معاون مالی و اداری وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبرداد

رشد 19 درصدی بودجه آموزش عالی برای سال 94

امید گفت: میزان بودجه کل آموزش عالی برای سال آینده 19 درصد رشد داشته است که این میزان رشد تنها برای موسسات پژوهشی 27 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، محمد حسین امید معاون اداری و مالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: میزان بودجه کل آموزش عالی برای سال آینده 19 درصد رشد داشته است که این میزان رشد برای موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری 27 درصد، دانشگاه‌ها 20 درصد بوده است.

وی افزود: میزان رشد بورسیه برای موسسات تابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری 8 درصد بوده است.

امید به میزان اعتبارات دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه اعتبارات دانشگاه‌ها به صورت مستقیم به آنها اختصاص می یابد و قصد تورم نیروی انسانی را نداریم.

امید تصریح کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته اختصاص بودجه دانشگاه‌ها در سال آینده براساس مدل جدید و براساس میزان عملکرد آن‌ها است اما باتوجه به اینکه این مدل جدید است در سال آینده به دانشگاه‌هایی که رشد کمتری نیز داشته کمک می‌شود تا رشد آن‌ها بالای ۲۰ درصد برسد. 

وی در ادامه گفت: در سال آینده سرانه دانشجویی برای یک دانشجو حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دیده شده است که این سرانه برای تمامی دانشگاه‌ها، مقاطع تحصیلی و رشته‌ها یکسان است. 

امید با بیان اینکه دانشگاه‌ها نیازمند ۸۴ هزار میلیارد ریال بودجه برای اداره استاندارد خود هستند، اظهار داشت: ما این رقم را برای سال آینده پیشنهاد داده بودیم اما با توجه به مشکلات مالی دولت تنها ۶۵ درصد این رقم برای دانشگاه‌ها در سال آینده محقق می‌شود. 
وی افزود: در سال جاری حدود ۴ هزار میلیارد تومان بودجه سهم امر پژوهش کشور بوده است که تنها ۴۰۰ میلیارد تومان این بودجه در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفته است در واقع ۶۰ درصد این مبلغ توسط دستگاه‌های اجرایی هزینه می‌شود این درحالی است که ۲۳ هزار عضو هیات علمی، ۱۱۲ هزار دانشجوی کار‌شناسی ارشد و ۳۵ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل و فعالیت هستند. 
وی در خصوص بدهی دنشگاه‌ها گفت: اگر بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری به طور کامل محقق نشود این مراکز با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد چنانچه تاکنون بودجه مربوط به حقوق و مزایای کارکنان و اساتید دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد پیش بینی شده است. 
امید میزان بودجه تعمیر و تجهیز ساختمان‌های دانشگاه‌ها اعم از ساختمان‌های آموزشی و پژوهشی و خوابگاهی اشاره کرد وتصریح کرد: بودجه تعمیرات و تجهیزات ساختمان دانشگاه‌ها در سال جاری ۱۰۰ درصد تحقق یافته است و این بودجه برای سال آینده نیز ۱۰۰ درصد رشد داشته است. 

وی افزود: تمامی پروژه‌های دانشگاه‌ها که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها کامل شده بود تا بهمن ماه امسال به بهره برداری می‌رسد که بیشتر بودجه ساخت این پروژه‌ها از خیرین تامین شده است. 

امید با بیان اینکه تنها ۵ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها به امر پژوهش اختصاص می‌یابد، افزود: این موضوع یک واقعیت تلخ است و باید اصلاح شود البته درحال حاضر دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات رفاهی و دانشجویی از بودجه‌های پژوهشی استفاده می‌کنند که باید این روند دنبال شود. 
وی اظهار داشت: وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است که ۱۵ درصد اعتبارات خود را به امر پژوهش اختصاص دهند و امسال هیچ بودجه تفصیلی از دانشگاه‌ها پذیرفته نشد مگر اینکه ۱۵ درصد بودجه به پژوهش اختصاص یابد. 

وی خاطرنشان کرد: سهم هزینه‌های رفاهی از کل بودجه دانشگاه‌ها ۱۵ درصد و و سهم هزینه‌های حامل انرژی دانشگاه‌ها نیز ۱۵ درصد است و این درحالی است که سهم پژوهش از کل بودجه دانشگاه‌ها تنها ۵ درصد است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار