه آن یک میلیارد را به فیلم سازان جوان بدهید که 10 فیلم ساز با این بودجه می توانند فیلم بسازند. فیلم سازان فاخر برای آثار بلند سینمایی نباید از دولت پول بگیرند این پول را از سازمان سینمایی باید به فیلمسازن جوان اختصاص یابد.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار