امنیت ویندوز؛

Malware یا بدافزار دقیقاً چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟ (قسمت اول)

فضای مجازی گستردگی فراوانی پیدا کرده همانگونه که در مکان‌های شلوغ مراقب اموال خود هستید لازم است که در محیط اینترنت و رایانه امنیت خود را نیز حفظ کنید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ دنیای شبکه و اطلاعات گستردگی فراوانی پیدا کرده است و امروزه تعداد کارابرانی که از طریق مختلف به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند سریعاً به درصد بزرگی از جمعیت کل جهان نزدیک‌تر می‌شوند. همانگونه که در مکان‌های شلوغ و عمومی بیشتر مراقب اموال و اطلاعات خود هستید لازم است که محیط‌هایی که به یک شبکه بزرگ (مانند اینترنت) متصل است و یا حتی محیط‌هایی که تردد زیادی در آنها وجود دارد (مانند کامپیوترهای عمومی) را بهتر بشناسید و از امنیت آنها آگاه‌تر باشید تا اطلاعات شما مورد سرقت واقع نشود و یا درگیر مشکلات عمیق و پیچیده نرم افزاری نشوید.



نرم افزارهای امنیتی زیادی برای محافظت از سیستم عامل‌های موجود ساخته شده‌اند. انواع فایروال‌ها و آنتی ویروس‌ها از این نوع هستند. این نرم افزارها تا حد زیادی می‌توانند شما را از خطرات مصون بدارند. ولی درصورتی که می‌خواهید مانند یک حرفه‌ای سیستم عامل خود را زیر نظر داشته باشید بهتر است که اطلاعات بیشتری در مورد بدافزارها، انواع آنها، اهداف آنها و نحوه انتشار آنها داشته باشید. حرفه‌ای‌ها به جای اینکه خودشان را درگیر پاکسازی رایانه‌هایشان از بدافزارها کنند سعی می‌کنند از آلوده شدن به آنها پیشگیری کنید. در این آموزش و قسمت‌های بعدی آن تلاش می‌کنیم تا این اطلاعات را بصورت طبقه بندی شده و منظم در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.



بدافزار برگردان فارسی کلمه Malware می‌باشد. Malware یک کلمه ترکیبی است که از دو کلمه Malicious به معنای بدخواهانه و Software به معنای نرم افزار گرفته شده است. ظاهر این عبارت دقیقاً مشخص می‌کند که ماهیت آن چیست. بدافزارها نرم افزارهای ناخواسته‌ای هستند که معمولاً بدون اجازه صاحب سیستم نصب می‌شوند و به انجام اعمال ناخواسته یا بدخواهانه روی سیستم می‌پردازند. حتماً تا کنون واژه‌هایی مانند ویروس، تروجان، کرم و مانند این‌ها را شنیده‌اید. در حقیقت همه‌ی اینها نوعی از بدافزارها هستند.

بدافزارها را لحاظ نوع عملکرد می‌توان در دو دسته کلی قرار داد:
    بدافزارهایی که بصورت مستقل و بدون نیاز به برنامه‌ی دیگری روی سیستم عامل می‌توانند اجرا شوند.
    بدافزارهایی که برای اجرا نیازمند میزبان خود هستند و به تنهایی نمی‌توانند فعالیت کنید.
جالب است بدانید اولین بدافزارها از نوع ویروس بودند که در سال 1980 با هدف خرابکاری در اطلاعات ذخیره شده روی کامپیوترها نوشته شدند. بعد از آن اولین کرم اینترنتی (Internet Worms) در سال 1988 بوجود آمد که هدف اصلی آن  آلوده كردن سیستم‌های SunOS و VAX BSD بود. این كرم، از طریق یک آسیب پذیری شبكه‌ای در این سیستم عامل‌ها، به آن‌ها حمله كرده و بعد از نفوذ، برنامه مخربی را روی سیستم اجرا می‌كرد.
در اوایل سال 2000 کم کم نوع خرابکاری‌ها عوض شد و به سودجویی‌هایی منجر شد که هدف اصلی آنها سوء استفاده از كامپیوترها به عنوان Zombie بود. بعد از آن نرم افزارهای در پشتی (Backdoor) بصورت گسترده ایی رواج یافت. از سال 2003 به بعد بدافزارهای جاسوسی نیز مشتاقان زیادی پیدا کرد و دزدی اطلاعات به شدت محبوب گردید.



در این تاریخچه کوتاه متوجه شدید که بدافزارهای انواع گوناگونی دارند و در مقاطع زمانی تغییراتی داشته‌اند که با توجه به نوعشان نام‌هایی به خود اختصاص داده‌اند. غیر از نام‌هایی که ذکر شد بدافزارهایی به نام‌های Spyware ،Rootkit ،Hack Tool ،Adware ،Logic Bomb ،Bacteria ،Scareware نیز وجود دارند.



در دوره‌های زمانی خاص تعدادی از بدافزارها گسترش بیشتری پیدا می‌کردند. طبق آماری که موسسه امنیتی پاندا سال گذشته منتشر کرد تروجان‌ها رکورددار بدافزارها بودند. این موسسه با بررسی یک نمونه 6 میلیون نیمی از بدافزارها اعلام کرد قریب به 80 درصد از کامپیوترهای دنیا در سال 2013 به تروجان‌ها آلوده شده‌اند.



طبق بررسی موسسه فوق به ترتیب کشورهای چین، اکوادور، ترکیه، آرژانتین، پرو، تایوان، روسیه، لهستان، اسپانیا و برزیل بیشترین سهم را در آلوده شدن به بدافزارها به خود اختصاص داده‌اند. در سری آموزشی امنیت ویندوز با انواع بدافزارها آشنا خواهید شد و می‌آموزید چگونه از آلوده شدن به آنها پیشگیری کنید و در صورت آلوده شدن چگونه رایانه خود را از آنها پاکسازی کنید. برای حرفه‌ای شدن در حفظ امنیت رایانه خود با دریچه فناوری اطلاعات همراه باشید و سایر قسمت‌های آموزشی را در زمینه امنیت ویندوز دنبال کنید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۳
چرا از ترندمیکرو خبر نمیزنین .

پاندا و کسپرسکی و بیت دفندر رو میزاره تو جیب بقلش .
آخرین اخبار