امنیت ویندوز - قسمت دهم؛

تبلیغات مزاحم Adware می‌توانند به شما آسیب برسانند!

مهمترین ابزار پیروزی در رقابت فروش تبلیغات است. امروزه تبلیغات همه جا هستند. طبیعی است که مشاهده تبلیغات ناخواسته واقعاً آزاردهنده است. ابزارهای تبلیغاتی ناخواسته از جمله بدافزارهایی هستند که این روزها رواج بسیار زیادی یافته‌اند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ شیوه معمول این بدافزارها نمایش تبلیغات در قالب یک پنجره پاپ آپ یا هدایت کاربران به یک صفحه تبلیغاتی است. البته بعضی از این نرم افزارها به مرورگر وابستگی ندارند و به همراه نرم افزارهای دیگر روی کامپیوتر هدف نصب می‌شوند و به این راحتی‌ها قابل حذف نیستند. البته این نرم افزارها عموماً خطر خاصی برای شما ندارند و صرفاً به جهت نمایش تبلیغات موجبات آزار را فراهم می‌آورند ولی در بعضی موارد نیز باعث درگیر شدن منابع کامپیوتر (RAM و CPU) می‌شوند.

تبلیغات مزاحم Adware می‌توانند به شما آسیب برسانند!

تشخیص آلوده شدن به Adware ها
معمولاً تشخیص اینکه کامپیوتر شما به Adware آلوده شده است کار سختی نیست. بیشتر نشانه‌هایی که به هنگام آلوده شدن به جاسوس افزارها (spyware) مشاهده می‌شود برای Adware ها هم صدق می‌کند. به عبارتی ساده‌تر اغلب spyware ها برای نفوذ به رایانه هدف از ابزار Adware استفاده می کنند، پس علائمی یکسان دارند. به عنوان مثال علائمی مانند:
  کند شدن عملکرد کامپیوتر
  تغییر Homepage مرورگر
  باز شدن پنجره های ناخواسته popup بصورت ناخواسته
  افزوده شدن تولبارهای جدید حاوی تبلیغات
  تغییر کردن موتور جستجوی پیش فرض مرورگر

پیشگیری از آلوده شدن به Adware ها
  متداول‌ترین روش نمایش تبلیغات ناخواسته از طریق باز شدن پنجره های pop-up در مرورگر می‌باشد. پس اساسی‌ترین اقدام در پیش گیری، جلوگیری از باز شدن این پنجره‌هاست. همه مرورگرها افزونه‌هایی دارند که pop-up ها را غیر فعال می‌کند.

تبلیغات مزاحم Adware می‌توانند به شما آسیب برسانند!

مرورگر گوگل کروم بصورت پیش فرض اجازه باز شدن پنجره‌های pop-up را نمی‌دهد ولی بسیاری از Adware ها از راه‌های دیگری نظیر کدهای جاوااسکریپت برای بازکردن این پنجره‌ها استفاده می‌کنند که برای جلوگیری از این روش هم می‌توانید افزونه Javascript pop-up Blocker استفاده کنید.

لینک دانلود از مخزن افزونه‌های گوگل کروم:
https://chrome.google.com/webstore/detail/javascript-popup-blocker/hiajdlfgbgnnjakkbnpdhmhfhklkbiol/related

در مرورگر فایرفاکس هم به همین روش می‌توانید از افزونه Adblock-plus-pop-up استفاده کنید:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/adblock-plus-pop-up-addon/

تبلیغات مزاحم Adware می‌توانند به شما آسیب برسانند!

تبلیغات مزاحم Adware می‌توانند به شما آسیب برسانند!

  هدف اصلی این بدافزارها پیدا کردن راهی برای دانلود فایل روی کامپیوتر شماست. پس مواظب باشید از این راه آسیب نبینید. هیچ فایلی را بدون اطمینان کامل از ایمن بودن و استاندارد بودن محتوای آن دانلود نکنید و هیچ پیغامی را نادانسته تایید نکنید. مواظب ضمیمه‌های ایمیل باشید و اجازه بدهید قبل از دانلود از طریق سرویس دهنده ایمیل شما اسکن شوند (البته از نتایج اسکن آنها کاملاً مطمئن نباشید)

  گاهی پیغام‌هایی از سمت مرورگر برای شما نمایش داده می‌شوند. بدون اطمینان از جعلی نبودن پیغام روی هیچ کدام از گزینه‌های آنها کلیک نکنید و ترجیحاً از طریق دکمه X آنها را ببندید. در افعال این پیغام‌ها گاهی شیطنت‌هایی می‌شود که معنای کلید Yes و No در آنها معکوس شود تا اگر کاربر طبق عادت برای انصراف کلید No رافشرد مجوز دانلود فایل را صادر کرده باشد.

  از یک نرم افزار امنیتی قوی که امکان Anti Adware نیز داشته باشد استفاده کنید و بصورت دوره‌ای کل سیستم خود را اسکن کنید. نرم افزار YAC که قبلاً در دریچه فناوری اطلاعات معرفی شد امکان شناسایی و حذف Adware ها را داراست.



این هم آخرین قسمت امنیت ویندوز برای مشاهده قسمت‌های قبلی به اخبار مرتبط در پایین همین خبر مراجعه کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار