ذخیره سازی گازهای گلخانه‌ای در بستر اقیانوس‌ها + عکس

ایده اصلی این است که از ورود دی اکسید کربن حاصل از زغال سنگ در نیروگاهها به اتمسفر جلوگیری شود. زیرا باعث تغییرات اقلیمی است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ در جزایر ائولیان (Aeolian) در دریای تیرنی درکرانه های غربی ایتالیا، محققان فرایند جداسازی و ذخیره دی اکسید کربن را بررسی می‌کنند. هدف اصلی کاهش تولید گازهای گلخانه ای است که سبب گرم شدن زمین گردید.

یک طرح اروپایی موسوم به "ای-دی اکسید کربن" (E-Co2) از دریای شمال تا دریای مدیترانه بدنبال پاسخ این پرسش است. برای تجزیه و تحلیل رفتار گاز در اعماق دریا، محققان از سراسر اروپا از فنآوری‌های مخصوص استفاده می کنند.



کلاوس والمن متخصص زمین شناسی دریایی و مسئول هماهنگ کننده این طرح می‌گوید: ایده اصلی این است که از ورود دی اکسید کربن حاصل از زغال سنگ در نیروگاهها به اتمسفر جلوگیری شود. زیرا باعث تغییرات اقلیمی است.

در نتیجه دی اکسید کربن را جدا می‌کنیم و بعد آن را در حفره‌های زیر زمین ذخیره می‌کنیم. می توان این کار را روی ساحل و یا در مناطق دور از ساحل در دریا انجام داد. در اروپا زیر بستر دریاها در مناطق دور از ساحل امکانات بیشتری هست و برای این کار مناسبتر است.

در جزایر ائولیان در قلب مدیترانه دانشمندان در تلاشند تا ببینند دی اکسید کربنی که از مخازن زیر دریا نشت می‌کند و وارد آب دریا می‌شود، چگونه در دریا پخش می‌شود، در این مجمع الجزایر آتشفشانی ذخایر طبیعی کربن دی اکسید وجود دارد.

برای بررسی عوامل مؤثر در جابجایی گاز دی اکسید کربن باید رفتار تعداد بیشمار حباب‌هایی را که از دل دریا بالا می‌آیند، بررسی شود. پژوهشگران برای اینکار به درون آب شیرجه می‌روند و از ابزارهای مخصوص استفاده می کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار