رییس سازمان ثبت احوال کشور:

یک سوم ازدواج ها در ایران به تک فرزندی یا بی فرزندی می انجامد

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در زمان حاضر حدود 33 درصد ازدواج ها به تک فرزندی یا نداشتن فرزند می انجامد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،دکتر «محمد ناظمی اردکانی» روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی ثبت احوال افزود: این در حالی است که کشورمان از لحاظ بعد خانوار به سمت کوچک شدن پیش می رود.

ناظمی اردکانی گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده، 14 درصد زوج ها تمایلی به داشتن فرزند ندارند و 19 درصد هم با یک فرزند زندگی می کنند.



**سالانه 60 هزار طلاق به عنوان آفت ازدواج رخ می دهد

رییس سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: در سال یک میلیون و 400 هزار ولادت و 400 هزار فوت در کشور رخ می دهد.

ناظمی اردکانی، خاطرنشان کرد: هر چند سالانه 800 هزار ازدواج در کشور صورت می گیرد اما 60 هزار زوج نیز از هم جدا می شوند که این موضوع، آفتی برای ازدواج به شمار می آید.

وی تصریح کرد: در دهه اخیر هر چند شیب فوت در ایران کاهش یافته است اما در عین حال شیب ولادت با کاهش مواجه بوده است و از سوی دیگر با کاهش شیب ازدواج ، شیب طلاق در ایران رو به فزونی یافته است.

این مقام مسوول در ثبت احوال کشور ادامه داد: این آمارها نشان می دهد جامعه ما به سمت کاهش جمعیت به سرعت پیش می رود و اکنون نرخ باروری در کشور ایران 1.7 فرزند است.



**سقوط جمعیت

ناظمی اردکانی افزود: نرخ 1.7 فرزند و کمتر از آن برای کشورهایی که یک زمانی نرخ باروری بالای سه فرزند را تجربه کرده اند به « سقوط جمعیت» تعبیر می شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور افزود: همین آمارها و اطلاعات منجر شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کند چرا که جمعیت یک کشور بزرگترین سرمایه و دارایی آن کشور است.



**جمعیت 78 میلیونی ایران

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: اکنون جمعیت کشورمان به 78 میلیون تن رسیده است که با احتساب دو میلیون ایرانی مهاجر در کشورهای دیگر ، این شمار به 80 میلیون تن می رسد.

وی با بیان اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، اظهار داشت: در هر کیلومترمربع 46 تن در کشورمان ساکن هستند، این در حالی است که این میزان در برخی کشورهای پرجمعیت به 380 در هر کیلومتر مربع می رسد.

ناظمی اردکانی در ادامه افزود: در وضعیت فعلی 30 درصد جمعیت ایران در روستاها و 70 درصد در شهرها ساکن هستند. همچنین 51 درصد جمیت کشورمان را مردان و 49 درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند.

وی در خصوص ترکیب سنی جمعیت اظهارداشت: افراد کمتر از 15 سال ، 24 درصد ، 15 تا 31 ساله ها، 31 درصد ، افراد 31 تا 64 سال ، 39 درصد و افراد بالای 64 سال هم 6 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور جمعیت فعلی ایران را جوان عنوان کرد و گفت: کشور، با این جمعیت جوان در موقعیت «پنجره جمعیتی » قراردارد که فرصتی برای توسعه به شمار می آید اما این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که با بسته شدن این پنجره ، دیر یا زود به سمت میانسالی و پیری می رویم.



** سه ماموریت مهم ثبت احوال

رییس ثبت احوال کشور در ادامه به برخی ماموریت های سازمان ثبت احوال کشوراشاره کرد و افزود: ثبت وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی برای ایرانیان و تولید و نشر آمار و اطلاعات جمعیتی به عنوان سه ماموریت مهم سازمان است.

ناظمی اردکانی افزود: اکنون ثبت ولادت به بالای 5 / 98 درصد و ثبت فوت نیز 5 / 97 درصد در سازمان ثبت احوال رسیده است که کار بسیار ارزشمند و پراهمیتی است.

وی ادامه داد: بیش از 40 هزار تن به عنوان «همیاران ثبت» با سازمان ثبت احوال کشور همکاری دارند که از خدمات آنان تقدیر می شود.

وی تبدیل شناسنامه قدیمی به مکانیزه و کارت شناسایی ملی به کارت هوشمند ملی را از دیگر خدمات سازمان ثبت احوال عنوان کرد و افزود: کارت هوشمند ملی آخرین فناوری های روز دنیا را دارد که غیرقابل جعل است و امکان شناسایی در فضای مجازی توسط این کارت نیز فراهم می شود.
/ انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار