طلوعیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد

اقتصاد مقاومتی یعنی ارتقای مدیریت اقتصادی کشور

دبیر واحد روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ارتقای کیفیت مدیریت اقتصادی در داخل کشور و همچنین ابتکار در استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد سیاسی بین الملل است.

"سعید طلوعیان"در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه مذاکره تنها یک وجه از سیاست خارجی یک کشور بوده و همه مسائل خارجی کشور را مدنظر قرار نمی‌دهد، اظهارداشت: ما در سیاست‌های داخلی مفاهیمی چون اقتصاد، فرهنگ و دیگر مسائل را داریم که باید در کنار سیاست خارجی به آنها توجه داشت تا جامعه به درستی اداره شود.

دبیر واحد روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه دولت در هر کشوری کارگزار عامِ سیاست محسوب می‌شود و سیاست خارجی تنها بخشی از وظایفش به حساب می‌آید، گفت: تاثیر و تآثر سیاست داخلی از سیاست خارجی و بالعکس، قابل انکار نیست اما این تاثیر به حدی نیست که بگوییم تداوم سیاست گذاری‌ها و اجرای آن‌ها در این حوزه‌ها منوط و وابسته به یکدیگر است.

وی اضافه کرد: حسب اظهار‌ نظرهای مدیران ارشد دولتی و اجرایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها تنها تاثیری اندک و ۲۰ درصدی بر کشور دارد و نقش متغیر اصلی یعنی "کیفیت مدیریت" ۸۰ درصد است، بنابراین می‌توان گفت که تمرکز همه نیروی کشور برای مذاکره و گره زدن اقتصاد کشور به نتیجه مذاکرات کاملا اشتباه و مردود است. چرا که هیچ عقل سلیمی سرمایه گذاری بر روی متغیری با ضریب تاثیر ۸۰ درصد را‌‌ رها نمی‌گذارد و همه امید و انرژی خود را معطوف به متغیری با ضریب تاثیر پایین‌تر نمی‌کند.

طلوعیان با بیان اینکه منکر آن نیستیم که تحریم‌ها بر زمینه‌ای از خلأها و مشکلات سیستم اقتصادی کشور سوار شده‌ است، عنوان کرد: مجموعه‌ای از ضعف‌ها، کاستی‌ها و مشکلات در نظام اقتصادی ما وجود دارد که زمینه تحریم و سواستفاده دشمنان کشور را فراهم می‌آورد.

دبیر واحد روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان داشت: مهم‌ترین تحریم‌های موجود مربوط به تحریم‌های نفتی و تحریم‌های بانکی هستند. تحریم‌هایی نفتی به این دلیل از کارامدی برخوردار‌اند که سیستم بودجه بندی و برنامه ریزی کشور بر نفت استوار است و اداره امور کشور با پول‌های نفتی انجام می‌پذیرد. این وضعیت موجب شده تا کشورهای غربی از نفت به عنوان اهرم فشار سیاسی بر کشور استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های بانکی هم وضعیتی مشابه دارند، اظهار داشت: عدم ابتکار اقتصادی ما در عرصه اقتصاد سیاسی بین الملل و وابستگی تمام عیار اقتصاد بین الملل بر واحد پولی دلار و استواری وجه خارجی اقتصاد ما بر این موضوع و همچنین تنظیم تمام مراودات و برنامه ریزی‌های اقتصادی کشور بر مبنای الگو‌ها و قوانین ظاهرا متعارف اقتصاد سیاسی جهانی، اقتصاد داخلی ما را به شدت آسیب‌پذیر کرده است.

طلوعیان تاکید کرد: این در حالی است که امروزه استفاده از روش‌های دیگر برای مراودات بین المللی نظیر "پیمان‌های پولی دو جانبه" امری متعارف برای فرار از عواقب حاکمیت و استیلای دلار بر بازارهای جهانی است.

وی با بیان اینکه همچنین "مبادلات پایاپای اقتصادی" با کشور‌ها که در برهه‌هایی از تاریخ کشور ما نظیر سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ پیاده شد یکی از بهترین و کارآمد‌ترین راه‌ها برای دور زدن تحریم‌های بانکی است، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی"ارتقای کیفیت مدیریت اقتصادی" در داخل کشور و همچنین "ابتکار در استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد سیاسی بین الملل"می‌باشد.

دبیر واحد روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در حقیقت گفتمانی است که با توجه به واقعیت‌های تلخ عرصه بین المللی و ضعف‌های مدیریت داخل کشور طرح ریزی شده است. در این گفتمان، واقعیت‌های فضای سیاسی عرصه بین المللی از یک سو و همچنین اهمیت و ارزش ذاتی پیشرفت درون زا از سوی دیگر، مبنای ارائه برنامه برای آینده کشور تصور شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بر همین مبنا اقتصاد مقاومتی عقلانی‌ترین، واقع بین‌ترین و علمی‌ترین برنامه‌ای است که می‌توان نه تنها برای وضعیت فعلی کشور به عنوان یک ضرورت، بلکه به عنوان یک برنامه برای آینده کشور پیشنهاد داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: طلوعیان ، اقتصاد ، مقاومتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار