انجام موفقیت‌آمیز اصلاحات در یکی از قطعات مهم مجتمع نفت و گاز ابوذر

مسئول واحد برق مجتمع نفت و گاز ابوذر گفت: با همت و تعهد کارشناسان و متخصصان توانمند مجتمع دریایی ابوذر شرکت نفت فلات قاره ایران، اصلاحات بر رویDCS و پانل کنترل دمای هیتر گلایکول سکوی GCP این مجتمع با موفقیت انجام شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، با توجه به بُریده شدن  Shear Pinهای کوپلینگ توربوژنراتورهای مجتمع به صورت متوالی و در فاصله زمانی کوتاه، تحقیق و بررسی بر روی عوامل موثر در این امر صورت گرفت و مهمترین علت آن، نوسان توان اکتیو مصرفی، تشخیص داده شد. این تغییرات لحظه‌ای توان، موجب ایجاد ارتعاشات متوالی با دامنه گسترده در توربین‌ها شده بود.  
 
همچنین مشخص شد که بیشترین عوامل در ایجاد این نوسان‌ها مربوط به پکیج‌های Fuel Gas Super Heater   و Reboiler  Glycol در سکوی GCP است که به صورت سوییچینگ، کار کنترل دمای سوخت و گلایکول را انجام می‌دهند.
 
نظر به حیاتی بودن کنترل دمای سوخت توربوکمپرسورها و احیای گلایکول در سکوی GCP، امکان خارج از سرویس نمودن پکیج‌ها در مدت زمان طولانی میسر نبود. بنابراین رفع اشکال از این موضوع و واگذاری آن به پیمانکار در دستور کار قرار گرفت که این امر صرف بودجه کلان، همچنین نصب تجهیزات گسترده و به تبع آن افزایش حجم و هزینه کار تعمیر و نگهداری سیستم را  در پی داشت. بنابراین بررسی و تحقیقات لازم جهت جلوگیری از نوسان توان اکتیو حاصل از این پکیج‌ها توسط پرسنل واحدهای برق و کنترل و ابزار دقیق مجتمع آغاز شد.  
 
این نوسان برای پکیج Fuel Gas Super Heater به مقدار 125 کیلووات و پکیج Reboiler  Glycol  به مقدار 460 کیلووات بوده است.
به این علت که نوسان‌های ایجاد شده از طریق پکیج Reboiler  Glycol  به مراتب بیشتر از پکیج سوخت مربوط به توربوکمپرسور‌ها بود اصلاحات بر روی آن در اولویت کاری قرار گرفت.
 
 به گفته مسعود توفیق‌نژاد مسئول واحد برق مجتمع، پس از بررسی نمودار‌ها و محاسبه توان و دما مشخص شد که توان لازم جهت کار دایم و همچنین کارایی مناسب پکیج گلایکول حدود 20 درصد توان نامی ( 92kw) است. بنابراین اصلاحات در گروه‌بندی المنت‌ها، چیدمان بهینه هر گروه و فرمان‌پذیری ازDCS  و همچنینModify  سیستم کنترل (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) به منظور تطبیق لاجیک مربوط به آن با آرایش جدید المنت‌ها و تنظیم مجدد سیستم کنترل حلقه بسته دما در پکیج مربوط بهReboiler  Glycol صورت گرفت، به‌گونه‌ای که کنترل دما در محدوده ±0.5°C حول نقطه Set Point انجام می‌گیرد و در حالت Steady State فقط مقدار 20 درصد از المنت‌ها کار کنترل دما را بر عهده دارند.
 
وی افزود: این اصلاحات موجب شد تا نوسان توان اکتیو نیز به حداقل ممکن کاهش و از میزان 460 کیلووات به حداکثر  9 کیلووات کاهش یابد.
 
وی در پایان از زحمات و تلاش‌های مسعود عباسی، کارشناس واحد کنترل و ابزار دقیق مجتمع که در به نتیجه رسیدن این امر سهیم بوده است تشکر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار