موادغذایی ظاهراً خوشمزه و پرطرفدار در لیست سیاه وزارت بهداشت

امروزه معضل اکثر جوامع از جمله کشور ما، بیماری‌های غیرواگیر مثل انواع سرطان، بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و کبد چرب است که به دلیل نوع تغذیه نادرست ایجاد می‌شوند و وزارت بهداشت را بر آن داشت تا بعضی موادغذایی را در لیست سیاه قرار دهد.

دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بعضی موادغذایی مثل پفک، چیپس، کله‌پاچه، فست‌فودها، انواع نوشابه‌های گازدار و مواد لبنی پرچرب، اخیراً از طرف سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در لیست سیاه قرار گرفته است که 2 دلیل عمده را می‌توان برای این تصمیم مطرح کرد. 
 
وی گفت: اولین علت این است که بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، کبد چرب، مشکلات قلبی – عروقی و انواع سرطان‌ها، عمدتاً به چاقی و اضافه وزن مرتبط هستند. از طرفی، غذاهای اعلام شده در لیست سیاه وزارت بهداشت بسیار پرکالری هستند که مصرف آن‌ها موجب دریافت انرژی زیاد و در نهایت ابتلا به چاقی می‌شود که زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر است. 
 
دکتر حسینی ادامه داد: دلیل دیگر اعلام این اقلام به عنوان موادغذایی مضر در لیست سیاه، این است که چربی مصرفی در اکثر این مواد، منشأ حیوانی دارد که این نوع چربی، مستقیماً منشأ بعضی بیماری‌ها مثل مشکلات قلبی – عروقی، اختلالات متابولیک مثل دیابت و کبد چرب است. 
 
این متخصص تغذیه، نیاز روزانه افراد به چربی را 30 – 25 درصد انرژی در طی روز دانست و گفت: سهم مصرف چربی حیوانی از نیاز چربی روزانه باید از همه کمتر باشد. به عنوان مثال، مصرف گوشت قرمز، هرچند درصد بالایی در نیاز روزانه پروتئین افراد را تأمین می‌کند ولی چربی حیوانی را هم ناخواسته به همراه دارد. می‌توان با جایگزین کردن شیر به جای گوشت قرمز، ضمن تأمین پروتئین، میزان قابل توجهی کلسیم هم برای فرد تأمین می‌کند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۳
سلام
من یک سیم کارت ایرانسل دارم، سه هفته پیش به طور پیاپی تبلیغاتی برای شرکت در یک مسابقه برایم ارسال شد
که به هیچ وجه در این مسابقه شرکت نکردم اما 2000 تومن شارژم کم شد
بعد از تماس های پیاپی با 700 به من گفتند که به علت شرکت در مسابقه از شارژتون کم شده در صورتیکه من شرکت نکرده بودم و حتی زمانی که پیامک لغو مسابقه را فرستادم ، پیامکی دریافت کردم که شما اصلا عضو نبودید
بعد از تماس مجدد با700 گفتند به ایرانسل ربطی نداره و باید برید شکایت کنید
برای 2000 تومن چقدر باید هزینه شکایت بکنم؟؟!!!!!!!!!!
لطفا پیگیری کنید
با تشکر
آخرین اخبار