دانشگاه در هفته‌ای که گذشت

مطرح شدن کمبود بودجه پژوهشی در وزارت علوم و مجلس، افزایش 10 درصدی ازدواج دانشجویی و آغاز ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد از جمله اتفاقات حوزه آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛     نگذاریم بودجه پژوهشی باز هم مظلوم واقع شود/ پژوهش را از حاشیه به متن بودجه بیاوریم 
صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: الان یکی از ضروریات توسعه کشور پیشبرد پژوهش‌های راهبردی است و با توجه به این که در سیاست‌های کلی علم و فناوری هم به افزایش بودجه پژوهشی اشاره شده، نباید بگذاریم همانند سال‌های قبل این حوزه مورد بی‌توجهی واقع شود. 
 
تعطیلی 41 دانشگاه علوم و تحقیقات/کاهش 220 رشته محل در دانشگاه آزاد 
علوی فاضل رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد گفت: با توجه به کاهش 220 رشته محل در دانشگاه‌های علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، 41 مرکز تعطیل شده است. 

ثبت نام کاردانی به کارشناسی ناپیوسته تا پایان آذر ادامه دارد 
توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ثبت نام دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی تا 30 آذر ماه ادامه دارد. 
 
35 هزار زوج دانشجو در طرح ازدواج دانشجویی ثبت نام کردند 
حجت الاسلام قریشی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: میزان ثبت نام زوج‌های دانشجو در سامانه ازدواج دانشجویی در مقایسه با سال قبل بیش از 10 درصد افزایش داشته است. 

آمایش سرزمین نیازمند تحقق بودجه پژوهشی است/ اولویت اول حوزه آموزشی در بودجه پژوهش است 
زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به این که آمایش سرزمین و تدوین سند راهبردی در حوزه آموزش و فناوری نیازمند پژوهش‌های راهبردی است، تا زمانی که بودجه پژوهشی مشخص و محقق نشود، نمی‌توان به آمایش سرزمین نیز امیدوار بود. 
 
برای نخستین بار رشته مهندسی ورزش در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد می‌شود 
رحمانی رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: رشته مهندسی ورزش در مقطع کارشناسی ارشد برای نخستین بار در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ایجاد می‌شود. 
 
سیاست گریزی و سیاست زدگی در دانشگاه‌ها بد است/به بحث بورسیه‌ها به نحو کامل و جامع رسیدگی شد 
فرهادی وزیر علوم گفت: دانشجویان از مسائل سیاسی باید مطلع باشند اما سیاست زدگی و سیاست گریزی بد است. به نحو کامل و جامع رسیدگی شد و بخش دیگر آن که مربوط به مکان یابی برای پذیرش دانشجویان است نیز حل می‌شود. 

الویت‌های موسسات غیر انتفاعی به وزیر علوم اعلام می‌شود/دانشگاه آزاد و پیام نور زیر نظر وزارت علوم دانشجو نمی‌گیرد 
آهو منش رئیس اتحادیه موسسات غیر انتفاعی گفت: 3 الویت اصلی موسسات غیر انتفاعی به وزیر علوم اعلام می‌شود چنانچه دانشگاههای آزاد و پیام نور خارج از عرف اقدام به جذب دانشجو کردند. 

ضرورت تطابق رشته‌های دانشگاهی و نیاز جامعه/تمرکز غیرمنطقی دانشجویان در برخی رشته‌ها 
صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: متأسفانه علی‌رغم گوشزد کردن مشکل توزیع دانشجویان در رشته‌های دانشگاهی هنوز هم شاهد توزیع ناهمگون در این بخش هستیم. 
 
10 درصد دستیاران کل کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کنند 
صدوقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این دانشگاه در حال حاضر دارای 24 رشته تخصصی و 25 رشته فوق تخصصی است که تقریبا 10 درصد دستیاران کل کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کنند. 

23 درصد رتبه‌های برتر بورد فوق تخصصی کشور اختصاص به این دانشگاه دارد 
پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 14 درصد رتبه‌های برتر بورد تخصصی و 23 درصد رتبه‌های برتر بورد فوق تخصصی کشور به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اختصاص دارد. 

تنها 5 درصد بودجه به پژوهش اختصاص یافت/عضویت پارک‌های علم و فناوری در انجمن‌های بین‌المللی 
احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: با توجه به این که سهم بودجه پژوهش باید بالای 30 درصد باشد، متأسفانه در ایران تنها 5 درصد بودجه به پژوهش اختصاص یافته است. 

تغییر معاون پارلمانی را تکذیب می‌کنیم / در صورت نظر مثبت فرهادی من همکاری می‌کنم 
 نصیری‌قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: خبر تغییر معاون پارلمانی را تکذیب می‌کنم، چنانچه اگر وزیر علوم نظر مثبتی داشته باشد، همکاری خود را ادامه می‌دهم. 

تعیین تکلیف پرونده بورسیه‌ها مطالبه مجلس است  
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:  یکی از مذاکراتی که اعضای کمیسیون با دکتر فرهادی، وزیر فعلی علوم و تحقیقات داشتند، روشن شدن تعیین تکلیف پرونده است. 
  
هیچ تغییری در معاونت‌های وزارت علوم صورت نگرفته / تغییر معاونت‌ها فقط با دستور وزیر 
فریدون مدیرکل دفتر حوزه وزارتی وزارت علوم گفت: تاکنون هیچ تغییری در معاونت‌های وزارت علوم رخ نداده و تغییر معاونت تنها با دستور وزیر علوم است. 
 
80 درصد دانشجویان کشور در 20 رشته متمرکز شده‌اند/عرضه و تقاضا در انتخاب رشته‌ها، سازگار نیست 
صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از مشکلات حوزه آموزش عالی عدم تناسب بین دانشجویان و رشته‌های انتخابی آنهاست.
 
ثبت نام دکتری نیمه متمرکز 16 آذر آغاز می شود/15 اسفند برگزاری آزمون 
توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ثبت نام آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 94 یکشنبه 16 آذر ماه آغاز و تا 23 آذر ماه ادامه دارد.
 
94 سالی سرنوشت‌ساز در تعیین بودجه پژوهشی است/دغدغه بودجه پژوهشی را تا افزایش آن دنبال می‌کنیم 
زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به این که به زمان بررسی بودجه رسیده‌ایم، مهم‌ترین دغدغه مجلس اتخاذ تصمیمات خوب و جدی در تعیین سقف بودجه پژوهشی است.
 
آغاز ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد از امروز/مهلت ثبت نام تا پایان آذر 93 
علوی‌فاضل  رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد گفت : ثبت نام در آزمون دکتری سال 94 از امروز 9 آذر و کارشناسی ارشد از 10 آذر آغاز و تا پایان آذر ماه ادامه دارد. 
 
داد و ستدی بین مجلس و فرهادی صورت نگرفته است/ امکان دریافت کارت زرد و یا انتقاد به وزیر علوم وجود دارد 
حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ داد و ستدی بین مجلس و فرهادی صورت نگرفته و با توجه به اینکه در قانون امکان همه چیز وجود دارد، امکان دریافت کارت زرد و یا انتقاد به وزیر علوم است. 

تحقیقات دانشجویی این دانشگاه در صدر تحقیقات دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور 
رزقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه با کسب 3260 امتیاز جایگاه اول کشوری را در حوزه تحقیقات دانشجویی به خود اختصاص داده است و دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان و تبریز در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفته اند. 

ریشه مدرک گرایی و پایان نامه فروشی باید خشکانده شود/وزارت علوم تبری از مدرک گرایی را اجرایی کند 
هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس گفت: مدرک گرایی یکی از تبعات کمی گرایی و فعالیت‌های صرفا کمی در حوزه آموزش است که در سالهای اخیر بدون توجه شاخص‌های پژوهش صورت گرفته است.
 
دانشجویان بورسیه با هزینه شخصی مشکلی جهت دریافت ارز ندارند 
غلامی مدیر کل بورس وزارت علوم گفت: در صورت تک نرخی شدن ارز، دانشجویان بورسیه با هزینه شخصی مشکلی جهت دریافت ارز ندارند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار