شاخه زیتون در دستان ایرانی/ ابداع واژه جدید و ناملموس در ادبیات هسته‌ای از جانب دیکته نویسان غربی

موفقیت و دستاورد عظیم هسته‌ای را معاندان ایران تاب نیاوردند و با پیش کشیدن بهانه ساخت بمب اتم، ایران را متهم به ایجاد اختلال در امنیت بین الملی کردند، چنان که آمریکا و کشورهای غربی یکی از جلوه‌های ضدبشری را علیه ایران انجام دادند و درسال ۸۷ واردات "مولیبدن" این ماده مهم به کشور را قطع کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، غنی‌سازی اورانیوم هم‌چون تیغی دو لبه می‌تواند مثمر‌ثمر و یا بالعکس ویران‌کننده باشد، این مسئله بستگی به اهداف و سیاست‌ کشورهایی دارد که دارای فناوری غنی‌سازی اورانیوم هستند، به عنوان مثال اورانیوم غنی شده می‌تواند درتولید انواع راديو داروها،‌ ساخت شتاب‌گرها و توليد محصولات كشاورزي عاري از بيماری به کار رود و وسیله‌ای شود برای خدمت به بشریت، و در نقطه مقابل با ساخت بمب اتم وسیله‌ای گردد برای تخریب نسل بشری.

در جهان 60 کشور از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند ؛ جمهوری اسلامی ایران نیز در پاییز سال ۱۳۸۱ رسماً دستیابی به فناوری هسته‌ای را اعلام کرد، در نتیجه ایران در منطقه نخستین کشوری است که توانسته به انرژی هسته‌ای دست پیدا کند، و  20 فروردین 1386 روز ملی فناوری هسته‌ای نام‌گذاری شد.




در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای، تنها 15‌کشور این فناوری را در اختیار دارند، یعنی قادرند اورانیوم را خود غنی‌سازی‌ کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز جزء 15 کشور دارنده چرخه سوخت هسته‌ای است، در پی این موفقیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشورمان را در زمره کشورهای صاحب تکنولوژی غنی‌سازی اورانیوم قرار داد.




موفقیت و دستاورد عظیم هسته‌ای را معاندان ایران تاب نیاوردند و با پیش کشیدن بهانه ساخت بمب اتم، ایران را متهم به ایجاد اختلال در امنیت بین الملی کردند، چنان که آمریکا و کشورهای غربی یکی از جلوه‌های ضدبشری را علیه ایران انجام دادند و در سال ۸۷  واردات "مولیبدن" این ماده مهم به کشور را قطع کردند، در حالی‌که این ماده هیچ کاربرد دیگری غیر از تشخیص بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها ندارد و با این تحریم سلامت و جان بسیاری از مردم با خطر جدی مواجه شد.

در پاسخ به این حرکت غیر انسانی ، دانشمندان ایران تلاشی را جهت ایجاد مسیر جدید تولید "مولیبدن" و سایر رادیو داروهای ممکن با بهره‌گیری از راکتور ۵ مگاواتی تحقیقاتی تهران برای خودکفایی در تولید این مواد مهم آغاز نمودند و توطئه ضدانسانی را خنثی کردند.
 
تا سال 2006 غنی سازی اورانیوم در حالت تعلیق بوده اما زمانی که ایران تصمیم گرفت به تعلیق پایان دهد، 6 قطعنامه از جانب شورای امنیت تا به حال علیه کشور صادر شده است، که اولین قطعنامه جنبه غیر اجباری و غیر لازم الاجرا داشت و 5 قطعنامه بعدی تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد

این دسته مسائل که در پی دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای رخ داده است و نگاه به کارنامه سیاسی داعیه‌داران صلح و امنیت این مسئله را آشکار می‌سازد که اکثریت کشورهای دارنده بمب اتم (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و در راس آن‌ها رژیم صهیونیستی) بر طبل ایران هراسی می‌کوبند و جمهوری اسلامی ایران را به ساخت بمب اتم متهم می‌کنند، در حالی‌که ایالات متحده آمریکا به عنوان اولین دارنده بمب اتمی در جهان، تنها کشوری است که از سلاح اتمی به صورت عملی استفاده کرده است و با طرح این ادعاهای واهی طنز سیاسی را در تاریخ سیاسی قرن 21 به یادگار گذاشته‌اند.




حال آنکه کشور ایران با تمدن 6000 ساله طلایه‌دار صلح و امنیت جهانی است و تمامی تلاش خود را در برقراری امنیت منطقه و جهان به کار می برد، که نمونه عینی آن را می‌توان در اذعان رهبران منطقه و جهانی مشاهده کرد.



 آنچنان‌ که "بان‌ کی‌مون" دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: همانطوری‌ که در گذشته نیز بارها گفته‌ام، وقتی که موضوع به صلح و امنیت و هماهنگی در منطقه مربوط باشد، ایران بازیگر و کشور مهمی در منطقه است.

"فواد معصوم" رئیس جمهوری عراق نیز با تاکید بر اهمیت نقش ایران در مبارزه با تروریست‌های داعش، بیان کرد که کشورش در این زمینه نمی‌تواند بی‌نیاز از ایران باشد.

" شان بارت" رئیس پارلمان ایرلند نیز نقش ایران را در تحولات منطقه خاورمیانه و برقراری صلح و ثبات و امنیت آن، اساسی دانست.

وزیر مشاور بحرین در امور خارجه با اشاره به نقش راهبردی ایران در صلح منطقه‌ای، خواستار اتخاذ موضع واحد از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در قبال تهران شد.

با اظهار نظرات گفته شده، چگونه می‌توان ایران؛ شاه‌کلید برقراری امنیت منطقه‌ای را عامل ایجاد تنش در منطقه دانست!

حسن ختام برای اثبات صلح آمیز بودن استفاده از انرژی هسته ای را می‌توان در فتوای سیاسی رهبر انقلاب دانست، که هرگونه تلاش برای ساخت بمب اتم را حرام دانسته‌اند، و فتوای ایشان به عنوان منطق رسمی و سیاسی ما در مذاکرات مختلف به بحث گذاشته می‌شود.

اما با این حال می‌بینیم که نقطه اختلاف اساسی بین طرف‌های مذاکره کننده با ایران بر سر میزان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دستگاه های سانتریفیوژ کشور است و "محمد جواد ظریف" رئیس دستگاه دیپلماسی نیز  در سفر به وین که برای برگزاری آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای برگزار شده است، گفت: روی همه موضوعات اختلاف است، اما موضوع میزان غنی سازی(نه اصل غنی سازی) و نحوه اوج گرفتن به سمت غنی سازی صنعتی وقت همه را گرفته است.

اظهار‌نظر جالب در روزهای اخیر ادعای اندیشکده کنترل تسلیحات آمریکا "Arms Control Association " است که گزارشی درباره مفهوم نقطه گریز هسته‌ای ایران منتشر کرده و از مفهوم جدیدی با عنوان «نقطه گریز موثر»، پرده برداشته که احتمالا ابزار جدید غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای است.

ظرفیت گریز هسته‌ای از نگاه غربی‌ها، به مدت زمان لازم برای به دست آوردن اورانیوم غنی‌شده کافی جهت استفاده یک بمب هسته‌ای گفته می‌شود.

این مفهوم جدیدی است که غربی‌ها در مذاکرات با ایران و با هدف افزایش قدرت چانه‌زنی ابداع کرده‌اند، در حالی‌که چنین اصطلاحی در مسائل هسته‌ای وجود نداشته است.

در پایان مطالب گفته شده می‌توان پارادوکس معنایی سلاح هسته‌ای و جمهوری اسلامی ایران را بهتر درک کرد، چرا که این کشور در پی فتح قله های علم در قالب خدمت به بشریت است نه درصدد دستیابی به بمب اتم! پیامبر اکرم(ص) پیرامون علم‌آموزی و علم دوستی ایرانیان می‌فرمایند: سوگند به آن کس که جانم به دست اوست، اگر علم در ثریا باشد گروهى از مردان فارس آن را به دست می‌‏آورند.

گزارش از سارا علیزاده

انتهای پیام/

برچسب ها: عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، وین ، اتریش ، مذاکرات ، آمریکا ، ظریف ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار