یزد؛

تولیدسالانه یکهزار تن ماهی در یزد

مدیر شیلات و امور آبزیان یزد از تولید سالانه یکهزار تن انواع ماهی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛محمد علی مبینی گفت: ماهیان سردابی و گرمابی مانند قزل آلا، کپور، ماهی سفید، تیلاپیا، ماهیان خاویاری، آمور و فیتوفاگ از گونه های آبزی است که در استان یزد پرورش و تولید می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان یزد با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف ماهی اعم از تن و غیره در استان یزد هفت کیلو و 250 گرم گرم است،گفت: سالانه شاهد رشد این رقم به میزان 250 گرم به ازاء هر نفر هستیم.

وی میانگین سرانه مصرف کشور را 8.5 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: تا رسیدن به این رقم هنوز فاصله زیادی داریم.

این مسوول بیشترین مصرف ماهی در استان یزد را قزل آلا، ماهی شیر به ویژه تیلاپیا عنوان کرد و افزود: ماهی قزل آلا در این استان تولید بسیار خوبی دارد.

وی مصرف ماهی استان یزد را هفت هزار تن اعلام کرد و یاد آور شد: ماهی سفید از شمال و ماهیان شیر و غیره را از جنوب کشور وارد می کنیم.

او افزود: با توجه به مصرف استان یزد امیدواریم با هشت هزار منابع آبی اعم از چشمه، قنات، چاههای عمیق و نیمه عمیق که داریم بتوانیم تولید بیشتری داشته باشیم.

مبینی مهمترین راه برای افزایش تولید ماهیان، را استفاده از ادوات مکانیزاسیون و استفاده ازعلم تکنولوژی جدید برشمرد.

وی برداشت ماهیان سردابی از قبیل قزل آلا را متذکر شد و گفت:این گونه در ماههای اسفند و فروردین، یک مرتبه به دست می آید و به مرور مصرف و یا درهمان موقع به استانهای همجوارصادر می شود.

این مسوول اضافه کرد: اکنون که مجهز به سیستم فرآوری و واحد های سردخانه ای هستیم ماهیان این فصل را پس از برداشت، فریز می کنیم تا به مرور زمان به بازار مصرف عرضه شود.

مبینی به پرورش و تولید تیلاپیا در بافق اشاره و خاطر نشان کرد این گونه ارزشمند به خاطر فیله بودن و پخت راحت ، جایگاه مصرف بالایی در میان مردم پیدا کرده است.

وی در مورد خصوصیات تیلاپیا افزود:این ماهی گرم آبی همه چیزخوار و سریع الرشد است و نیاز کمتری به اکسیژن دارد.

مدیر شیلات استان یزد تصریح کرد: با توجه به این خصوصیات و همکاری محیط زیست می توان این ماهی را در تمامی استخرها رها سازی کرد و تحول عظیمی در پرورش ماهی استان به وجود آورد.

این مسوول به سوابق مرکز تحقیقات شیلات آبهای شور بافق هم اشاره کرد و گفت: این مرکز بعنوان تنها مرکز تحقیقات ماهیان آب شور کشور، 14 سال پیش با هدف پرورش و تکثیر گونه های سازگار با آب شور به ویژه تیلاپیا در این شهر تاسیس شد.

به گفته وی،این مرکز در زمینه پرورش ماهی قزل آلا 30 درصد و در سایرگونه های آبزیان آب های شور و تیلاپیا 70 درصد فعالیت داشته است.

مبینی خاطرنشان کرد: ماهانه حدود 40 هزار قطعه ماهی تیلاپیا در این ایستگاه تولید و در استخرهای شهرستان بافق رهاسازی می شود.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: ماهی ، تولید ، سرانه ، قزل الا ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.