حافظی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران

سهم 6 برابری موتور سیکلت‌ها در آلودگی هوا/ سوخت یورو4 منحصر به تهران نشود

رئیس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌هر موتور سیکلت حدود 6 برابر خودرو با استاندارد یورو4 ایجاد آلودگی می کند.

رحمت الله حافظی رئیس  کمیسیون سلامت و خدمات شهری ومحیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این که آلودگی هوا وابسته به عوامل متعدد است افزود:‌انجام مداخلات لازم بر روی فاکتورهای آلاینده سبب آلودگی هوا در بلند مدت خواهد شد.
 
وی با اشاره به  این که مقایسه آلودگی هوای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش 3برابری تعداد روزهای هوای پاک از 3روز به 10روز و در نتیجه مسیر رو به بهبود بوده است اظهار داشت: البته این امر به معنای اطمینان کافی جهت عدم تهدید تا پایان سال نیست و مداخلات باید تا پایان سال تداوم یابد.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران خودروها و آلاینده‌های متحرک ر ا اصلی ترین منابع تولید آلایندگی عنوان کرد و گفت: در این میان سهم موتور سیکلت‌ها در آلودگی هوا نسبت به خودروها بیشتر است چراکه هر موتور سیکلت‌ 6برابر یک خودرواستاندارد یورو4 ایجاد آلودگی می‌کند.
 
حافظی با تاکید بر این که حذف موتور سیکلت‌های بنزینی گام موثر در کاهش آلودگی هوا خواهد بود، ضرورت ایجاد زیر ساخت‌ها و ایستگاه‌های شارژ را یک ضرورت در راستای توسعه موتور سیکلت‌های برقی و جایگزینی آن با موتور سیکلت‌های بنزینی عنوان کرد و گفت: پارکینگ‌ها و زیر ساخت‌های اجرای این پروژه هم اکنون در حال ایجاد بوده ضمن این که کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از 40درصد بر 4درصد مقدمات ورود موتور سیکلت‌های برقی به کشور فراهم شده است.

وی تصریح کرد:‌هر چند مذاکراتی با وارد کنندگان و تولید کنندگان موتور سیکلت‌ها انجام شده اما نگرانی ویژه شهروندان در خصوص قیمت این موتور سیکلت‌ها است که البته مطالعات به عمل آمده بیانگر بازگشت رقم پرداختی خرید موتوره پس از سه سال به جهت پایین تر بودن هزینه شارژ موتور سیکلت‌های برقی در مقابل موتورسیکلت‌های بنزینی است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که پرداخت تسهیلات قرض الحسنه 80درصدی بانک شهر به متقاضیان عامل دیگری جهت ترغیب موتور سیکلت سواران به جایگزینی موتور سیکلت‌های هیبریدی با بنزینی است افزود:این موتور سیکلت‌ها علاوه بر مصرف سوخت کمتر و کاهش آلودگی هوا در کاهش آلودگی صوتی نیز موثر خواهند بود.
 
حافظی اجرای گام نخست محدودتر موتورسیکلت‌های بنزینی را از سال آینده و در منطقه 12 ذکر کرد و  اظهار داشت:‌محدودیت تردد موتور سیکلت در محدوده طرح ترافیک در فاز دوم، به کار گیری این موتورها و جایگزینی آن‌ها با موتورهای برقی را به شدت افزایش خواهد داد.
 
*کیفیت سوخت نسبت به گذشته بهتر شده است

وی با بیان این که پایش سوخت توزیع شده از ابتدای زمستان 90 تا پایان سال 92 بیانگر ارتقا کیفیت سوخت خودروهای سواری بوده افزود: هر چند باید از این منظر از مسئولان تشکر نمود اما انتظار می‌رود توزیع سوخت با استاندارد یورو4 تنها منحصر به تهران نشده و در سایر کلانشهرها نیز توزیع شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هر چند توزیع سوخت یور4 از 2ماه پیش در تهران و نیز تولید خودرو بر اساس استانداردهای یورو4 از چند ماه قبل از مهم ترین عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا است.
 
اما مشکل اصلی تردد خودروهای تولیدی دهه‌های گذشته است چرا که به کار گیری سوخت یورو4 در این خودروها بی تاثیر است.
 
حافظی با اشاره به این که جایگزینی خودروهای قدیمی و مستعمل با خودروهای جدید یکی از مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان قراربگیرد خاطر نشان کرد: معاینه فنی به موقع موتورخانه‌های منازل عامل موثر دیگری در کاهش آلودگی میزان مصرف سوخت است چرا که موتور تنظیم نشده احتراق ناقص و آلودگی با ذرات 2.5 میکرون را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار