مشاور امور بانوان وزیر کشور:

"زنان" روستایی به طور جدی مغفول واقع شده‌اند

مشاور امور بانوان وزیر کشور گفت: زنان روستایی جزو اقشاری هستند که به طور جدی مغفول واقع شده‌اند. با توجه به این شرایط در دستور جلسه سومین جلسه منطقه‌ای، از مدیران کل امور بانوان استان‌ها خواسته‌ایم که وضعیت آسیب‌شناسانه زنان و دختران روستایی را برای ما ارسال کنند و در حال حاضر مشغول جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده هستیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، فهمیه فرهمندپور در نشست هم‌اندیشی مدیران کل دفاتر امور روستایی، شوراها و مدیران کل امور بانوان استانداری‌های کشور که امروز در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان مطالب بالا اظهار کرد: نتایج به دست آمده از گزارش‌های استان‌ها را در کارگروه تخصصی که در وزارت کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌هایی مانند معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و صندوق مهر امام رضا (ع) را بررسی کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم به راهکارهایی برای حل مشکلات زنان روستایی دست یابیم.

وی افزود: از ابتدای سال 93 تلاش کرده‌ایم نشست‌های منطقه‌ای را با هدف هم‌افزایی ظرفیت‌های استان‌ها برگزار کنیم و تاکنون دو نشست برگزار شده است و در حال برنامه‌ریزی به منظور برگزاری سومین نشست منطقه‌ای در کشور هستیم. علاوه بر آن من از 16 استان طی سال جاری بازدید و وضعیت زنان آنها را بررسی کرده‌ایم.

مشاور امور بانوان وزیر کشور با اشاره به طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خوب این طرح تاکید بر همکاری دستگاه‌هاست و باید به این نکته توجه کافی بکنیم، اما متاسفانه در این طرح زنان به صورت خاص دیده نشده‌اند.

فرهمندپور با اشاره به وضعیت زنان در روستاها گفت: در چند سده اخیر زنان در روستاها همواره شاغل بودند، اما سهم فعالیت، اختیار و آزادی آنها در تامین آتیه‌هایشان دیده نشده است. به عنوان نمونه زن سال‌ها در کنار شوهر به کارهای کشاورزی می‌پردازد؛ اما هیچ دارایی از خود ندارد و پس از فوت شوهر، پسران از داشته‌های پدر استفاده می‌کنند و زن به نوعی نادیده گرفته می‌شود.

وی درباره دیگر موضوعات مطرح شده در طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی اظهار کرد: این طرح کاملا اقتصادی است در حالی که تنها موضوع مطرح در روستاها مسائل اقتصادی نیست؛ بلکه موضوعات اقتصادی و اجتماعی در هم تنیده شده‌اند و در کنار آنها باید به مقوله فرهنگ نیز توجه کرد.

مشاور امور بانوان وزیر کشور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی روستاها گفت: در گذشته نرخ طلاق در روستاها کمتر از شهرها بود اما در حال حاضر نرخ بالای طلاق در روستاها نگران‌کننده است. از سوی دیگر دختران در این مکان‌ها یا در سنین بسیار کم ازدواج می‌کنند یا به سن تجرد قطعی رسیده‌اند. علاوه بر آن در حال حاضر شاهد خودکشی، فرار دختران و اعتیاد زنان در روستاها هستیم.

فرهمندپور با بیان اینکه در طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی عشایر مغفول واقع شده‌اند، اظهار کرد: مسائل عشایر با روستاییان متفاوت و معضلات زنان عشایر پیچیده است.

وی در ادامه به ارائه پیشنهادات خود پرداخت و اظهار کرد: می‌توانیم با اقدامات اندکی تغییرات زیادی را در جهت رسیدن به اهداف خود ایجاد کنیم. از سوی دیگر لازم است بازار تضمین شده فروش را ایجاد و مواد اولیه را به ویژه در حوزه صنایع دستی و تبدیلی برای زنان روستایی تامین کنیم. این کار موجب حل بسیاری از مشکلات زنان می‌شود، علاوه بر آن باید برای مدیران دوره‌های آموزشی برگزار شود، چرا که این کار به دستیابی به اهداف، کمک زیادی می‌کند.

به گزارش ایسنا، اصغر نورالله‌زاده مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع) نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: براساس سال 2014-2013 ایران در بین 148 کشور در زمینه بازار اقتصادی 130 است. ما در حال حاضر توان بهره‌برداری از زیرساخت‌ها را نداریم. علاوه بر آن از بازار مصرفی غافل هستیم. در حال حاضر برندهای معروف در روستاها به تولید کالا می‌پردازند و این کار موجب ایجاد مزیت رقابتی در کشورهای دیگر شده است.

وی با اشاره به وضعیت ایران گفت: در ایران ساختارهایی وجود دارد که می‌تواند در محیط‌های روستایی اشتغال ایجاد کند. ما باید به ظرفیت مناطق و روحیه افراد توجه و فرهنگ همکاری را در این مناطق تقویت کنیم.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع) افزود: در ایران ساختارهایی مانند اتاق تعاون و اتاق بازرگانی وجود دارد، اما از این بسترها به خوبی بهره نمی‌بریم. اگر قصد ساختارسازی داریم، باید روحیه روستاییان را در نظر بگیریم و فرهنگ همکاری را میان آنان تقویت کنیم.

وی با اشاره به شاخص قدرت رقابتی اظهارکرد: براساس آمارهای موجود ایران از نظر این شاخص هشتادومین کشور در بین 148 کشور است و در مرحله اول و دوم قرار دارد. در مرحله اول از منابع استفاده نمی‌شود و در مرحله دوم از منابع موجود به خوبی بهره برده نمی‌شود. در این شرایط لازم است به مزیت رقابتی منطقه توجه کنیم.

نورالله‌زاده در پایان اظهار کرد: ما در حال حاضر از صندوق‌های خرد روستایی حمایت مالی می‌کنیم و به آنها 10 میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم و به آنان 20 درصد معادل آورده‌شان اعتبار تخصیص می‌دهیم.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار