خودنمایی کاجهای رنگی در جلفا/ کودکان ارمنی چشم‌انتظار هدایای بابانوئل

این روزها اصفهان به عنوان مهد ادیان الهی همپای جهان در انتظار سال نو میلادی بوده و کاجهای رنگی و بابانوئل‌های شاد، جلوه خاصی به منطقه جلفای اصفهان داده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،زمستان که از راه می‌رسد در سراسر دنیا نویدبخش سال نو میلادی و جشن های کریسمس است، بابانوئل های دوست داشتنی با لباس های قرمز و سفید خود در کوچه و خیابان های برفی در پشت شیشه مغازه ها خودنمایی می کنند و کاج های تزیین شده کریسمس پر از هدیه های رنگارنگ برای کودکان می‌شود و البته در اصفهان نیز این آیین با شور خاصی برگزار می‌شود.

اصفهان به عنوان مهد ادیان توحیدی شناخته می‌شود که پیروان ادیان مختلف در کنار زندگی مسالمت آمیز با یکدیگر هر کدام به شکل آزادانه آیین های مذهبی و سنتی خود را اجرا می‌کنند و برخلاف تبلیغات دروغین برخی کشورهای غربی، ایران مهد آزادی است نه مدعیانی که برای آنها تخریب مسجد، کلیسا و کنیسه و دیگر مکانهای مذهبی فرقی ندارد.

کریسمس که از راه می‌رسد در کوچه پس کوچه‌های خیابان نظر اصفهان و منطقه جلفا به عنوان نقطه شاخص زندگی مسیحیان ارتدوکس این شهر نیز رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد؛ از بابانوئل های سر چهار راه ها و مغازه تا کاج های تزیین شده و برگزاری باشکوه جشنهای سال نو در خانه ها، کلیساهای شاخص وانک و مریم و غیره.

امیدواریم سال نو مسیحی نویدبخش رهایی از جنگ باشد

اسقف بابکن چاریان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران در گفتگو با مهر با تبریک سال نو میلادی به تمام مسیحیان جهان از ناتوانی جامعه بشری در پیاده کردن صلح و آرامش در جهان ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: امیدواریم سال آینده را با پشت سرگذاشتن مشکلات کنونی آغاز کنیم.

وی افزود: در سال گذشته شاهد جنگ ها، کدورت ها و خشونت های مدعیان صلح به نام دین بوده ایم اما این نسبت های ناروا به هیچ عنوان شایسته ادیان الهی و جایگاه والای بشری که به صفت انسانیت مزین شده نیست.

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به اعمال خشونت آمیز گروهک تروریستی داعش بیان داشت: این گروهک از دیدگاه ما نمی تواند نماینده یک گروه دینی و یا مذهبی باشد و هیچ ارتباطی با دین اسلام نیز ندارند.

وی با بیان اینکه نوع فعالیت و عملکرد این گروهک هیچ گونه تناسبی با ادیان الهی ندارد، افزود: این گروه تروریستی دشمن دین، انسانیت و اعمال کردار و خداپسندانه هستند و فعالیت این گروه از نظر ما در سوریه و عراق و حملات گسترده آنها در قبال غیرنظامیان محکوم است.

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران با بیان اینکه داعش در هیچ گروه دینی نمی گنجد، بیان داشت: ادعای دینی گروهکی همچون داعش که به مکان‌های مذهبی حمله می کنند و انسان‌های بی‌گناه و  غیرنظامیان را به شکل شنیع قتل عام می کنند برای ما غیرقابل قبول است.

وی اضافه کرد: از مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که با محکوم کردن این عملکرد اجازه تکرار این فجایع انسانی را در دیگر کشورهای جهان ندهند.

چاریان با اشاره به اینکه تولد حضرت مسیح بشارت و پیام صلح جهانی را به دنبال دارد، تصریح کرد: در آستانه سال نو و در هنگام انجام مراسمات مذهبی به همراه تمام مسیحیان برای برقراری صلح و آرامش در جهان که خواسته و بشارت حضرت مسیح نیز هست دست به دعا برمی داریم.

سال نو میلادی برای تمام مردم با برکت فراوان همراه باشد

همچنین توما گالاستانیان مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جشن های خانوادگی و مراسم سنتی و مذهبی ارامنه اصفهان در آستانه سال نو میلادی و ایام کریسمس اظهار داشت: جشنهای سال نو میلادی در سراسر جهان به شکل واحد برگزار می شود اما تنها تفاوت این جشن ها برای مسیحیان ارتدوکس و کلیساهای ملی و شرق با دیگر مذاهب مسیحیت زمان برگزاری آن است.

وی افزود: ۶ ژانویه هر سال در کلیسای ارامنه جشن کریسمس و سالروز جشن تولد حضرت مسیح (ع) برگزار می‌شود که ۱۰ روز با مسیحیان پروتستان و کاتولیک تفاوت دارد.

مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان تاکید کرد: از نظر تاریخی تمام کلیساهای جهان در ابتدا روز ۶ ژانویه را به عنوان روز تولد و تعمید حضرت مسیح پذیرفته بودند اما به دلایل مختلف در قرن ۴ کلیسای کاتولیک تصمیم به تغییر زمان ۱۰ روزه این عید و انتقال به ۲۵ ژانویه گرفت اما کلیسای ارامنه و ارتدوکس همچنان بر همان نظر ابتدایی باقی ماندند و در همین زمان قبلی مراسم جشن تولد و تعمید مسیح را برگزار می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس ارامنه اول ژانویه را به عنوان تحویل سال نو و ۶ ژانویه را به عنوان روز تولد و تعمید حضرت مسیح جشن می‌گیرند.

گالاستانیان با اشاره به اینکه آماده شدن ارامنه برای اول سال یک ماه قبل از ژانویه آغاز می‌شود، تاکید کرد: در این ایام هر کس توانایی داشته باشد داخل و بیرون منزل را تزیین می‌کند که هم اکنون در مرحله جلفای اصفهان این موضوع نمود خاصی دارد.

وی با اشاره به تزئین درخت کریسمس به عنوان یکی از نماد جشن های این ایام ابراز داشت: در برخی اعیاد کلیسایی رسم و رسوم خاصی در زمینه پختن غذاهای خاص و شیوه‌ها و رفتارهای متفاوتی وجود دارد اما تحویل سال جدید در میان مسیحیان در همه جا یکسان است و تمام مسیحیان این ایام را به شکل مشابه و با شادی این ایام را آغاز می‌کنند.

مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان  ابراز داشت: شیرینی‌های این ایام تفاوت خاصی با دیگر جشنها ندارد و تنها شکل شیرینی ها متفاوت و شبیه بابانوئل، درخت کریسمس و یا زیورآلات مورد استفاده در این ایام است که در شیرینی‌فروش‌های این منطقه قابل مشاهده است گرچه برخی خانواده‌ها خودشان شیرینی این ایام را تهیه می‌کنند.

بابانوئل بخش جدایی ناپذیر جشن های سال نو میلادی است

وی با اشاره به اینکه بابانوئل بخش جدایی ناپذیر ایام آغاز سال نو میلادی است که همیشه در خانواده های ارمنی باقی خواهد ماند، ابراز داشت: کودکان ارمنی در شب سال نو سعی می‌کنند تا نیمه شب بیدار بمانند تا بابانوئل را که هدایای آنها را در زیر بالش یا درخت کریسمس قرار می‌دهد مشاهده کنند که البته موفق به این امر نمی‌شوند.

گالاستانیان با اشاره به مراسم‌های مذهبی ارامنه در این ایام نیز بیان داشت: مراسم کوتاه شکرگذاری در نیم ساعت پس از تحویل سال در نیمه شب اولین روز ژانویه در کلیسا برگزار می شود و افراد برای تشکر از خداوند برای پشت سر گذاشتن سالی نیک و آرزوی سالی بهتر در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: اسقف اعظم دعاهای مربوط به آغاز سال نو میلادی را می‌خواند و مسیحیان دراین روز برای همه جهان آرزوی صلح و آرامش می‌کنند.

مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان  ادامه داد: در روز نخست سال (اول ژانویه) در تمامی کلیساهای ارامنه مراسم عشای ربانی برگزار می شود و مردم با حضور در این مراسم امید دارند تا سال خود را در یک فضای روحانی با رهنمودهای الهی آغاز می‌کنند.

حسابرسی درونی ارامنه با جشن گرفتن آغاز سال نو میلادی در کلیسا

گالاستانیان تصریح کرد: این مراسم فرصتی است که مردم در فضای مذهبی کلیسا با یک حسابرسی درونی به اعمال گذشته خود بنگرند و اگر کاستی در این زمینه داشته‌اند در سال آینده تصمیم بگیرند که این موارد را تکرار نکنند.

وی با بیان اینکه در بعدازظهر روز  ۵ و ۶ صبح ششم  ژانویه نیز مراسمات تولد و تعمید حضرت مسیح در کلیسا برگزار می‌شود، تاکید کرد: همچنین در روز ششم علاوه بر مراسم عشای ربانی، مراسم تبرک آب توسط روغن مقدس برگزار می‌شود که نمادی از تعمید حضرت مسیح در رود اردن توسط یحیای تعمید دهنده است و برای مسیحیان الگویی برای پاک شدن از زندگی گذشته و آغاز زندگی جدید با نام خداوند است.

مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان بیان داشت: دید و بازدیدهای عید یکی از رسومات ارامنه است و دوستان و آشنایان به دیدار هم رفته و هدایایی رد و بدل می‌کنند و در فضایی شاد و به دور یکدیگر سال را تحویل می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها در طول دوماه درخت‌های کاج تزئینی را پابرجا نگه می دارند، گفت: این درخت‌ها هم به شکل طبیعی و هم مصنوعی وجود دارد اما توصیه ما به ارامنه همیشه این است که از درخت کاج مصنوعی استفاده و محیط‌ زیست را تخریب نکنند.

گالاستانیان ابراز داشت: البته شهرداری شاهین شهر ترتیبی داده بود که درخت کاج به همین منظور در منطقه خاصی پرورش داده و در این ایام به هیئت مذهبی ارامنه ارائه می‌کرد که اقدام مناسبی بود اما خارج از ضابطه قانونی با قطع درختان موافق نیستیم.

به گزارش مهر، آیین تحویل سال نو میلادی در کلیسای وانک اصفهان روز یازدهم دی ماه برگزار می شود و گرچه به نظر می‌رسد امسال نیز همانند چند سال گذشته روزهای برفی در سال نو میلادی در اصفهان نخواهیم داشت اما از هم اکنون کوچه خیابان‌های این منطقه با درخت‌های کاج و بابونوئل در کنار شور و شوق و انتظار ارامنه اصفهان برای آغاز سال ۲۰۱۵  جلوه خاصی به خود گرفته است.

برچسب ها: خودنمایی ، کاجها ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار