در نهمین سالگشت استاد ممیز عنوان شد؛

مشخص شدن هویت پرندگان "انگری بردز" در مراسم بزرگداشت پدر گرافیک نوین ایران

هنرمند فنلاندی در مراسم نهمین سالگشت استاد ممیز به معرفی کشور فنلاند مساحت این کشور، دریاچه‌هایی که در این کشور موجود است، نحوه زندگی مردم و همچنین هویوت پرندگان انگری بردز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، نهمین سالگشت و بزرگداشت استاد "مرتضی ممیز" شب گذشته با حضور "مجید سرسنگی" مدیر عامل "خانه هنرمندان ایران"، "مصطفی اسد اللهی"، "امرالله فرهادی"، "بهزاد شیشه گران"، "ساعد مشکی"، "پریسا تشکری"، "امیر اثباتی"، "علی خسروی"، "غلامرضا نامی"، "انوشیروان ممیز"، "کاری پیپو" طراح گرافیک فنلاندی و "هری کاما راینن" سفیر فنلاند در تالار "شهناز" خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این مراسم "مجید سرسنگی" گفت: استاد ممیز حق بزرگی بر حوزه گرافیک و فرهنگ گرافیک دارد و مرتبه ‌ی این استاد فقید به گونه‌ای است که تا سالیان دراز علاقه مندان و دوستان وی باقی خواهند ماند.

* به اشتهارد رسیدن مهم نیست

سرسنگی گفت: به واسطه‌ی دسترسی‌هایی که در فضای مجازی است، افراد زیاد تری نسبت به قبل به اشتهارد می‌رسند اما مهم به اشتهار رسیدن نیست، بلکه مهم این است که در اشتهارد بمانید. در حقیقت در اشتهارد ماندن مهم است و ممیز توانست این اشتهارد را در قلب دوست داران خود حفظ کند.

وی اظهار داشت: در چند ماه اخیر هنرمندان برجسته‌ای چون "مرتضی پاشایی"، "عظیم جوانروح"، "علیرضا خورشید فر"، "مهدی کاشانیان" و "بهمن بوستان" از بین ما رفتند. این واقعیت است که با آن روبرو می‌شویم. بنابراین چگونگی برخورد با هنرمند در هنگام حیات وی مهم است، در حقیقت معیار هر کشوری هنرمند آن است و اگر کشوری میخواهد هنرمندی از نظر فرهنگ بدرخشد، چاره‌ای جز این ندارد که به هنرمندان خود توجه کند.

وی اظهار داشت: مشکلاتی که هنرمندان با آن دست به گریبان هستند حل شدنی است، البته امیدوارم با تلاش مسئولین سیاسی فرهنگی این مشکلات مرتفع شود.

* حسادت "حقیقی" به طراح گرافیک فنلاندی

در ادامه این مراسم، ابراهیم حقیقی از طراحان برجسته گرافیک در این مراسم گفت: بنیاد "ممیز" بنیاد کوچکی است اما کارهای شایسته‌‌ای در آن اتفاق می‌افتد.

وی همچنین درباره آثار هنرمند فنلاندی که در ادامه بزرگداشت استاد ممیز به نمایش گذاشته شده است گفت: آثار "کاری پیپو" آثاری ارزشمند است.

حقیقی گفت: "پیپو" انسانی شفاف و مهربان است و این موضوع از کارهایش کاملا مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: کارهای سیاه و سفیدی که این هنرمند با راپید انجام داده، حیرت انگیز است، طوری که به آن حسادت می‌کنم. هرچند که من آدم حسودی نیستم ولی دوست داشتم کارهای "پیپو" برای من بود. 

در ادامه این مراسم سفیر فنلاند ضمن تشکر از برگزاری این مراسم به توجه هنرمندان به طراحی گرافیک اشاره کرد.

در طی سخنرانی سفیر فنلاند کاری پیپو، طراح گرافیک فنلاندی هم به معرفی کشور فنلاند مساحت این کشور، زندگی مردم، نمایش خانه‌ی خود، استودیویی که در آن کار می‌کند، پرنده‌های انگری برزند که فنلاندی هستند و البته کمی هم به نوع خلق اثر و سابقه‌ی کاری خود اشاره کرد.

پس از سخنرانی و مراسم نمایشگاه نشانه استاد ابراهیم حقیقی و اتودهای استاد "مرتضی ممیز" و آثار "کاری پیپو" گشایش یافت.

این نمایشگاه تا 13 آذر در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.