تعهد وزارت دادگستری آمريکا برای سرعت دادن به روند تحقيق درباره پرونده جنجالی فرگوسن

به دنبال گسترش اعتراضات که پس از تبرئه مامور پلیس عامل قتل " مایکل براون" وزارت دادگستری آمریکا تعهد کرد هر چه سریع تر تحقیقاتی کامل و عمیق درباره رفتار ماموران پلیس فرگوسن انجام دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه در پی آشوب هایی که پس از تبرئه مامور پلیس عامل قتل یک شهروند سیاه پوست آمریکایی در منطقه فرگوسن شکل گرفت، وزارت دادگستری آمریکا تعهد کرد هر چه سریع تر تحقیقاتی کامل و عمیق درباره رفتار ماموران پلیس فرگوسن انجام دهد.

"باربارا ارنواین"، مسئول کمیته وکلای حقوق مدنی آمریکا، اعلام کرد" اریک هولدر" دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا روز دوشنبه در کنفرانسی تلفنی به فعالان حقوق مدنی اطلاع داد این وزارت‌خانه برای رسیدگی به پرونده قتل "مایکل براون"، نواجوان سیاه پوست18 ساله آمریکایی که اوت گذشته توسط دارن ویلسن مامور پلیس سفید پوست منطقه فرگوسن کشته شد، سرعت عمل به خرج خواهد داد.

هیئت منصفه  بزرگی که برای رسیدگی به پرونده مامور پلیس متهم در این پرونده تشکیل شده بود، خواستار منع تعقیب قضایی پلیس سفیدپوست عامل قتل نوجوان سیاه پوست شد و همین مسئله آتش اعتراضات و آشوب ها را در منطقه روشن کرد.

"لورا مورفی" مدیر اداره حقوقی " اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا" در واشنگتن که در گفتگوی اریک هولدر با فعالان حقوق مدنی حضور داشت، تصریح کرد اظهارات وزیر دادگستری نشان داد که وی از ضرورت مداخله و اقدام سریع در پرونده ای که زمینه ساز آشوب‌های زیادی در فرگوسن و بسیاری از دیگر مناطق آمریکا شده، کاملا آگاه است.

مقامات بلند پایه مامور نظارت بر اجرای صحیح قانون در آمریکا و فعالان حقوق مدنی در این کشور در گفتگوی تلفنی با اریک هولدر خواستار آن شدند که در ساختار و رفتار پلیس فرگوسن اصلاحات لازم ایجاد شود تا اعتراضات به پایان برسد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: اگر وزارت دادگستری آمریکا  در تحقیقات خود به این نتیجه برسد که پلیس منطقه فرگوسن حقوق مدنی شهروندان آمریکایی را به طور نظام‌مند نقض کرده است، صلاحیت و اجازه آن را دارد که به موجب قانون فدرال مصوب 1994 تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ نماید. این قانون مسئولان و ماموران پلیس را از برخورد ها و روش هایی که شهروندان را از حقوق تصریح شده آنان در قانون اساسی آمریکا محروم می سازد، منع کرده است. این قانون امکانات و ابزار لازم را در اختیار وزارت دادگستری آمریکا قرار  می دهد تا در صورت مشاهده چنین مواردی، پلیس را به ایجاد اصلاحات در ساختار و رفتار خود مجبور کند.

وزارت دادگستری در این راستا می تواند روش های آموزشی جدیدی برای ماموران پلیس ارائه کند یا یک ناظر مستقل برای نظارت بر رفتار مسئولان و ماموران پلیس در منطقه مورد نظر مستقر نماید. ادارات پلیس مناطقی که با چنین شرایطی روبرو شوند، چاره ای ندارند که با وزارت دادگستری به توافق دوستانه  دست یابند. دیترویت و آلبوکرکی در گذشته چنین وضعیتی را تجربه کرده اند.

از زمانی که مایکل براون، شهروند سیاهپوست آمریکایی در نهم اوت گذشته توسط یک مامور پلیس سفید پوست آمریکایی به نام دارن ویلسون در منطقه فرگوسن کشته شد، این منطقه پیوسته صحنه تظاهرات اعتراض آمیز بوده است. برخی از این تجمعات و تظاهرات اعتراض آمیز با مداخله نیروهای پلیس به خشونت کشیده شده و اعتراضات نژادی بر پا کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار