گزارشی از واردات بی‌رویه کفش‌های چین و ترکیه به ایران

کفش‌هایی که تا پای ورشکستگی پیش رفته‌اند

بیکاری مهمترین آورده واردات هزاران جفت کفش چینی به کشور است به گونه ای که شاهد انقراض تولیدکنندگان صنعتی و دستی کفش در کشور هستیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، هر ساله با فرا رسیدن دی و بهمن ماه تعداد زیادی از مردم برای فرار از بازار شلوغ شب عید به بازار رفته تا خرید پوشاک،کیف و کفش خود را انجام دهند. اما طی چند سال اخیر شاهد گسترش بیش از حد کفش‌های چینی در بازار هستیم. جلب توجه کفش های وارداتی در بازار شب عید بهانه ای برای بررسی هر چند کوتاه در این زمینه شد.

طی9 ماه اخیر مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران آمار واردات کفش به لحاظ وزنی حدود 131 درصد افزایش و صادرات کفش ایرانی حدود 20درصد کاهش یافته است. این مسئله می‌تواند به معنی تعطیلی بسیاری از کارخانه های تولیدی کوچک و ورشکستگی بسیاری از کارخانه های بزرگ و بیکاری هزاران کارگر ایرانی باشد. این در حالی است که چین در مدت زمان کوتاهی که پا در اقتصاد ایران باز کرده است به خوبی توانسته موفق عمل کند.

سهم واردات کالاهای چینی روز به روز در بازار ایران به گونه ای افزایش یافته است که در حال حاضر چین در رتبه های ابتدایی واردات به ایران قرار گرفته است.چینی ها با استقبال کالاهای خود هیچگاه جایگاه خود را در بازار ایران متزلزل نمی‌بینند. چرا که بازار ایران همواره با روی باز پذیرای اجناس چینی‌ها بوده است.

اما واقعیت ماجرا این است که بنگاه های کوچک تولیدی ایرانی یک به یک با واردات بی رویه از کشورهای مختلف ناچار به تعطیلی هستند، و همین مسئله باعث شده است وقتی پای درد و دل تولیدکنندگان کفش که می‌نشینیم به این واقعیت تلخ پی می‌بریم که چینی‌ها بدون هیچ نگرانی پا در کفش ایرانی ها کرده‌اند و با این رویه بیکاری روز افزون سهم کارگران ایرانی شده است.

آمار و ارقام واردات کفش طبق گزارش های گمرک جمهوری اسلامی ایران در کنار اظهارات ابراهیمی، دبیر شورای مشترک اتاق ایران و ترکیه درباره سفارش 200 هزار کفش چینی از سوی یکی از اعضای اتحادیه کفش را که کنار بگذاریم، به حرف های ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌رسیم. ربیعی با اشاره به اینکه با یک تحرک ساده در حوزه کفش و لباس 500 هزارشغل ایجاد کرده ایم گفت: دراین زمینه باید به برندسازی توجه ویژه شود چرا که این موضوع پدیده ای فرهنگی و تجاری است و با استفاده از نظرهای کارشناسان باید به برندسازی دست یابیم.

به گزارش تسنیم، مسئله اینجاست که مطابق اظهارات ربیعی با وجود ایجاد تحرک در حوزه کفش هنوز شاهد روند صعودی واردات در این حوزه هستیم. واردات هر کالای نهایی خارجی برابر با بیکار شدن یک جوان ایرانی و نیمه تعطیل شدن یک واحد تولیدی است. با گذشت یک و نیم سال از عمر دولت یازدهم همچنان بازار در اشباع کالاهای وارداتی است و به نظر می آید تغییر دولت هم نتوانسته بازار کار کارگران چینی و آرژانتینی را کساد کند.

*صنعت کفش به اندازی خودروسازی اشتغالزایی دارد

علی لشکری، رئیس هیات مدیره صنعت کفش ایران با اشاره به اینکه طی 8ماه گذشته به لحاظ وزنی حدود 131درصد واردات کفش داشتیم می‌گوید: در حالی که با کاهش 20 درصدی در صادرات روبرو بوده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به علت گران شدن چرم و مواد اولیه جوانان و کفاشان از صنعت کفاشی فاصله گرفتن و به کارهای کاذب مشغول شدند می‌گوید: گران شدن مواد اولیه باعث گران شدن قیمت کفش های داخلی شده است. اگر به طور مثال مقایسه ای بین یک کفش ورزشی ایرانی و خارجی داشته باشیم به راحتی متوجه می‌شویم که کیفیت کفش ایرانی در کفش‌های خارجی یافت نمی‌شود.

 رئیس هیات مدیره صنعت کفش ایران می‌افزاید: متأسفانه کالای ایرانی در شبکه توزیع به صورت اقساط خریداری می‌شود، اما کالای خارجی در شبکه توزیع به صورت نقد به فروش می‌رسد. بسیاری از کفش‌های وارداتی غیر شناسنامه دار و بدون گارانتی است. اما اگر کفش ایرانی به فروش برسد، خریدار در صورت عدم رضایت می‌تواند آن را عوض کند. کفش‌های داخلی شناسنامه دار هستند و در صورت بروز هر گونه مشکل فروشندگان به آنها رسیدگی می کنند. استفاده از کالای ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است.

لشکری با اشاره اینکه نیروی انسانی در صنعت کفش به صورت خرد، خانگی و کارگاهی فعالیت می‌کند بیان می‌کند:حدود 58 درصد از واحدها در این صنعت کمتر از 9 نفر نیرو دارند و حدود 37 درصد از این واحدها بین 10 تا 50 نفر نیرو دارند.

وی به قاچاق نیز اشاره کرد و گفت: قاچاق، صنعت کفش ایران را از پای درمی‌آورد، چراکه به دلیل ورود از مبادی غیررسمی، آمار رشدش چندین برابر واردات رسمی است.کفش‌های وارداتی عمدتا از چین و مقدار کمی از ایتالیا است، البته بیشتر اوقات برند اروپایی دارد اما در واقع در آسیای شرقی تولید می‌شود؛ از امارات نیز واردات صورت می‌گیرد که البته صادرات مجدد است.

وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از نیروی کار به صورت غیر رسمی در آمارها لحاظ نمی شوند و مربوط به واحدهای خرد هستند که نباید از آنها غافل باشیم. واحدهای تولید کفش که بین 50 تا 100 نفر نیرو دارند. همچنین تنها 500 واحد صنعتی تولید کفش کشور که از وزارت صنایع جواز فعالیت دریافت کرده‌اند در حالی که 25 هزار واحد صنفی کارگاهی خانگی و خرد در زمینه تولید کفش در ایران به صورت رسمی و غیررسمی فعالیت می کنند که از دولت انتظار می‌رود به منظور توسعه این صنعت و امر اشتغال همکاری لازم را داشته باشد.

به گزارش تسنیم، وضعیت نامطلوب واردات بی رویه تنها برای صنعت کفش ایران پیش نیامده است، به نظر می‌رسد، بازار صنایع دستی و فرش ایرانی هم با واردات بی رویه از چین و سایر کشورها برای همیشه تعطیل شود. در حال حاضر که هیچ‌ راهکاری برای رونق تولید و کاهش واردات صورت نگرفته است و صنایع تولیدی کوچک همچنان با ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کنند و کالاهای خارجی هم در بازارهای ایران جولان می دهند، معلوم نیست کارگران بیکار ایرانی چه خواهد شد. چرا که ارتباط بین افزایش نرخ بیکاری و افزایش میزان واردات، رابطه مستقیم است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، واردات ، کفش ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.