رییس جمهور "افغانستان":

دنبال گفت وگوی سیاسی و برقراری صلح هستیم

"محمد اشرف غنی " رییس جمهور افغانستان باردیگر ضمن تاکید بر حل مشکلات امنیتی افغانستان از طریق گفت وگوهای سیاسی، گفت که برقراری صلح اولویت نخست دولت این کشور است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، اشرف غنی در کنفرانس مشترک خبری با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در لندن، گفت صلح اولویت مهم دولت افغانستان است و ما مصمم هستیم که مشکلاتمان را از طریق سیاسی حل کنیم چرا که این مشکلات فقط از طریق سیاسی قابل حل هستند.

وی افزود: مردم افغانستان امیدوارند که دیگر هرگز به حمایت مستقیم نظامی سایر کشورها نیاز نداشته باشند زیرا مردم افغان نمی خواهند دیگر خونی ریخته شود و جنگ ادامه پیدا کند.

اشرف غنی اضافه کرد: افغانستان فقط سرزمین تهدید و خطر نیست، بلکه سرزمین فرصت ها نیز هست و این کشور برای انسجام و وحدت اقتصادی آسیا و صلح و ثبات منطقه بسیار حیاتی است.

وی ، از ارادۀ خود و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان در راستای بهبود حکومتداری و مبارزه با فساد نیز سخن گفت و افزود: مصمم هستیم با استفاده از منابع زیرزمینی و جلب سرمایه گذاری، وابستگی افغانستان را به کمک های بین المللی کاهش دهیم.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز دراین نشست خبری با بیان اینکه 'تلاش می کنیم به طورهمه جانبه از افغانستان حمایت کنیم' گفت : لندن همچنان درخصوص آموزش نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان و نیز درعرصه سیاسی به حمایت و پشتیبانی خودش از این کشور ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما به روند سیاسی در افغانستان کمک می کنیم تا نهادهای قوی و مسوولیت پذیر در این کشور شکل بگیرد و با فساد اداری و مالی مبارزه شود.

کامرون افزود : اگر در افغانستان تصمیمات درستی اتخاذ شود می تواند آینده اقتصادی روشنی داشته باشد چرا که این کشور منابع عظیم معدنی و زیرزمینی و نیروی کار بسیار توانمند و سخت کوشی دارد و ما با دانش فنی و همچنین مبادلات تجاری به افغانستان کمک می کنیم تا این کشور به شکوفایی برسد.

نخست وزیر انگلیس همچنین با اشاره به کشته شدن 453 نفر از سربازان انگلیسی در یک دهۀ اخیر در افغانستان، افزود: این سربازان، به خاطر تأمین امنیت در افغانستان و رفع تهدید علیه انگلیس کشته شده اند.

دیوید کامرون تصریح کرد: امنیت انگلیس، به بخش هایی از جهان از جمله افغانستان مرتبط است و علاقه مندیم که به کمک های همه جانبۀ خود برای بهبود اوضاع در افغانستان ادامه دهیم.

نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه گذشته نیز درسخنانی در کنفرانس افغانستان در لندن گفته بود که راه پیش روی این کشور طولانی و سخت است اما لندن و سایر اعضای جامعه جهانی افغانستان را تنها نخواهند گذاشت.

دیوید کامرون، با تقدیر از نیروهای امنیتی افغان و دستاوردهای این کشور در سیزده سال گذشته، گفت: سربازان انگلیسی از افغانستان خارج می شوند اما همچنان در زمینه های آموزشی و حمایت های مالی با این کشور همکاری خواهیم کرد.

انگلیس اعلام کرده است که ضمن حفظ بخشی از نیروهایش در افغانستان بعد از خروج نیروهای آیساف در پایان سال جاری میلادی به منظور آموزش نیروهای نظامی این کشور، تا سال 2017 میلادی، سالانه 225میلیون یورو به افغانستان کمک خواهد کرد.

کنفرانس یک روزه افغانستان روز پنجشنبه با حضور مقام های ارشد افغان، انگلیس، آمریکا و شماری زیادی از مقام های ارشد دیگر کشورهای جهان و نهادهای بین المللی در لندن برگزار شد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، فیلیپ هاموند و جان کری، وزیران امورخارجه انگلیس و آمریکا، نواز شریف نخست وزیر پاکستان و محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان ازجمله مقاماتی بودند که در این نشست سخنرانی کردند.

براساس اعلام دست اندرکاران کنفرانس افغانستان، ازمقامات بیش از60کشور جهان وبیش از20سازمان ونهاد بین المللی برای حضور دراین کنفرانس بین المللی دعوت به عمل آمده بود.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار