اندر احوالات پاسکاری برخی رسانه‌های داخلی و بی‌بی‌سی/ چه رابطه‌ای میان اسیدپاشی و دبستان سندی‌هوک برقرار است؟

سندی هوک چنان فضای ناامنی در میان دانش‌آموزان و والدین آمریکایی به راه انداخت که شرکت‌های آمریکایی کیف‌های ضد گلوله را روانه بازار کردند که البته با اسقبال شهروندان آمریکایی روبرو شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، چهارده دسامبر سال 2012، حادثه‌ای هولناک فضای رسانه‌ای دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار داد. آدام لانزا بیست ساله پس از قتل مادر خود، به مدرسه سندی هوک رفت و بیست دانش‌آموز شش و هفت ساله این دبستان را به گلوله بست.

سندی هوک چنان فضای ناامنی در میان دانش‌آموزان و والدین آمریکایی به راه انداخت که شرکت‌های آمریکایی کیف‌های ضد گلوله را روانه بازار کردند که البته با اسقبال شهروندان آمریکایی روبرو شد.

براساس پژوهشی که از سوی دانشگاه سیدنی صورت گرفته است در آمریکا حدود ۲۷۰ میلیون قبضه اسلحه در اختیار شهروندان قرار دارد. سالانه در آمریکا بطور متوسط ۹۱۶۴ نفر بر اثر استفاده از سلاح گرم کشته می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد در کشور "هفت‌تیرکش‌ها" روزانه ۷ کودک و نوجوان قربانی استفاده از سلاح گرم می‌شوند. تنها در سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۷۰۰ کودک و نوجوان با شلیک گلوله در آمریکا جان خود را از دست دادند.

البته تنها سندی هوک نیست که جامعه آمریکا را به شوک فرو برد، تقریبا هر چند وقت یک بار چنین حوادث هولناکی در بخش‌هایی از آمریکا رخ می‌دهد، در سینما، در بیمارستان، در دانشگاه، در رستوران و در بسیاری از اماکن عمومی.

بی دلیل نیست کشوری که کودکان آن از هشت سالگی آموزش هفت‌تیر کشی می‌‌بینند و سالانه بطور متوسط 9164 نفر بر اثر استفاده از سلاح گرم جان خود را از دست می‌دهند، یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان باشد که هر لحظه ممکن است شخصی اسلحه خود را بیرون کشیده و به سوی افراد تیراندازی کند.

هیچ کس کشتار در یکی از سینماهای فلوریدا را فراموش نخواهد کرد که قاتل تحت تاثیر فیلم بتمن، با سلاحی که قانونی در دست داشت، هفتاد نفر، از جمله یک نوزاد را به رگبار بست.

خیلی از شاهدان حضور جیمز هولمز با البسه مشکی و ظاهری شبیه شخصیت های فیلم را بخشی از افتتاحیه یا برنامه‌ تبلیغی شب نخستین نمایش فیلم تصور کرده بودند.

ناامنی‌های ادامه دار در آمریکا

تیراندازی مرگبار در مدرسه‌ای در ایالت واشنگتن روز جمعه دست کم یک نفر را به ضرب گلوله کشته و چهار نفر دیگر را زخمی کرد، تیراندازی در بیمارستان هوستون، تیراندازی در داروخانه یکی از بیمارستان‌های شهر هوستون پنجشبه شب دو کشته بر جای گذاشت، دوشنبه هفته گذشته پلیس آمریکا یک فرد را به اتهام قتل چهار زن دستگیر کرد، حمله یک فرد با دست داشتن "تبر" به چند افسر آمریکایی، ورود افراد غیر مجاز و ناشناس به داخل کاخ سفید، نگرانی مقامات آمریکا از حمله موشکی کره شمالی، ارسال بسته‌های حاوی پودر سمی زرد رنگ به کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا در ترکیه و ...  تنها مثال‌هایی هستند که امنیت داخلی را آمریکا را تهدید می‌کنند به طوری که به گفته ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد اگر مهاجمان در آمریکا به صورت انفرادی عمل کنند چالش بسیار سختی برای تامین امنیت در آمریکا ایجاد خواهد شد.

البته این تنها شهروندان آمریکا نیستند که هر از چندگاهی حمام خون به راه می‌اندازند، پلیس آمریکا که کافی است تنها واژه "خشونت" یا همان Brutality را در موتورهای جستجو تایپ کنید تا به عمق وحشی‌گری‌های کلانترهای آمریکایی پی ببریم، یکی از عاملان بزرگ ایجاد نا امنی در ایالات متحده است.

روزانه تصاویر و ویدئوهای بسیاری در فضای مجازی بارگذاری می‌شود که حکایت از بدرفتاری نیروهای امنیتی آمریکا با شهروندان این کشور به خصوص با رنگین پوست‌ها شهرت جهانی دارد، به‌طوری که بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، در هزار و 217 مورد تیراندازی مرگبار پلیس آمریکا از سال 2010 تا 2012 میلادی، 31.17 درصد از هر یک میلیون سیاه‌پوست با رده‌های سنی 15 تا 19 سال، کشته شده‌اند و این در حالیست که مرگ و میر سفیدپوستان توسط پلیس با همین رده سنی، فقط 1.47 درصد در یک میلیون ثبت شده است.

اصطلاحی در دنیای سیاه‌پوستان آمریکایی وجود دارد که می‌گوید: بهانه‌ای به پلیس ندهید تا شما را بکشد.

در آخرین مورد از رفتارهای تعبیض‌آمیز حادثه قتل نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی در ایالت فرگوسن بود که تبدیل به یک جنبش اعتراضی اجتماعی در آمریکا شد.

تیراندازی به مایکل براون در شهر فرگوسن ایالت میسوری آمریکا روی داد. براون ۱۸ ساله پس از آنکه حداقل شش مرتبه هدف شلیک دارن ویلسون، افسر پلیس ۲۸ سالهٔ شهر فرگوسن، قرار گرفت جان باخت. براون مسلح نبود و سوء سابقه نیز نداشت. بنا بر اظهارات ادارهٔ پلیس شهر فرگوسن، بروان مظنون به دست داشتن در سرقتی بود که چند دقیقه پیش از تیراندازی رخ داده بود. با وجود این، تماس اولیهٔ ویلسون و براون ربطی به سرقت نداشت. ادارهٔ پلیس شهر تاکنون چندین بار روایتش از ماجرا را تغییر داده‌است.

پوشش گستردهٔ رسانه‌ها حاکی از آن است که اداره‌های محلی پلیس خود را به سلاح‌های مخصوص ارتش مجهز و مسلح کرده و در قبال اعتراض‌های مردمی و خبرنگاران با شیوه‌های نظامی واکنش نشان می‌دهند.

گفته می‌شود دو سوم نوجوانانی که توسط پلیس آمریکا کشته می‌شوند نوجوانان سیاه‌پوستی هستند که در حال فرار و یا مقاومت به بازداشت کشته شده‌اند.

جدا از زمینه خشونت در آمریکا، موضوعی که به تازگی به گفته اوباما آن را تهدیدی امنیتی دانسته، بیماری کشنده ابولا است. تاکنون چند آمریکایی به بیماری ابولا مبتلا شده‌اند و تدابیر امنیتی شدیدی در فرودگاه‌های آمریکا برای ورود و خروج افراد مشکوک وضع شده است.

بنا بر گزارش پایگاه خبری-تحلیلی پولیتیکو ،اوباما در کنفرانسی خطاب به مقامات محلی اظهار کرده است که اقدامات بعدی شامل تشدید تدابیر امنیتی خواهد شد. بنا بر اعلام رئیس‌جمهور آمریکا این تدابیر به مرور زمان در فرودگاه‌های بیشتری اعمال خواهد شد.

امنیت ملی در خارج از مرزها نیز تهدید می‌شود

خارج از مرزهای ایالت متحده، به دلیل سیاست‌های اشتباه دولتمردان آمریکایی تهدیدهای مختلفی برای این کشور بوجود آمده است، از جمله گروه تروریستی داعش که با حمایت‌های مستقیم مالی و نظامی آمریکا بوجود آمده است امروز تبدیل به تهدیدی جدی برای شهروندان این کشور تبدیل شده،‌به‌طوری که دو خبرنگار آمریکایی تاکنون توسط داعش سر بریده شده‌اند.

همچنین فرمانده نیروهای آمریکایی در کره جنوبی روز جمعه گفت به عقیده وی کره شمالی از توانایی ساخت یک کلاهک هسته‌ای که بتوان آن را بر روی یک موشک بالستیک سوار کرد، برخوردار است اما پیونگ یانگ هنوز هیچ آزمایشی در این زمینه انجام نداده است و مدرکی نیز وجود ندارد که نشان دهنده حرکت کره شمالی در این جهت باشد.

کره شمالی سال‌هاست که به سلاح اتمی دست پیدا کرده است اما یکی از نگرانی‌های آمریکا دستیابی پیونگ یانگ به توانایی موشک قاره پیماست که بتواند شهرهای آمریکا را نیز در تیررس داشته باشد.

بحران‌های احتمالی

مرکز اقدامات پیشگیرانه وابسته به شورای روابط خارجه آمریکا با انتشار گزارشی از بحران‌های احتمالی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور منتشر کرده که آن را درگیری‌هایی که نسبت به بقیه مسائل تهدیدآمیزتر هستند شامل این موارد می‌شود: مداخله نظامی محدود در جنگ داخلی سوریه، حمله سایبری به ساختارهای زیربنایی حیاتی در آمریکا، بحران کره شمالی که احتمالا ناشی از اقدامات تحریک آمیز نظامی یا عدم ثبات سیاسی داخلی می‌شود، حمله تروریستی بزرگ علیه آمریکا یا یکی از هم‌پیمانان آن، افزایش ناآرامی‌ها در افغانستان و پاکستان همزمان با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشورهای منطقه و برگزاری انتخابات در افغانستان.

این اتفاقات گوناگون و ناامنی‌ها در داخل و مرزهای آمریکا در حالی رخ می‌دهند که رسانه‌های وابسته آن‌ها به طوری جدی به این حوادث نمی‌پردازند.

به گفته لیلی او. دانل (Lilly O'Donnell)، تحلیلگر مسائل اجتماعی، این رسانه‌ها با چنین مواردی مانند یک رویداد ورزشی نگاه می‌کنند، زیرا خبری چنین رویدادهایی بیش از آنچه مرتبط با اطلاع‌رسانی آزاد و نشر خبر باشند در راستای افزایش ریتینگ کانال‌های خبری و درآمدزایی آنها هستند.

استراتژی رسانه‌های بیگانه

البته در میان برخی از رسانه‌های فارسی‌زبان مانند بیگانه مانند BBC‌ فارسی، صدای آمریکا، رادیو فردا (ارگان سازمان سیا) و .. نیز چنین سیاستی دیده می‌شود.

این رسانه‌ها که برخی از داخلی‌ها هم شامل آن‌ها می‌شوند چشم خود را به روی مسائلی که بر خلاف سیاست‌های اربابان غربی، بویژه آمریکایی آن‌ها باشد می‌بندند. در عوض با بزرگ‌نمایی برخی حوادث اجتماعی تلاش دارد حاکمیت را ناتوان در زمینه برخورد با بزهکاران نشان دهد.

فتنه انگیزی در ایران

رسانه‌هایی مانند شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی تمام تلاش خود را می‌کنند تا از یک مشکل اجتماعی داخل مرزهای ایران اسلامی، جنجالی سیاسی برپا و فتنه‌انگیزی کنند. البته همانطور که گفته شد برخی از رسانه‌های داخلی که در ناآرامی‌های اجتماعی آمریکا تنها به انتشار یک خبر اکتفا می‌کنند، در چنین موارد، سوار بر موج بیگانه شده و با هدف القاء ناامنی در جامعه دست به بزرگ‌نمایی و برجسته سازی ناهنجاری‌ها می‌زنند.

واکنش‌های داخلی

آخرین مورد از این جنجال‌ها، حادثه اسید پاشی در اصفهان است که رسانه‌های بیگانه و برخی خودی‌ها با تمرکز بر این سوژه فضاسازی می‌کنند. فاجعه‌ای که واکنش‌های بسیاری را در میان مردم و همچنین مسئولان عالی‌رتبه کشور را همراه داشت. از زمانی که خبر‌های اسیدپاشی اصفهان در رسانه‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر و مورد بحث قرار گرفته است. مسئولان ارشد قضایی و انتظامی به این موضوع تلخ ورود کرده‌اند و در صدد دستگیری عامل و یا عاملان این جنایت‌ها هستند.

آیت‌الله موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران روز جمعه با اشاره به ماجرای اسیدپاشی‌ها در اصفهان گفت: این حادثه بسیار دلخراش، زشت و غیر انسانی بود و همه را متاثر کرد و ما شدیدا این عمل قبیح را محکوم می‌کنیم و از کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند خواستاریم که سریعا عوامل را شناسایی کرده و به اشد مجازات محکوم شوند.

پیام‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و شایعات بسیاری پیرامون این حادثه دلخراش بوجود آمد.

یکی از شایعاتی که در همان ابتدای ماجرا پر رنگ شد و یکی از رسانه‌های داخلی تمام تلاش خود را برای القاء کردن این موضوع بکار بست، مرتبط کردن ماجرای اسیدپاشی با فریضه امر به معروف و نهی از منکر و متهم کردن نیروهای بسیجی و حزب‌الله در این پرونده بود.

شایعه‌ای که با تکذیب مقامات مسئول همراه بود. الهام امین‌زاده، معاون حقوقی ریاست جمهوری با بیان اینکه وزارت کشور گزارشی در مورد موضوع اسیدپاشی به هیئت دولت ارائه کرده است، اظهار کرد: این مسئله ارتباطی به امر به معروف و نهی از منکر نداشته و اتفاق پیش آمده در حد روابط شخصی بوده است.

وی با بیان اینکه اشاعه این مسئله سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود، گفت: در حال حاضر قوه قضائیه پیگیر این مسئله است.

پاسکاری برخی رسانه‌های داخلی با بی‌بی‌سی در مورد اسید پاشی

همانطور که گفته شد، القای شایعه بی اساس و مضحک ارتباط حادثه اسیدپاشی‌ها و بی‌حجابی با سوژه سازی یک رسانه داخلی آغاز شد. این رسانه در قالب یک گزارش در اشاره به اسیدپاشی‌های اصفهان نوشته بوداین حادثه زمانی اتفاق افتاد که از چندی پیش تاکنون در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با محتوای "اسیدپاشی به زنان بی‌حجاب" در اصفهان منتشر می‌شود؛ اما مشخص نیست که آیا حادثه شب گذشته ارتباطی با این مطالب داشته است یا خیر؟ و بعداً نیز در لابه‌لای مطلب دیگری نوشتخبری از اطلاع‌رسانی دقیق در این باره نیست و تنها شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر "برخورد راکبان موتورسیکلت با بدحجاب‌ها" مطرح بوده است.

بعد از این بود که بی‌بی‌سی فارسی، دویچه وله و همپالگی‌های آن‌ها بلافاصله پاس این رسانه داخلی را دریافت کرده و در اقدامی هماهنگ صفحات ویژه‌ای برای پوشش اخبار ضد و نقیض اسیدپاشی‌های اصفهان و مرتبط کردن این موضوع با فریضه امر به معروف و حجاب آغاز کردند.

یک نکته جالب در این رابطه، همزمانی فاجعه اسید پاشی و بررسی طرح فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی بود(زمان بررسی این طرح از ماه ها قبل در مجلس شورای اسلامی مشخص و معین شده بود)؛ فرصتی استثنایی برای رسانه‌های ضد انقلاب و حمله آن‌ها به فریضه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر.

اما نکته تامل‌برانگیز همراهی این رسانه‌های داخلی با ضد انقلاب خارج‌نشین است که گویی تمایل ندارند ماجرا به پایان برسد با انتشار انواع گزارش‌ها سعی بر شایعه‌پراکنی و برجسته‌سازی این حادثه دارند.

این رسانه‌ها همانند بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا، تحولات ایالات متحده و انواع ناآرامی‌هایی که در این کشور رخ می‌دهد را مانند یک رویداد ورزشی می‌نگرند، اما حوادث اجتماعی داخلی را چنان بزرگ نمایی و برجسته می‌کنند که منبع ضد انقلاب و بیگانه می‌شوند و برای آن‌ها سورژه تهیه می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا، انگلیس، اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا
مرگ بر صدای آمریکا
مرگ بر بی بی سی
مرگ براسراییل
مرگ بر ضد ولایت فقیه
درود بر روح پر فتوح رهبر کبیر انقلاب امام خمینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
مرگ بر بی بی سی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۴۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
امریکااروپااول خودشون رواصلاح کنندبعد اگه فرصتی شد!!!به احوالات دیگران بپردازد.ملت ایران فهمیده تراز این حرفها هستند،بگذارید در خماری رویای غلبه برایران بمانندو بسوزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
به کشورهای بیگانه به خصوص امریکا وانگلیس جنایتکار بگویید اول خودتون اصلاح کنید بعد به فکر دیگران باشید
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۹:۲۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
با اینکار بی بی سی نوکری خود به امریکا را ثابت میکند.
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر
۱۶:۴۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
مرگ بر بی بی سی
مرگ بر صدای امریکا
مرگ بر ضد انقلاب
آخرین اخبار