تشریح ارزیابی از وضعیت زاینده‌رود؛

زاينده‌رود شرايط بسيار سختی پيش رو دارد/ بارگذاری مصرف جديد متوقف شود

مديرکل دفتر مديريت منابع آب بهم پيوسته حوضه‌های آبريز فلات مرکزی، قره‌قوم و مرز شرقی شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: امسال حوضه زاينده‌رود شرايط بسيار سختی پيش رو دارد و مهم‌ترين راه‌حل موجود اين است که روند توسعه مصرف در اين حوضه و بارگذاری مصرف جديد متوقف شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، مهرزاد احساني وضع کنوني حوضه آبريز زاينده‌رود را متاثر از دو عامل طبيعي و انساني دانست و گفت: بارش‌ها و خشک‌سالي خارج از کنترل است، اما بخش انساني و مشکل ناشي از توسعه قابل کنترل و مديريت است.

سال‌هاي گذشته توسعه کشاورزي، شهري و صنعتي تقاضا براي آب را در اين حوضه آبريز به‌شدت افزايش داده است.

مديرکل حوضه‌هاي آبريز فلات مرکزي، قره‌قوم و مرز شرقي ادامه داد: مصرف آب شرب اين حوضه حدود 400 ميليون مترمکعب است و اگر ورودي به سد در چند سال اخير را حدود يک ميليارد مترمکعب نظر بگيريم، 40 درصد از اين ميزان به آب شرب اختصاص مي‌يابد. 60 درصد بقيه نيز براي کشاورزي اصفهان و چهارمحال و بخش صنعت اختصاص مي‌يابد که سهم صنعت از آب زاينده‌رود حدود 85 ميليون مترمکعب بوده و با احتساب آب زيرزميني، 120 ميليون مترمکعب مصرف آب صنعت است.

احساني يادآور شد: وقتي صحبت از خشک‌سالي مي‌شود ناشي از نبود تناسب ميان مصرف و منابع آب موجود است و اگر اين تناسب به هم بخورد، خشک‌الي واقع خواهد شد. بر همين اساس وجود يک ميليارد مترمکعب آب در اين حوضه در 50 سال گذشته رقم بسيار بزرگي بود، اما هم‌اکنون با وجود يک ميليارد و 400 ميليون مترمکعب آب در اين حوضه، منابع و مصرف سر به سر خواهد بود؛ در اين وضعيت يک ميليارد مترمکعب کنوني در اين حوضه نشان از وضع خشکسالي و کم‌آبي است.

وي درباره راه‌حل‌هاي خروج از وضعيت کنوني، گفت: در حوضه زاينده‌رود بيلان منابع و مصارف آب به هم خورده و مهم‌ترين راه‌حل موجود اين است که توسعه مصرف در اين استان چه از نظر کشاورزي و چه از نظر صنعتي بسيار سخت‌گيرانه و متوقف باشد و در شوراي‌عالي آب نيز تصويب شد که بارگذاري مصرف جديد در حوضه زاينده‌رود به‌طور کامل ممنوع و متوقف شود.

مديرکل حوضه‌هاي آبريز فلات مرکزي، قره‌قوم و مرز شرقي ادامه داد: ما بايد روند منتهي به بحران آب در حوضه زاينده‌رود را طولاني‌مدت کنيم و بحراني که مي‌تواند در 10 سال آينده به وقوع بپيوندد تا 50 سال به تاخير بيندازيم.

وي درباره نحوه تامين آب کشاورزي از سد زاينده‌رود، گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي سال گذشته و برنامه انقباضي امسال، در شهريور حدود 400 ميليون‌ مترمکعب آب در سد زاينده‌رود وجود داشت که براي کشت پاييزه اصفهان درنظر گرفته شده بود، اما کشاورزان شرق و غرب اصفهان با توجه به محدوديت کشت در سال گذشته و به خاطر تامين معيشت خود، سطح گسترده‌تري را در پاييز امسال زيرکشت برده‌اند و انتظار دارند در فصل بهار تمام اين سطح زيرکشت تامين آب شود. بر اين اساس، ما در بهار سال آينده با تقاضاي بالاي آب مواجه خواهيم بود که نگران‌کننده است.

احساني ادامه داد: طبق برنامه تنظيم‌شده در شوراي هماهنگي حوضه آبريز اصفهان، براي زمين‌هاي زراعي شرق اصفهان 140 ميليون مترمکعب و براي زمين‌هاي کشاورزي غرب حدود 36 ميليون‌متر مکعب در فصل پاييز درنظر گرفته شده بود.

وي تصريح کرد: کل حقابه شرق اصفهان براي يک سال 400 ميليون مترمکعب است که 140 ميليون مترمکعب براي پاييز و 260 ميليون مترمکعب براي فصل بهار خواهد بود. براي زمين‌هاي غرب نيز 200 ميليون مترمکعب پيش‌بيني شده بود که 36 ميليون مترمکعب در پاييز و بقيه براي بهار و تابستان است؛ چراکه در غرب، بخشي زيادي از زمين‎‌ها باغ است که بايد در تابستان نيز تامين آب شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار