تشخیص سرطان سر و گردن به کمک نانو ذرات هسته‌ای

این نانوذرات برای تشخیص سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند که مورد تایید سازمان غذا و بهداشت ایالات متحده قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ سازمان دارو و غذای آمریکا پس از انجام آزمون‌های بالینی روی نانوذرات هسته‌ای پوسته‌ای موسوم به نقاط کورنل، ایمنی آن‌ها برای استفاده در انسان تایید کرد. 

بیش از یک دهه قبل، ذراتی موسوم به نقاط کورنل (C dots) توسط یولی ویسنر ابداع شد. این ماده مدت‌هاست که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در حال بررسی است. از سال ۲۰۱۰ آزمون‌های انسانی روی این ماده آغاز شده است. 

اخیرا نتایج آزمون‌های انجام شده روی این ماده که روی ۵ بیمار مبتلا به ملانوم (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست-مترجم) مورد آزمایش قرار گرفته، در قالب مقاله‌ای منتشر شده است. 
 
برای انجام آزمون‌های بالینی روی انسان، این ذرات ۷ نانومتری با استفاده از ماده رادیواکتیو یدین، برچسب زده و به بیماران تزریق شدند. وجود برچسب رادیواکتیو امکان رهگیری نانوذرات را با توموگرافی نشر پوزیتروم (PET) فراهم می‌کند. نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان داد که این نانوذرات برای انسان ایمن بوده و هیچ اثری از آن در مدفوع دیده نمی‌شود. 
 
آزمون‌های بالینی دیگری از این ماده برای تشخیص سرطان‌های سر و گردن آغاز شده است. در این آزمون‌ها، از نقاط کورنل به همراه یک دوربین استفاده می‌شود تا این نانوذرات به پزشکان کمک کنند تا راحت‌تر درباره وجود نودهای لنفاوی تصمیم بگیرند. 

مایکل برادبری از محققان آزمون بالینی این ماده می‌گوید: ما بسیار شگفت‌زده شدیم از اینکه این نانوذرات به اتاق عمل راه‌ پیدا کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار