خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله آخرین وضعیت لایحه قانون تجارت، بررسی وضعیت فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی، بررسی طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر در کمیسیون حقوقی قضایی، پرونده پدیده شاندیز و... همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.  
      
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.  
      
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.     
   
پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...

آخرین وضعیت لایحه قانون تجارت/ بلاتکلیفی "قانون تجارت" با گذشت بیش از 10 سال
 
قانون تجارت مهمترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی در ایران است که اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رفت با وجود اینکه حدود 10 سال از آماده شدن این لایحه می‌گذرد تاکنون به قانون تبدیل شده باشد، اما جای تعجب است که این قانون همچنان در مجلس شورای اسلامی معطل مانده است.   
 
قانون تجارت ایران مهمترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی در ایران است که اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می‌دهد. این قانون در سیزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۱ در ششصد ماده توسط مجلس شورای ملی تصویب شد.  


   

"عبدالعلی میرکوهی"معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری در این زمینه گفت: لایحه قانون تجارت پس از اصلاح ایرادات، برای بار دوم به شورای نگهبان رفته است. بنابراین با گذشت بیش از ده سال از طرح لایحه قانون تجارت در رسانه‌ها، هنوز در این رابطه تعیین تکلیف نشده و این در حالی است که در حال حاضر مباحث جدیدی همچون تجارت الکترونیک، تجارت بین‌الملل، فضای مجازی و امضای الکترونیک وجود دارد.
 
 آخرین وضعیت فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی /غرب به دنبال سوءاستفاده سیاسی از شبکه‌های مجازی است
 
موضوعات غیراخلاقی یکی از ابزارهای اصلی دشمن برای تسخیر فضای مجازی و سپس سوءاستفاده سیاسی از آن است، حال باید دید آیا درباره پالایش اینترنت به ویژه محتوای غیر اخلاقی آن به اندازه کافی تلاش شده و مسئولیت صیانت از جامعه در مقابل آن برعهده چه کسی است؟

دولت‌های غربی، ماهرانه با استفاده از امکانات تکنولوژی و ارتباطات، مانند اینترنت، سایت‌های انتقادی را علیه یک دولت سازمان می‌دهند. پیام‌های کوتاه را از طریق تلفن‌های همراه رد و بدل می کنند، این سایتها  قابلیت شبکه‌سازی وسیعی در اینترنت دارند و در برخی مواقع  به عنوان سربازان جدید جنگ نرم دولت‌های  غربی، اقدامات خود را به فضای وقایع جامعه نیز تسری داده و هماهنگی و سازماندهی بسیاری تجمع‌های سیاسی و اعتراضی با اهداف و انگیزه‌های امنیتی و سیاسی  ترتیب می‌دهند.




در این زمینه حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی  وزیر دادگستری گفت: در خصوص برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله «لاین»، «وایبر» و «واتس آپ» شکایت‌های زیادی به قوه قضاییه رسیده است. وظیفه قوه قضاییه این است که به طور جدی با هرآنچه سلامت اخلاقی و روانی اعضای خانواده را تحت شعاع قرار می‌دهد مقابله و برخورد کند و این موضوع در حال بررسی بین قوه قضاییه و مجریه است و نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.
 
بررسی طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر در کمیسیون حقوقی قضایی  
 
اعضای کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی امروز بررسی طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر را در دستور کار خود دارند.
 
همچنین در این رابطه سخنگوی دستگاه قضا در هفتاد و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اساس کار شوراها را صلح و سازش و فلسفه تشکیل آن را کم کردن بار از دوش قوه قضاییه دانست.  
 



وی همچنین یادآور شد که شوراهای حل اختلاف حکم قضایی صادر نمی‌کنند و از جهت صلح و سازش عمل می‌کنند و در مجموع کارکرد مثبتی دارند اما باید کار قضایی تا جایی که ممکن است به قوه قضاییه واگذار شود و این امر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
پرونده نشریه «مهرنامه» روی میز دادگاه مطبوعات /مهرنامه مجرم شناخته شد  
 
 یکشنبه‌های هر هفته به صورت معمول، دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات مطبوعاتی برگزار می‌شود  که در جلسه گذشته مدیر مسئول اسبق روزنامه ایران‌«مصیب نعیمی» با اکثریت آراء مجرم شناخته شد و خوشبختانه شاکی "سایت ماد" در ابتدای جلسه اعلام رضایت کرد و لذا به این پرونده رسیدگی نشد.



شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، با حضور هیات منصفه مطبوعات؛ روز یکشنبه 21 دی ماه به پرونده نشریه مهرنامه رسیدگی کرد.

صدور قرار کارشناسی برای پرونده «پاساژ علاءالدین»  
 
اواخر هفته گذشته در حالی  خبر تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین به گوش رسید که طی آن این سوال به ذهن متبادر شد که خریدار بیچاره چه تقصیری دارد؟! اگر سازنده تخلف کرده و عده‌ای در شهرداری با او تبانی کرده‌اند و او توانسته در روز روشن یک طبقه دو هزار متری بسازد، چرا مردم تاوان بدهند؟ اگر تخلف بوده چرا روز اول و حین ساخت جلویش گرفته نشده؟




در همین زمینه علی اکبر بختیاری مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: این پرونده بعد از شکایت شاکی در شعبه بدوی، با این رای مورد اعتراض شاکی قرار گرفته که پرونده مذکور به شعبه تعیین نظر ارسال شده است، در این رسیدگی درخواست دستور موقت جدیدی را که شاکی جهت عدم اجرای حکم خواسته بود، رد شد.  ادامه متن را اینجا ببینید.
 
انعقاد اولین موافقتنامه قضایی با دولت ژاپن/ ۱۷۸ تبعه ایرانی در ژاپن محکوم به حبس هستند 

توافقنامه استرداد و انتقال محکومین بین دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران در حالی منعقد می‌شود که این توافقنامه اولین توافقنامه قضایی و حقوقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

«حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی» در دیدار با سفیر ژاپن که صبح امروز در ساختمان وزارت دادگستری صورت گرفت، اظهار داشت: خوشحالیم که سفیر ژاپن به عنوان نماینده این دولت در جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کردند که طی آن توافقنامه قضایی و حقوقی بین ایران و ژاپن منعقد شد.



همچنین در این دیدار سفیر ژاپن گفت: ما با کشور ایران روابط تاریخی و سنتی داشته‌ایم و امیدوار هستیم با انعقاد این قرارداد شاهد تقویت بیش از پیش روابط با ایران باشیم و روابط دو کشور در زمینه‌های مختلفی وجود دارد و امیدوار هستیم این روابط را ادامه دهیم. متن کامل را اینجا ببینید.

آخرین وضعیت پرونده مدیر عامل سابق سازمان تامین اجتماعی/ تقاضای صدور قرار بازداشت موقت از سوی شاکیان  
 
آخرین روزهای سال 90 برای تامین اجتماعی پرخبر بود. با وجود مخالفتها سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی شد تا این سازمان در سال جدید با مدیریتی جدید آغاز به کار کند.اما نمایندگان مجلس از قبل نسبت به این انتصاب موضع گیری کرده و اعلام کرده بودند که وزیر کار را استیضاح می کنند .

آذرماه سال 91 بود که رسانه‌ها اعلام کردند پرونده 3 قاضی مرتبط با پرونده کهریزک به نام‌های قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای تهران، قاضی علی‌اکبر حیدری فر معاون دادستان و قاضی سعید مرتضوی دادستان وقت تهران روی میز قاضی مدیرخراسانی است. بعد اعلام شد که دادستانی تهران علیه این سه قاضی ۳ هزار صفحه پرونده و ۸۵ صفحه کیفرخواست آماده کرده و به قاضی مدیرخراسانی ارائه کرده است. 




در این زمینه مصطفی ترک‌ همدانی وکیل جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی با اشاره به درخواست شاکیان برای بازداشت مدیر عامل سابق این سازمان گفت: تقاضای بازداشت موقت از الزامات بازپرس است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که در این پرونده اتهام اختلاس مطرح است، لذا یکی از الزامات دادسرا و بازپرس پس از تفهیم اتهام، صدور قرار بازداشت موقت است.

ایران، بزرگترین قربانی تروریسم در دنیاست/ موضع دوگانه مدعیان حقوق بشر در برابر جنایات ضد بشری  
 
حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد.

مراسم رونمایی از سند نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا در سال 2014 با حضور مسئولین سه قوه روز دوشنبه 22 دی ماه انجام شد، این سند مشتمل بر 100 صفحه و به سه زبان فارسی، انگلیسی، عربی منتشر شده که امروز رونمایی از آن صورت گرفت. 




کاظم غریب‌آبادی معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در مراسم رونمایی از «سند نقض حقوق بشر آمریکا در سال 2014» که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: این یک ظلم بزرگ در حق کشورهای مستقل است که انرژی هسته‌ای آن‌ها مترادف با سلاح هسته‌ای تلقی شود و اعتقاد ما به عنوان یک کشور مستقل به حقوق بشر ریشه در مبنای اعتقادی و دینی دارد که کشورهای غربی فکر می‌کنند تنها حامیان حقوق بشرند و بقیه در جایگاه متهمند. متن کامل را اینجا ببینید.

ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده «پدیده شاندیز»  
 
طی روزهای اخیر درحالی با پلمپ دفتر پدیده مواجه شدیم که دادستان‌های مشهد قزوین و شیراز بلافاصله دستور جلوگیری از فعالیت آنان در استان‌ها صادر کردند تا موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، این در حالی است که معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور از ممنوعیت تبلیغات رسانه‌ها برای شرکت‌های «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف پرونده قضایی این شرکت‌ها به خبرنگار ما خبر داد، همچنین دادستان کل کشور گفت:طبق قانون،شرکت های سهامی خاص حق ندارند همچون شرکتهای سهامی عام و بدون پشتوانه لازم اقدام به عرضه سهام به مردم کنند.

طی روزهای اخیر برخی از دفاتر فروش سهام «پدیده شاندیز» در مشهد و برخی شهرهای بزرگ کشور پلمپ شد.

در راستای برخورد با فروش غیرقانونی سهام از سوی این شرکت، قوه قضاییه یکی دیگر از دفاتر فروش سهام پدیده را و اقع در خیابان بهار مشهد پلمپ کرد.
 


«ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به پرونده تخلفات «پدیده شاندیز» خبرداد و گفت: برای این پرونده یک تیم ویژه قضایی تشکیل شده است و سازمان بازرسی کل کشور به پرونده پدیده شاندیز نیز مثل سایر پرونده‌های قضایی ورود کرده و از آنجایی که اطلاعات محرمانه است اجازه ندارم در این زمینه صحبت کنم.

 
سران غربی از رفتارهای منافقانه خود دست بردارند/ دولت بحث مبارزه با فساد را به طور جدی در دستور کار قرار دهد


در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه نقطه آغاز حرکت منسجم و پيشگيرانه عليه فساد را دستگاه‌های اجرایی کشور دانست و گفت: قوه قضاییه از عزم و اراده دولت در مقابله با فساد و برخورد با بسترها و منشأ فسادهای اقتصادی حمایت می کند و خواهان افزایش نظارت­های دولت در پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی است.

همچنینی در این جلسه  مسئولان عالی قضایی با تأکید بر ضرورت انسجام و همدلی تمام قوا در برخورد با مفاسد بر نقش اساسی دولت در کاهش وقوع جرایم و از بین بردن بسترهای وقوع و دستیابی به رانت­های اقتصادی تأکید کرد و افزود: دولت باید به صورت جدی بحث مبارزه با فساد را در دستور کار قرار دهد و اين مبارزه از سخن و كلام به مرحله عمل برسد. در اين صورت مسلماً قوه قضاییه نیز همان طور که پیش از این نیز در گفتار و عمل نشان داده حامی دولت در مبارزه با فساد خواهد بود.



رئیس قوه قضاییه خواهان نظارت­‌های همه جانبه دولتی در خصوص مشکلات موجود در نظام بانکی و منابع طبیعی و ساير زمينه‌های فسادخيز و بستن منافذ و بسترهای وقوع جرم و دستیابی به رانت­‌های اقتصادی شد و با تأکید بر اینکه «مهمترین راه افزایش اعتماد مردم به سرمایه گذاری و افزایش تولید داخلی، مقابله با فساد و افزایش نظارت­‌ها است» گفت: برخوردهای قاطع و پیشگیری بهترین راه اعتماد سازی برای تمام کسانی است که قصد خدمت و سرمایه‌گذاری در کشور را دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.